Jak zrobić folder reklamowy? Od projektu po druk!

Karolina Bis               14.10.2021              
Kolejny artykuł z serii naszych poradników! Jak zrobić folder reklamowy? Co to właściwie jest? Jaką funkcję pełnią foldery reklamowe? Od projektu po druk!

W poprzednich artykułach wspominałam o modelach barw RGB, CMYK i Pantone w grafice oraz druku i jego technikach. Teraz warto wykorzystać tę wiedzę w praktyce. W czasach konkurencji na wysokim poziomie, należałoby skupić się na kwestiach marketingowych. Wybór odpowiedniej formy reklamy niejednokrotnie wiąże się z podejmowaniem trudnych decyzji.

Działania reklamowe mogą być realizowane na wiele odmiennych sposobów, z wykorzystaniem zróżnicowanych nośników, przede wszystkim tych tradycyjnych. W tym artykule chciałabym skupić się na jednej z podstawowych form promocyjnych, czyli folderze reklamowym. Zwrócę uwagę co to takiego, co powinien zawierać oraz jakie ważne czynniki należy brać pod uwagę podczas realizacji takiego projektu.

 

Czym jest folder reklamowy i jakie ma znaczenie?

czym jest folder reklamowy

Przykładowe foldery reklamowe, żródło: colourreactor.pl

 

Folder reklamowy, czyli coś pomiędzy katalogiem, a ulotką. Zdecydowanie pojemniejszy od ulotki, ale do katalogu jeszcze mu daleko. Głównym zadaniem tej formy promocji jest prezentowanie usług, czy oferty firmy, ale czasami zdarza się, że przedstawia cały zestaw usług lub linię produktów marki.

Niewielka książeczka przedstawiająca swoją zawartość w czytelny i atrakcyjny wizualnie sposób. Często zawarte są w niej różnego rodzaju wykresy, mapy, ilustracje i inne dane w formie graficznej. Główny cel folderów reklamowych? Zdobycie uwagi odbiorcy i zainteresowanie go przedstawioną ofertą!

Foldery reklamowe doskonale sprawdzają się w pozyskiwaniu partnerów biznesowych, wręczony po spotkaniu biznesowym podtrzymuje dobre wrażenie. Rozdawany w trakcie targów dostarcza najważniejszych informacji o marce. Pozyskany z siedziby firmy, umożliwia zapoznanie się w przyjemny sposób z tą częścią oferty, która aktualnie nas interesuje.

Foldery reklamowe cieszą się niezmienną popularnością od wielu lat. Zawdzięczają to kilku czynnikom:

  • stosunkowo niedrogie w przygotowaniu i wykonaniu,
  • znacznie mniej nachalna forma reklamy. Bardzo duży atut, w szczególności w czasach, przeładowania przekazami promocyjnymi z każdej możliwej strony,
  • uniwersalność - forma materiałów promocyjnych, która może być dystrybuowana w różnych miejscach: siedziba firmy, targi, branżowe spotkania czy konferencje,
  • mogą korzystać z nich zarówno małe przedsiębiorstwa z ograniczonym budżetem marketingowym oraz duże firmy, traktujące tę formę promocji jako część większej strategii reklamowej.

 

Projekt folderu reklamowego!

 

Co warto brać pod uwagę przy tworzeniu folderu reklamowego? Projekt!

Skoro znasz definicję folderu reklamowego, wiesz jakie są jego podstawowe cechy i zalety oraz jakie cele spełnia, czas na wyszczególnienie kwestii, które są niezmiernie ważne przy całym procesie powstania tej formy promocji. Zanim folder wyjdzie z drukarni i trafi w ręce odbiorcy, należy zacząć od samych podstaw, czyli projektu i jego najważniejszych aspektów. Zapraszam też do przejrzenia podstrony projektowanie folderów reklamowych na naszej stronie!

Krok po kroku przedstawię Ci teraz proces tworzenia folderów:

Plan na folder

plan na folder reklamowy

Przykładowy plan folderu reklamowego, źródło: cdn.pkt.pl

 

W pierwszej części wspomniałam o głównym celu folderu reklamowego, jednak przy tworzeniu poszczególnych projektów powinieneś zastanowić się, dlaczego w ogóle to robisz? Jakich działań oczekujesz od odbiorców? Jeśli chcesz zbudować świadomość swojej marki, będziesz dążył do tego, aby czytelnik odwiedził profile twoich mediów społecznościowych lub stronę www.

Za to kiedy będzie Ci zależeć na sprzedaży twoich produktów lub usług, będziesz zapraszał odbiorcę do odwiedzenia placówek Twojej marki, kontaktu z pośrednikami lub odwiedzin twojego sklepu online. Powodów tworzenia tego narzędzia może być wiele, jednak pamiętaj: skup się na jednym konkretnym i nie próbuj łączyć kilku jednocześnie.

Po wyborze celu należy wybrać przedmiot folderu. Zastanów się, czy chcesz zaprezentować swój bestsellerowy produkt, a może całą linię? Pojedynczą usługę, czy cały pakiet? A może przedstawisz swoją firmę jako dobrego partnera biznesowego?

Do kogo chcesz skierować swoją ofertę, czyli określenie grupy docelowej. Mówiąc najprościej, musisz znaleźć problem jaki ma Twój odbiorca i stworzyć jego rozwiązanie, dzięki swojej ofercie. Inaczej: klient ma potrzebę, a Twoje produkty/usługi ją zaspokajają. Odbiorca powinien poczuć, że piszesz właśnie do niego. Wyjdź naprzeciw potrzebom Twoich klientów!

Format i treść

format i treść folderów reklamowych

Folder reklamowy w praktyce, źródło: alejahandlowa.pl

 

Najczęściej spotykany format folderu reklamowego to A4, A5 lub kwadrat. Wszystko zależy od ilości treści, jaką chcesz przekazać. Mniejsze formaty doskonale sprawdzają się przy prezentacjach pojedynczych produktów lub usług. W przypadku przedstawiania całych linii produktowych lub zakresu usług należy rozważyć większe formaty, które nie zawsze są wygodne dla klienta. W takiej sytuacji należałoby zastanowić się nad stworzeniem katalogu produktowego, umożliwiającego zapoznanie odbiorcy z całą gamą artykułów marki w bardziej przystępny sposób.

Niezwykle ważnym elementem w procesie tworzenia folderu są zdjęcia, ilustracje i wszystkie rodzaje grafik, które powinny być wykonane w najwyższej jakości, być czytelne, estetyczne i odpowiednio wybrane. Jeśli masz wątpliwości lub chcesz sprawdzić, jak prezentują się wspomniane grafiki, warto wykonać próbny druk. W pierwszej kolejności odbiorca zwraca uwagę na elementy graficzne, dopiero później czyta nagłówki i teksty umieszczone w projekcie.

Dobranie odpowiednich grafik bywa nie lada wyzwaniem, jednak stworzenie przekonujących treści przyprawia projektantów o zawrót głowy. Podstawową zasada tworzenia treści? Prosty, zwięzły i przekonujący materiał. Powinien dotrzeć do odbiorcy, ale nie być jednocześnie nachalnym i zniechęcającym. Dobry folder reklamowy emanuje przekazem. Ważną rolę odgrywają tutaj fonty, odpowiednio dobrane do celu oraz branży przygotowywanego projektu.

Model AIDA

Przy tworzeniu treści w projekcie, przydatny może być model AIDA, opisujący cały proces w kilku prostych krokach:

Model AIDA

 

Model AIDA - zestaw kolejnych reakcji klienta wobec produktu

 

A (Attention) - przyciąganie uwagi,
I (Interest) - zainteresowanie ofertą,
D (Desire) - rozbudzenie chęci posiadania,
A (Action) - wezwanie do działania.

Zdobycie klienta: Przyciągnięcie jego uwagi folderem reklamowym (elementy graficzne), potrafiącym zainteresować go swoją ofertą (zazwyczaj odpowiednio dobranymi hasłami), która rozbudzi w nim chęć posiadania (poprawnie i ciekawie skonstruowana treść) i wezwania go do działania (cel, opisany wyżej - odwiedziny placówek, profili mediów społecznościowych, zakupu produktu, usługi).

Najważniejsze informacje o folderach reklamowych:

  • Zawrzyj informacje o firmie i ofercie,
  • Opis produktu musi mówić o korzyściach dla klienta,
  • Unikaj błędów, popraw literówki, przeczytaj treść kilka razy,
  • Pamiętaj o poprawności danych teleadresowych,
  • Wyznacz osobę do obsługi klienta,
  • Zachowaj zgodność z estetyką, kolorystyką i identyfikacją Twojej marki,
  • Zadbaj o pozytywne skojarzenia i wrażenia wzrokowe u odbiorców.

 

Ocena końcowego projektu i drukowanie folderu

Po zastosowaniu wszystkich wyżej wymienionych wskazówek związanych z projektowaniem przejrzystego, czytelnego i chwytającego uwagę odbiorcy folderu reklamowego czas, zastanowić się nad kilkoma ważnymi kwestiami związanymi z jego wydrukiem.

Broszurę reklamową projektujesz z ważnego powodu, chcesz zachęcić czytelników do określonego działania. Całość musi być wykonan w wysokiej jakości. Po zaprojektowaniu folderu reklamowego, należy dokonać oceny produktu końcowego. Następnie czas na poprawki, zmiany i podrasowanie wersji ostatecznej.

Przed wydrukiem folderu odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Czy ten projekt przyciąga moją uwagę?
  • Czy wiadomości przekazane w broszurze są jasne?
  • Czy ten projekt wskazuje na moje wezwanie do działania?
  • Czy broszura zachowuje zgodność z identyfikacją wizualną i misją firmy?

Wybór drukarni

Kolejnym krok? Wybór odpowiedniej drukarni. Jeśli masz taką możliwość, odwiedź lokalne drukarnie. Zobacz ich pracę osobiście. Przeglądanie próbnych wydruków zawsze daje lepsze wyobrażenie o tym, czego możesz oczekiwać. Unikaj sytuacji, w których kolory i papier będą wyglądać inaczej po wydrukowaniu. Dlatego warto przyjrzeć się przykładowym pracom.

Drukarnie internetowe natomiast, zazwyczaj mają lepszą cenę wydrukowania projektu, jednak wybór możliwości druku i pomocy może często być ograniczony (warto podkreślić, że przy tego rodzaju działalnościach często można znaleźć wiele  przewodników, które wskazują jak poprawnie przygotować pliki itd.).

Dlatego, jeśli chcemy wydrukować coś niestandardowego lub potrzebujemy pomocy specjalisty w kwestiach druku lepiej wybrać się do lokalnej drukarni i omówić wszelkie niepokojące nas kwestie. Natomiast jeśli to mocno standardowy projekt i nie potrzebujemy wsparcia, korzystniej cenowo wychodzi drukowanie w popularnych drukarniach internetowych.


Jakie pytania mogę zadać pracownikowi drukarni, w związku z moim projektem?

  • Jakie są opcje wyboru tuszy?
  • Czas realizacji projektu?
  • Całkowity koszt zamówienia?
  • Doświadczenie w drukowaniu broszur i projektowaniu (o ile takiej informacji potrzebujesz)?
  • Jakie są preferencje innych klientów zamawiających drukowanie broszur?

Najlepszym wyborem będzie drukarnia z doświadczeniem w tym zakresie. Korzystająca z najnowszej technologii drukowania i zatrudniająca projektantów, mogących pomóc w rozwiązywaniu problemów związanych z projektem (gdyby takie wystąpiły). Dzięki temu praca nad wydrukiem będzie sprawna i profesjonalna.

Kluczowe będzie omówienie wszystkich kwestii technicznych, unikniesz swojego rozczarowania lub – co gorsza – rozczarowania klientów. Dlatego, jeśli czegoś nie wiesz, nie bój się zapytać. Profesjonalna drukarnia przysłowiowo „poprowadzi za rękę” na każdym etapie realizacji zamówienia - od doboru papieru, szycia, przedstawienia poszczególnych kosztów, po czas realizacji.

Jeśli o drukarni mowa, warto podkreślić znaczenie kolorów. Sprawdź, czy wszystkie grafiki i zdjęcia są w CMYK-u i mają optymalną rozdzielczość 300dpi. Ponadto należy dopytać czy fonty powinny być zamienione na krzywe - niektóre drukarnie tego wymagają. Bardzo ważny jest również odpowiedni dobór papieru, ponieważ na jego nietypowych rodzajach niektóre elementy folderu mogą wyglądać inaczej niż na projekcie.

Jeśli dokonałeś już wyboru papieru, możesz zastanowić się nad wykończeniem.

Wydruk folderu reklamowego - wykończenie

Przy wykończeniu, możesz wybierać z kilku dostępnych opcji:

  • matowe: całkowicie płaskie wykończenie bez połysku,
  • semi-gloss: nieco błyszczące wykończenie, prościej: forma pomiędzy matowym, a błyszczącym.
  • błyszczące: odblaskowe wykończenie.

Wykończenie, które wybierzesz ma duże znaczenie dla ostatecznego wyglądu projektu. Porozmawiaj z drukarnią o różnych opcjach dostępnych w ramach budżetu i materiałach, które najlepiej pasują do Twoich celów.

Określenie budżetu

Pozyskując całą zaprezentowaną poprzednio wiedzę, jesteś w stanie w końcu rozmawiać o pieniądzach, a konkretniej o wycenie projektu! Teraz już wiesz na co, możesz sobie pozwolić, jakie masz opcje do wyboru, dzięki czemu możesz wybrać najodpowiedniejszą dla siebie opcję.

Warto podkreślić: Cena nakładu będzie uzależniona od objętości projektu, formatu, jakości papieru, uszlachetnień itp.

 

Podsumowanie

Folder reklamowy to tradycyjna, wygodna forma promocji Twojej marki. W szczególności w czasach zarzucania człowieka milionami przekazów reklamowych. Po przeczytaniu tego artykułu, wiesz już jak przygotować folder reklamowy, jakie są jego najważniejsze elementy i co zrobić, aby znalazł drogę do zdobycia uwagi Twojego odbiorcy. Jeśli nie masz czasu na przebrnięcie przez te wszystkie kroki, nasi graficy z pewnością Ci pomogą. Zajrzyj do nas, załóż konkurs i wykorzystaj całą wiedzę, jaką przekazałam Ci w tym artykule, do stworzenia folderu reklamowego.

 

Projektowanie folderów reklamowych!

 

Bez względu na to, czy zdecydujesz się działać na własną rękę, czy oddasz to działanie naszym grafikom, teraz jesteś w stanie lepiej ocenić efekty pracy nad konkretnym projektem folderu reklamowego. To jak? Do roboty!


To także może Cię zainteresować

Jak banery zmieniały się na przestrzeni lat?

Dwadzieścia jeden lat. Tyle ma już internetowy baner reklamowy. Dziś mało kto pamięta, że jego historia rozpoczęła się od statycznego, czarnego jak smoła prostokąta z krótkim hasłem zapisanym tęczowymi fontami. Co działo się z banerem przez dwie dekady? Dziś to niezwykle popularna forma reklamy, sami tworzymy projekty banerów reklamowych na strony internetowe, można je spotkać niemal wszędzie! Ale od początku!   Pod koniec października 1994 roku na stronie HotWired.com, popular


14 maja 2015  

Najpopularniejsze nadruki na koszulkach

Maska Lorda Wadera, a może napis: „Jem dżem”? Jakie wzory na koszulkach wybierają klienci? Jakie nadruki na koszulkach są najpopularniejsze? Aby się o tym przekonać, wystarczy rozejrzeć się po ulicy. Różnorodność jest olbrzymia, ale z tego chaosu wyłania się pewien wzór. Jaki? W ścisłej czołówce popularności znajduje się… tekst. Opcji jest bez liku. Zazwyczaj hasła są krótkie, bo o to w tej zabawie chodzi. Na koszulkach popularne są nadruki z cytatami ze świata filmu, kult

Andrzej Sitek
18 maja 2015  

Czy agencja projektowa stworzy dobre logo?

Nie wiesz skąd wziąć logo dla swojej firmy? Czy agencja reklamowa stworzy dobre logo dla Twojego projektu? Jak wygląda praca agencji podczas tworzenia logotypów? Sprawdzam! Dobre logo sercem Twojej marki Logo stanowi serce identyfikacji wizualnej. Od niego zaczynasz budowę całej strategii firmy. To element najważniejszy. Perfekcyjne logo jest ponadczasowe, łatwe do zapamiętania, oddaje ducha i charakter firmy. Jak z pobożnego życzenia uczynić idealny projekt? Agencja musi go opracować wedłu

Andrzej Sitek
9 czerwca 2015