Jak zaprojektować plakat? Poradnik w 9 punktach!

Redakcja               29.07.2023              
Plakaty to do dziś jedna z najbardziej popularnych form reklamy bezpośredniej. Widzimy je niemal każdego dnia na ulicy i promują najróżniejsze wydarzenia. Jak samodzielnie zrobić plakat? Od czego zacząć i czego unikać? Zapraszamy do poradnika!

Jak zaprojektować plakat? Co powinien zawierać?

Co powinien zawierać plakat? O jakich elementach należy pamiętać podczas tworzenia i co zrobić krok po kroku, aby finalny projekt był dokładnie taki, jak powinien? Poniżej kilka punktów, które pomogą okiełznać całość:

1. Określ cel plakatu

Cel jest najważniejszy. Zanim zaczniesz prace nad wizualną stroną plakatu, ustal jego cel. Czy chodzi o promowanie wydarzenia, produktu, usługi? Może o coś nietypowego? Ideę lub pomysł? Cel plakatu powinien być punktem wyjścia.

To od celu zależą dalsze prace nad projektem i dopiero potem możesz przejść do kolejnych kroków. Cel zdefiniuje dalsze działania i pozwoli dobrać stronę wizualną oraz tekstową.

2. Zdefinuj grupę docelową

Do kogo kierujesz plakat i informacje na nim zawarte? Kto jest Twoją grupą docelową? Co na nich działa, a co odrzuca? Do grupy docelowej zawsze dobierasz środki i nie inaczej jest w przypadku plakatów.

Dobre zdefiniowanie grupy docelowej, pozwoli bardziej precyzyjnie skierować komunikaty, kolory i kotwice, które zatrzymają wzrok czytelnika i przyciągną do tego, co chcesz przekazać.

3. Sporządź szkic lub plan

Każdy projekt powinien się zacząć od szkicu lub choćby prościutkiego planu. Rozrysowania lub rozpisania tego, jak plakat ma wyglądać, co ma się na nim znaleźć oraz jak ma oddziaływać. Taki szkic pomoże lepiej zrozumieć strukturę i zaplanować ważne elementy.

Gdzie znajdzie się logo? Jaki będzie układ tekstów? Co z dodatkowymi grafikami? Umieszczenie tego na etapie szkicu pomoże uniknąć przykrych niespodzianek i lepie zapanować nad chaosem twórczym w przypadku nowych pomysłów w trakcie tworzenia.

4. Wybierz odpowiedni rozmiar i format

Masz już cel i grupę docelową. Wiesz już co i do kogo chcesz kierować. Masz już wstępny szkic. Teraz czas dopasować rozmiary i formaty plakatu. Skoro już wiesz co chcesz na nim umieścić, będzie łatwiej ubrać to w odpowiednią formę.

Nie lekceważ tego kroku - zbyt duży lub zbyt mały format może pogrzebać cały projekt i sprawić, że zostanie niezauważony, zignorowany albo zupełnie odrzuci odbiorców. Zawartość plakatu nie może być ani przesadnie zbita, ani nazbyt porozrzucana!

5. Wybierz odpowiednią kolorystykę

Kolory działają na emocje, wrażenia i odczucia odbiorców. Mogą budować więź albo decydować o tym, że coś zostanie przez nas odrzucone. Kolory muszą do siebie pasować i współgrać z tym, co chcesz przekazać.

Powinny być dodatkiem i dopełnieniem, nie rozpraszać i raczej pomagać w złapaniu komunikatów, niż odwracać uwagę odbiorcy. Unikaj zbyt wielu kolorów i zawsze dobieraj je pod wydarzenie lub sytuację, której plakat ma dotyczyć. Więcej o kolorach przeczytasz w naszym poradniku:

Kolory RGB, CMYK i Pantone - wszystko co musisz wiedzieć!

6. Skup się na przekazie i czytelności

Treść powinna być precyzyjna, dobrana do grupy docelowej i musi przekazywać najbardziej istotne komunikaty bezpośrednio do odbiorcy. Unikaj lania wody i przeładowania informacjami, to nigdy nie pomaga. Najważniejsze komunikaty i najbardziej istotny przekaz powinien być najlepiej widoczny.

Do tego wszystkiego musisz dobrać odpowiednią czcionkę. Ponownie - musi pasować do całości przekazu i do strony wizualnej. Zawsze wybieraj czcionki, które dobrze wyglądają w przeróżnych formatach!

7. Dodaj grafikę i zdjęcia

Co najszybciej przyciąga wzrok odbiorcy? Elementy graficzne! Dobierz je w taki sposób, aby działały na korzyść całego projektu. Muszą być spójne i działać na grupę docelową. Zatrzymać wzrok na plakacie i zachęcić do jego zawartości.

Unikaj przeładowania dużą ilością grafik. To powoduje bałagan. Raczej staraj się podkreślić najważniejsze rzeczy i podbić przekaz. W większości przypadków - im mniej i subtelniej - tym lepiej.

8. Eksperymentuj i bierz pod uwagę feedback

Skoro jesteś na etapie projektu - eksperymentuj! Z grafiką, treścią, układem czy formatem. To jeszcze nie jest gotowy projekt. To dopiero zarys tego jak to ma wyglądać i na tym etapie możesz popełniać błędy.

Zawsze lepiej popełnić błąd, na którymś etapie projektu, niż po finalnym wydruku wyłapać, że coś jest nie tak jak powinno. Projekt jest od tego, aby eksperymentować i znaleźć najlepsze rozwiązanie. Może warto poprosić kilka osób o zdanie? Ktoś, kto patrzy na projekt z boku, zobaczy rzeczy, których Ty, po setnym kontakcie, możesz nie widzieć.

9. Finalizuj projekt

Po dokładnych testach i ewentualnych poprawkach, wybierz finalny projekt plakatu. Upewnij się, że spełnia on wszystkie wcześniej określone cele i dobrze komunikuje przekaz reklamy.

Zaprojektujemy idealny plakat!

Samodzielnie, czy z grafikiem?

To pytanie pada niemal przy okazji wszystkich rodzajów i typów projektów graficznych? Czy zaprojektować to samodzielnie, czy poprosić grafika? Odpowiedź nigdy nie jest jednoznaczna.

Można spróbować zrobić to samemu przy użyciu programów graficznych, można też skorzystać z darmowych kreatorów. Pytanie tylko, czy każdy ma na to czas i cierpliwość, aby bawić się w samodzielne tworzenie projektów od podstaw. No i dochodzi jeszcze kwestia zmysłu artystycznego. Tobie może coś wydawać się dobrze zrobione, a z technicznego punktu widzenia, i punktu widzenia odbiorcy... Będzie po prostu przestrzelone.

Można też zajrzeć do nas na projektowanie plakatów i zlecić to profejsonalnym grafikom. Samodzielnie określasz budżet i po kilku dniach otrzymujesz tyle projektów, ile tylko chcesz. Ty oszczędzasz czas i zyskujesz pewność, że projekt będzie wykonany jak należy!

Sprawdź nasze inne produkty: projektowanie logo, projektowanie etykiety, projektowanie banerów reklamowych projekty folderów reklamowych, projekty reklam, projekty graficzne opakowań , projekty na koszulki, nazwa dla firmy

Przeczytaj inne artykuły:

  1. Co powinna zawierać dobra prezentacja multimedialna?
  2. Formaty plików graficznych
  3. Co to jest logo w krzywych i wektorach?
  4. Jak stworzyć logo i logotyp?
  5. Podstawy i zasady projektowania graficznego
  6. Co to jest infografika?
  7. Corporate Identity i branding?
  8. Wymiary i formaty ulotek reklamowych
  9. Redesign i odświeżenie logo
  10. Wymiary i rozmiary wizytówki
  11. Co powinna zawierać etykieta produktu?
  12. Ile kosztuje projekt ulotki?
  13. Co powinna zawierać wizytówka?
  14. Jak przygotować wizytówkę do druku?
  15. Co powinna zawierać ulotka reklamowa?
  16. Jak zrobić folder reklamowy?

 


To także może Cię zainteresować

Jak przygotować grafikę do druku wielkoformatowego?

Plakaty, banery, billboardy, okleiny samochodów czy witryn sklepowych to tylko kilka przykładów grafik wielkoformatowych, z którymi spotykasz się na co dzień w drodze do sklepu, pracy czy szkoły. Niezależnie od tego, jaki rodzaj i na jaką skalę są tworzone warto wiedzieć, że muszą wyróżniać się z tłumu. Jak przygotować grafikę do druku wielkoformatowego? O czym pamiętać? Co to są spady? Jaka powinna być odległość i rozdzielczość? Jakie formaty stosować? Zobaczmy! Przekaz druku wielkoformatowego

Karolina Bis
5 listopada 2021  

Wymiary i formaty plakatów

Jakie są najpopularniejsze i najczęściej stosowane wymiary i formaty plakatów? Jak dobrać format plakatu do konkretnego wydarzenia? Zapraszamy do naszego poradnika! Jak dobrać format i wymiar plakatu? Wybór właściwego formatu i rozmiaru plakatu powinien być zależny od wielu czynników. Na pewno wymaga pewnej równowagi pomiędzy estetyką, funkcją plakatu i celem, jaki powinien spełnić. Oto nasze popowiedzi Jak wybrać format i rozmiar plakatu: Określ cel plakatu: Zac

Redakcja
12 sierpnia 2023  

Czerwony w projektowaniu logo

Większość ludzi twierdzi, że podczas zakupów kieruje się przede wszystkim rozsądkiem. Spytani o powód wyboru właśnie tego, a nie innego produktu najczęściej wymienią cenę, jakość czy opinię znajomych. Oczywiście są to niezwykle ważne parametry, ale okazuje się, że istnieje jeszcze jedna równie ważna cecha produktu – jego kolor. Po co nam te kolory? Dlaczego niektóre kolory pobudzają nas do działania, inne uspokajają, a jeszcze inne wzbudzają zaufanie? Wszystko wyjaśnia psychologia

Krzysztof Gorzkowicz
24 marca 2015