Jak zaprojektować plakat? Poradnik w 9 punktach!
Jak zaprojektować plakat? Co powinien zawierać?
Co powinien zawierać plakat? O jakich elementach należy pamiętać podczas tworzenia i co zrobić krok po kroku, aby finalny projekt był dokładnie taki, jak powinien? Poniżej kilka punktów, które pomogą okiełznać całość:
1. Określ cel plakatu
Cel jest najważniejszy. Zanim zaczniesz prace nad wizualną stroną plakatu, ustal jego cel. Czy chodzi o promowanie wydarzenia, produktu, usługi? Może o coś nietypowego? Ideę lub pomysł? Cel plakatu powinien być punktem wyjścia.
To od celu zależą dalsze prace nad projektem i dopiero potem możesz przejść do kolejnych kroków. Cel zdefiniuje dalsze działania i pozwoli dobrać stronę wizualną oraz tekstową.
2. Zdefinuj grupę docelową
Do kogo kierujesz plakat i informacje na nim zawarte? Kto jest Twoją grupą docelową? Co na nich działa, a co odrzuca? Do grupy docelowej zawsze dobierasz środki i nie inaczej jest w przypadku plakatów.
Dobre zdefiniowanie grupy docelowej, pozwoli bardziej precyzyjnie skierować komunikaty, kolory i kotwice, które zatrzymają wzrok czytelnika i przyciągną do tego, co chcesz przekazać.
3. Sporządź szkic lub plan
Każdy projekt powinien się zacząć od szkicu lub choćby prościutkiego planu. Rozrysowania lub rozpisania tego, jak plakat ma wyglądać, co ma się na nim znaleźć oraz jak ma oddziaływać. Taki szkic pomoże lepiej zrozumieć strukturę i zaplanować ważne elementy.
Gdzie znajdzie się logo? Jaki będzie układ tekstów? Co z dodatkowymi grafikami? Umieszczenie tego na etapie szkicu pomoże uniknąć przykrych niespodzianek i lepie zapanować nad chaosem twórczym w przypadku nowych pomysłów w trakcie tworzenia.
4. Wybierz odpowiedni rozmiar i format
Masz już cel i grupę docelową. Wiesz już co i do kogo chcesz kierować. Masz już wstępny szkic. Teraz czas dopasować rozmiary i formaty plakatu. Skoro już wiesz co chcesz na nim umieścić, będzie łatwiej ubrać to w odpowiednią formę.
Nie lekceważ tego kroku - zbyt duży lub zbyt mały format może pogrzebać cały projekt i sprawić, że zostanie niezauważony, zignorowany albo zupełnie odrzuci odbiorców. Zawartość plakatu nie może być ani przesadnie zbita, ani nazbyt porozrzucana!
5. Wybierz odpowiednią kolorystykę
Kolory działają na emocje, wrażenia i odczucia odbiorców. Mogą budować więź albo decydować o tym, że coś zostanie przez nas odrzucone. Kolory muszą do siebie pasować i współgrać z tym, co chcesz przekazać.
Powinny być dodatkiem i dopełnieniem, nie rozpraszać i raczej pomagać w złapaniu komunikatów, niż odwracać uwagę odbiorcy. Unikaj zbyt wielu kolorów i zawsze dobieraj je pod wydarzenie lub sytuację, której plakat ma dotyczyć. Więcej o kolorach przeczytasz w naszym poradniku:
Kolory RGB, CMYK i Pantone - wszystko co musisz wiedzieć!
6. Skup się na przekazie i czytelności
Treść powinna być precyzyjna, dobrana do grupy docelowej i musi przekazywać najbardziej istotne komunikaty bezpośrednio do odbiorcy. Unikaj lania wody i przeładowania informacjami, to nigdy nie pomaga. Najważniejsze komunikaty i najbardziej istotny przekaz powinien być najlepiej widoczny.
Do tego wszystkiego musisz dobrać odpowiednią czcionkę. Ponownie - musi pasować do całości przekazu i do strony wizualnej. Zawsze wybieraj czcionki, które dobrze wyglądają w przeróżnych formatach!
7. Dodaj grafikę i zdjęcia
Co najszybciej przyciąga wzrok odbiorcy? Elementy graficzne! Dobierz je w taki sposób, aby działały na korzyść całego projektu. Muszą być spójne i działać na grupę docelową. Zatrzymać wzrok na plakacie i zachęcić do jego zawartości.
Unikaj przeładowania dużą ilością grafik. To powoduje bałagan. Raczej staraj się podkreślić najważniejsze rzeczy i podbić przekaz. W większości przypadków - im mniej i subtelniej - tym lepiej.
8. Eksperymentuj i bierz pod uwagę feedback
Skoro jesteś na etapie projektu - eksperymentuj! Z grafiką, treścią, układem czy formatem. To jeszcze nie jest gotowy projekt. To dopiero zarys tego jak to ma wyglądać i na tym etapie możesz popełniać błędy.
Zawsze lepiej popełnić błąd, na którymś etapie projektu, niż po finalnym wydruku wyłapać, że coś jest nie tak jak powinno. Projekt jest od tego, aby eksperymentować i znaleźć najlepsze rozwiązanie. Może warto poprosić kilka osób o zdanie? Ktoś, kto patrzy na projekt z boku, zobaczy rzeczy, których Ty, po setnym kontakcie, możesz nie widzieć.
9. Finalizuj projekt
Po dokładnych testach i ewentualnych poprawkach, wybierz finalny projekt plakatu. Upewnij się, że spełnia on wszystkie wcześniej określone cele i dobrze komunikuje przekaz reklamy.
Zaprojektujemy idealny plakat!
Samodzielnie, czy z grafikiem?
To pytanie pada niemal przy okazji wszystkich rodzajów i typów projektów graficznych? Czy zaprojektować to samodzielnie, czy poprosić grafika? Odpowiedź nigdy nie jest jednoznaczna.
Można spróbować zrobić to samemu przy użyciu programów graficznych, można też skorzystać z darmowych kreatorów. Pytanie tylko, czy każdy ma na to czas i cierpliwość, aby bawić się w samodzielne tworzenie projektów od podstaw. No i dochodzi jeszcze kwestia zmysłu artystycznego. Tobie może coś wydawać się dobrze zrobione, a z technicznego punktu widzenia, i punktu widzenia odbiorcy... Będzie po prostu przestrzelone.
Można też zajrzeć do nas na projektowanie plakatów i zlecić to profejsonalnym grafikom. Samodzielnie określasz budżet i po kilku dniach otrzymujesz tyle projektów, ile tylko chcesz. Ty oszczędzasz czas i zyskujesz pewność, że projekt będzie wykonany jak należy!
Sprawdź nasze inne produkty: projektowanie logo, projektowanie etykiety, projektowanie banerów reklamowych projekty folderów reklamowych, projekty reklam, projekty graficzne opakowań , projekty na koszulki, nazwa dla firmy
Przeczytaj inne artykuły:
- Co powinna zawierać dobra prezentacja multimedialna?
- Formaty plików graficznych
- Co to jest logo w krzywych i wektorach?
- Jak stworzyć logo i logotyp?
- Podstawy i zasady projektowania graficznego
- Co to jest infografika?
- Corporate Identity i branding?
- Wymiary i formaty ulotek reklamowych
- Redesign i odświeżenie logo
- Wymiary i rozmiary wizytówki
- Co powinna zawierać etykieta produktu?
- Ile kosztuje projekt ulotki?
- Co powinna zawierać wizytówka?
- Jak przygotować wizytówkę do druku?
- Co powinna zawierać ulotka reklamowa?
- Jak zrobić folder reklamowy?