Jak zaprojektować logo? Zasady i pomysły!

Michał Płomiński               28.03.2021 | dodano: 03.03.2021              
Jakie logo jesteś w stanie zapamiętać? Jakie zapada Ci w pamięć na tyle, żeby potem od razu kojarzyć je z jedną, konkretną marką? Ludzie zadziwiająco często szukają odpowiedzi na pytanie, jak stworzyć znak graficzny dla siebie albo firmy? Sprawa bywa trudna, bo zaprojektowanie skutecznego emblematu, stawia przed twórcą szereg, często niełatwych, wymagań. Czy do jego stworzenia potrzebujesz profesjonalnego grafika? Z pozoru nie! Czy radzimy, aby jednak skorzystać z jego pomocy? Jak najbardziej tak! Niezależnie, czy wybierzesz konkurs na logo, czy samodzielny wybór grafika - warto!

Jak zaprojektować skuteczne logo?

Jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nie ma. Podejdę do niego jednak od drugiej strony. Jakie loga zapadają w pamięć? Jakie uważamy za ponadczasowe? No właśnie! Możliwości są miliony, a niestety bolesną prawdą jest, że idealny znak firmowy nie istnieje. Nie ma takiego, które perfekcyjnie odpowie na wszystkie potrzeby, opowie historię marki lub produktu, a przy tym spełni swoje wszystkie funkcje. Możesz spróbować osiągnąć ideał i znaleźć się najbliżej wymarzonej koncepcji, jednak im szybciej uświadomisz sobie, że dążenie do ideału jest bezcelowe - tym lepiej.

Nie ma kształtu, koloru, znaku, czcionki, które będą idealnie odpowiadać wszystkim odbiorcom. Kluczem jest tutaj znalezienie takiej formuły, jaka przez lata pomoże budować siłę Twojej marki. Loga największych marek są skuteczne, ponieważ są proste.

Niełatwo wymyślić najlepsze rozwiązanie, nie ma co na siłę udziwniać i próbować wynaleźć wynalezione. Najlepsze projekty unikają taniego efekciarstwa, blichtru i przeładowania. Gdyby każdy znał receptę na perfekcyjny znak firmowy, wszystkie marki byłyby idealne.

Wiele opracowań na temat logotypów, mówi jednym głosem w tej kwestii. Najważniejsze są trzy elementy. Prostota - brak przesady, udziwnień i elementów rozpraszających klienta. Rozpoznawalność - coś, co przejawia się zawsze podczas projektowania. Twoja marka ma się wyróżniać. każdy wykorzystany detal graficzny ma kojarzyć się wyłącznie z nią i być absolutnie nie do pomylenia, z żadnym innym brandem. No i trzecia, wcale nie najmniej ważna sprawa: Ponadczasowość. Tworząc lub zlecając element graficzny, zastanów się nad jego prezencją za kilkanaście albo kilkadziesiąt lat. Pewnie, zawsze można je zmienić, jednak przecież nie o to chodzi. Czasami lepiej wykonać delikatny lifting, niż zaczynać od zera. Tworząc ponadczasowy znak, unikniesz takiego całkiem nowego startu.
 

Zaprojektujemy Twoje nowe logo!

Pomysły

Pomysł! To właśnie idea powinna być pierwszą rzeczą, która przyjdzie Ci na myśl. Dopiero potem zastanawiasz się - co powinno prezentować logo? Ile kolorów powinno mieć? Jakie wymiary? Jaki kształt? Kłębi Ci się w głowie tysiące pytań bez odpowiedzi? Grunt, że masz w głowie jakiś pomysł. Wiesz, co chcesz osiągnąć, ale efekt finalny to wciąż zamglona koncepcja. Masz wizję? Zapisz ją sobie na kartce. Wypisz elementy istotne. Jakie warunki powinien spełniać Twój symbol graficzny i czego oczekujesz. Choćby najprostszy koncept. Ot, wypisz swoje myśli, przelej na papier i zobacz, co z tego wyszło. Pojektowanie logo zaczyna się od pomysłu!

Czasami z pozoru najbardziej absurdalne myśli i pomysły, mogą okazać się trafione. Najlepiej przelać je gdzieś, żeby nie zaginęły w toku spraw codziennych i innych, coraz to nowych pomysłów. Wszystko, co sobie zanotujesz, może być wartością dodaną, może potem ewoluować w zupełnie nowy kształt i materię. To Ty najlepiej znasz swoją firmę i markę, to Ty widzisz rzeczy niewidoczne dla innych. Nawet jeżeli ostatecznie zrezygnujesz z tego, co zapisałeś, to skonfrontujesz to z pomysłami grafików. To już duży plus i ogromna wartość. Masz pomysł? Co dalej? Opcji jest kilka!
 

Jak zrobić logo? Własny pomysł

Załóżmy czysto hipotetycznie - masz czas, potrafisz obsługiwać programy graficzne, a przy tym znasz zasady tworzenia  i tworzenia skutecznych logotypów. Wiesz jak zaprojektować proste grafiki. W zasadzie, samodzielne wykonanie, to doskonała opcja. Zwłaszcza że masz w głowie pomysł i niemalże widzisz przed oczami gotowy efekt. Czyli można uznać, że cała reszta jest już całkiem prosta. Przekonajmy się więc. Pomysł rozpisany na kartce, czas sięgnąć po kolejną i rozpocząć wstępne rysunki.

Szkice

Obok kiełkowania pomysłu w głowie, to bodaj najważniejsza sprawa przy całym tworzeniu emblematów graficznych. Naturalnie kartka jest tu uproszczeniem. Możesz zrobić to w zeszycie, a możesz też uruchomić program graficzny i rozpocząć wstępne rysunki i zamianę pisemnej wizji, w tę nieco bardziej graficzną. Kilka szkiców to może być za mało! Najlepiej zrobić ich kilkanaście albo nawet kilkadziesiąt. Jeśli mogę Ci doradzić, to zanim usiądziesz do komputera, wykorzystaj klasyczny zestaw: ołówek + kartka papieru. Pozbędziesz się niepotrzebnych ograniczeń programowych i wyeliminujesz wszystkie elementy, mogące zniekształcić Twoje wizje.

Żaden ze szkiców nie odpowiada Twoim potrzebom? Masz za sobą kilkadziesiąt wstępnych szkiców i nic? To nic! Zacznij od nowa. Jeżeli natomiast są takie, które sprawiają wrażenie potencjalnych kandydatów na dobre logo, dopracuj je, wymyśl kilka wariantów, stwórz wersje alternatywne. Twórz. Im więcej stworzysz, tym więcej rzeczy złoży Ci się w mniej lub bardziej logiczną całość. Nadal nic? Próbuj dalej! Samodzielne tworzenie bywa żmudne, aczkolwiek satysfakcjonujące. No, chyba że projektowanie traktujesz jako przymus, wtedy będziesz w najlepszym przypadku… sfrustrowany. Zrobione? Krok kolejny.

Dobre logo to prosty i nowoczesny znak graficzny

Gratulacje! Masz już wstępne szkice, pora zacząć dalszą zabawę. Zastanów się, który ze wstępnych rysunków odpowiada Ci najbardziej, a potem… wybierz z nich te najprostsze! Dlaczego? Które loga firmowe zapadają w pamięć. Odzieżówka? Nike, Gucci, Lee, Lacoste, Zara, Puma… Wymieniać można w nieskończoność.

Niezależnie od tego, czy sięgamy do segmentu konsumenckiego, czy do marek premium, w pamięć zapadają znaki proste i łatwe do zapamiętania. To samo dotyczy marek spożywczych, motoryzacyjnych, technologicznych i niemal każdej branży, która przyjdzie Ci na myśl.

Pamiętaj o jednej ważnej zasadzie! Znak graficzny nie musi przedstawiać produktu i tego, co sprzedajesz! Przykłady? Apple, Microsoft, Lacoste? Widzisz ich loga i związek z oferowanymi produktami jest raczej niewielki. Znak firmowy musi być wart zapamiętania, niekoniecznie wiążąc produkt z logotypem.Jeżeli marka i produkty wzbudzą zainteresowanie, związek grafiki z asortymentem pozostanie zupełnie zbędny

Dlaczego wszystkie wstępne szkice były potrzebne? Z wybranych przez siebie  wyselekcjonuj te najprostsze i… usuń z nich wszystko, co niepotrzebne! Rozpraszacze, detale psujące ogólny odbiór Twojego loga - do usunięcia!

Kolorystyka i typografia

Spróbuj unikać nadmiernej liczby kolorów. Twój znak firmowy powinien dobrze wyglądać w każdych warunkach. Najbardziej rozpoznawalne marki stawiają na maksymalnie trzy kolory. Bałagan i oczopląs u potencjalnych odbiorców odniesie skutek odwrotny, od zamierzonego.

Zanim dokonasz wyboru - zobacz i potestuj. Jak cały pomysł wygląda w czerni, bieli, w kolorach. Ważne, żeby kolory miały jakikolwiek związek z produktami czy usługami. Powinny być pomostem pomiędzy tym, co klient dostanie, a tym, co widzi w pierwszym kontakcie. Tak to w marketingu działa. Podobnie sprawa wygląda przy opakowaniach produktów. Zadbaj o spójność już na początkowym etapie!

Identycznie sytuacja wygląda z podstawami typografii i doborem odpowiedniego fontu. Nie udziwniaj. Stosuj krój czcionek dobrany do specyfiki. Co da Ci śliczny "znaczek", kiedy wszystko popsuje źle dobrana czcionka? Testuj różne rozmiary i kroje fontu, przeanalizuj szczegóły, pogrubienie, pochylenie. Wszystko, co może mieć wpływ na odbiór Twojego znaku przez klientów.

Równowaga zastosowanych kolorów, kształtów i czcionek w projekcie to podstawa! Elementy uszą ze sobą współgrać i tworzyć spójną całość. Firmy o dynamicznym profilu powinny mieć fonty o ostrych liniach. Marki delikatne, bardziej kobiece, mniej charakterne, powinny mieć miękkie fonty. Tylko w ten sposób stworzysz emblemat możliwie najbardziej zbliżony do ideału. Ten etap warto wykonywać już na komputerze.

W jakim programie zaprojektować emblemat graficzny?

Masz mnóstwo możliwości do wyboru. Profesjonalne programy graficzne oraz kreatory online - o tych ostatnich opowiem trochę więcej w dalszej części wpisu.

Oryginalność i równowaga

Unikaj wodotrysków. Znak Twojej firmy nie jest elementem, który musi błyszczeć, udziwnione loga bardziej odpychają, aniżeli zachęcają. Zadbaj o równowagę połączoną z oryginalnością. Wszystko musi ze sobą współgrać. Unikaj kopiowania cudzych pomysłów. Próbuj czerpać od najlepszych, pamiętaj przy tym - kradzież pomysłów to zła droga. Konsumenci to wyłapią i wypunktują.

Znacznie szybciej docenią Twoją oryginalność niż odtwórcze podejście do tematu. Sam widzisz - dobre i zapamiętane logosy są nacechowane indywidualnością i pomysłem. Własny rysunek to jedna z możliwości. Co natomiast, jeśli kompletnie brak Ci pomysłu albo masz go, jednak przełożenie go na papier to katorga? Przygotowałem inne opcje!

Nowe logo Twojej firmy w kilku krokach!

Konkurs dla grafików

Samodzielne stworzenie znaku firmowego jest trudne. Dołóż grafikę w wersji wektorowej, dbałość o skalowanie, odpowiednie wymiary i prawidłowy wygląd w każdych warunkach, a trudność zadania rośnie. Nawet mając własny pomysł, może brakować czasu albo umiejętności na zaprojektowanie logo marzeń. Oczekiwania czasem lubią zakpić z rzeczywistości i efektu końcowego.

W tej sytuacji możesz poprosić o pomoc doświadczonego grafika. Setki realizacji na koncie, portfolio ułatwiające weryfikacje. To musi się udać. Teoretycznie prosta, łatwa i przyjemna praca dla doświadczonego projektanta.

Znajdujesz w sieci grafika. Ma w portfolio setki samodzielnie wykonanych logotypów, całkiem ładnych. Potem dostajesz i... Wymiary są nieodpowiednie, niespójne z koncepcją, a w ogóle gdzieś widziałeś mega podobny wzór. Portfolio grafika pokazywało coś zupełnie innego? Tak bywa.

Na horyzoncie majaczy nieśmiało Twoja pierwsza możliwość i jednocześnie doskonały pomysł - własny konkurs na logotyp. Odchodzą Ci wszystkie potencjalne zmartwienia. Pamiętasz fragment o własnym pomyśle, spisaniu tego na kartce i zapisaniu nawet najbardziej absurdalnych wniosków i pomysłów? Twoje notatki w tym momencie mogą być bardziej niż przydatne. Nawet wstępny szkic pomoże pokazać grafikowi, co chodzi Ci po głowie.

Zakładając własny konkurs, wybierasz wariant cenowy, ilość propozycji, które chcesz otrzymać w zamian i stopień zaawansowania grafików nadsyłających swoje propozycje. Wypełniasz prosty formularz i zaznaczasz elementy, które Cię interesują. Zlecasz stworzenie logo, a w zamian otrzymujesz setki pomysłów. Programy graficzne i specjalistyczną wiedzę ma mieć grafik. Graficy z naszego katalogu zostają przez nas zweryfikowani, odrzucasz tym samym ryzyko trafienia na nierzetelnego twórcę.

Dlaczego warto założyć konkurs?

Korzystanie z kreatorów lub samodzielne tworzenie grafik wymaga od Ciebie trochę uwagi i umiejętności. W przypadku konkursów ustalasz budżet, decydujesz, ilu grafików ma przygotować realizacje i po prostu wybierasz z nadesłanych prac. Z logotypami wygląda to identycznie. Typ grafiki nie ma większego znaczenia.

Wybierasz tylko ten pasujący i tylko za ten płacisz. W każdej chwili możesz wejść w kontakt z grafikami, napisać swoje uwagi i poprosić o ewentualne poprawki. Dostajesz odpowiedź i jesteś na bieżąco ze zmianami w grafikach. Samodzielnie decydujesz o publicznej widoczności nadesłanych prac.Wolisz, aby wgląd do prac był dostępny tylko dla Ciebie? Żaden problem!

Dodatkowym atutem jest fakt, iż z góry znasz budżet i czas dla grafików. Bez przesuwania terminów. Data i cena końcowa są znane. Realizacje poza Twoją estetyką odrzucasz bez konsekwencji. Graficy pracują za Ciebie, a Ty wykorzystujesz zaoszczędzony czas według upodobań. Konkursy na logo mają tę zaletę, że wszystkie elementy z etapu szkicowania i przenoszenia “na papier”, są robione za Ciebie.

Grafik zadba o odpowiednie kształty, kolory, typografię i wymiary Twojego znaku. Weźmie pod uwagę jego wygląd w różnych warunkach, prawidłowe skalowanie i stylistykę w różnych, zmiennych warunkach. Pomoże zaprojektować cały znak w oparciu o Twój pomysł. Na naszej platformie dla grafików, zrealizowaliśmy tysiące pomysłów różnych marek. Od dużych brandów znanych wszędzie, aż po małe marki, dopiero startujące ze swoim biznesem. Wolisz działać i tworzyć samodzielnie? Proszę bardzo!
 

Kreatory logo online

Rozwiązaniem kolejnym są kreatory logo. W internecie można znaleźć mnóstwo narzędzi, dzięki którym samodzielnie stworzysz swój emblemat, bez posiadania szczególnej wiedzy. Jakie kreatory grafik są najpopularniejsze?
 

  1. Kreator Wix
  2. Canva
  3. Logaster
  4. Logomaster

Opcji zaczyna być coraz więcej i znajdziesz coś dla siebie, ale... Internetowe kreatory grafik dają Ci mnóstwo możliwości, ułatwiają i upraszczają cały proces twórczy. Część z nich bez problemu obsłużysz całkowicie za darmo, wykorzystując ogrom możliwości i gotowych szablonów, jakie Ci daje. No właśnie. Gotowe szablony…

Pomimo tego, że kreatory logotypów online dają Ci setki, tysiące szablonów, to wciąż tylko szablony. Niestety, tysiące przedsiębiorstw i firm także wpadło na pomysł stworzenia swojego znaku firmowego poprzez kreator online.

Korzystając z darmowych kreatorów online, ryzykujesz, że Twój znak będzie bliźniaczo podobny do setek lub tysięcy innych wykonanych wcześniej.

Wybierasz charakterystykę biznesu, kolorystykę, wpisujesz nazwę i dobierasz wszystkie elementy. Od odpowiednich barw, przez typografię aż po elementy graficzne. Od stworzenia wyboru logotypu, po stworzenie gotowego znaku graficznego Twojej marki. Szybko i bezboleśnie tworzysz gotowy emblemat i po sprawie. Czy na pewno? Skoro w pięć minut stworzysz wymarzony emblemat, pokusa rośnie.

Czy logo stworzone online działa?

No właśnie, negowanie kreatorów online uważam za bezsensowne. Ostatecznie każdy podejmuje decyzję samodzielnie, Coś mi jednak zgrzyta, skoro całość można wykonać tak łatwo, to nie unikniesz zatrważającej powtarzalności, prawda? Ponownie, skoro możesz zaprojektować swój logos firmowy w 3, 5, 10 minut to zadziała? W branży wybrzmiewa jedna, podstawowa wątpliwość...

Jak ze skutecznością kreatorów online? Owszem, gotowy znaczek trafia w Twój gust, jest ładny, prosty i przejrzyste. Mało tego, spełnia wszystkie kryteria opisane wyżej. Tylko… Czy działa?

Czy można mówić o oryginalnym logo, kojarzonym z konkretną marką, kiedy korzystamy z jednego z tysięcy gotowych szablonów?

Wracamy do aspektu oryginalności i wielkich globalnych marek. Skuteczna i zapamiętyqalna grafika nosi znamiona oryginalności. Kreatory online dają Ci tylko pozorny spokój i wygodę, bo na koniec należy mieć z tyłu głowy, że ktoś już skorzystał z identycznego rozwiązania.

Tworzenie własnej marki polega na byciu oryginalnym i indywidualnym. Własna jakość, rozpoznawalność i siła brandu polega na własnych rozwiązaniach, rysunki znaku brandowego skopiowane z szablonu raczej dają odwrotny efekt. Oryginalność to podstawa. Kreatory online po prostu jej nie dają.

Rekomendujemy zakup gotowego logo w naszym sklepie, tutaj przynajmniej masz pewność, że wybrany przez Ciebie gotowy element kupujesz tylko Ty. Ogromny wybór, cena jawna, a oryginalność gwarantowana. Treść byłaby niekompletna bez wspomnienia o pomocy ze strony grafików. W końcu oni wyczarują logotypy marzeń.
 

Projekty grafików

Agencja marketingowa, profesjonalny grafik lub znajomy hobbystycznie tworzący elementy graficzne po godzinach. (ostatnia opcja najczęściej bywa najtrudniejsza do weryfikacji i wyceny, często wypada znacznie drożej niż założenie konkursu na logo).

Projektowanie znaków graficznych wymaga pewnych umiejętności. Samo posiadanie tych umiejętności bywa mylące. Grafik, grafikowi nierówny, poziom zaawansowania i wyczucie estetyki - również. Wszystkie opisane przeze mnie opcje mają kilka cech wspólnych.

Grafik lub agencja przygotują kilka opcji logosów do wyboru, a po wyborze właściwego wariantu zaproponują kilka sesji poprawkowych na doszlifowanie pracy. Na ile to praca indywidualna i dopasowana do Twojego biznesu... Bywa różnie.

Zależnie od dokonanego wyboru, dostaniesz kilka możliwości. Część z nich zechce poznać Twoją firmę i dopasować znak do oferty, historii i doświadczeń. Inni natomiast… stworzą coś. Ilu grafików tyle możliwości, ciężko je usystematyzować w jakikolwiek sposób.

Agencje mogą mieć spore, rozbudowane portfolio, ale być zwyczajnie zbyt drogie na Twój budżet. Grafik freelancer, albo polecony grafik mogą mieć niższe ceny, przy tym nieco mniej doświadczenia i obycia w tworzeniu indywidualnych prac. Zweryfikujesz portfolio, prace przypadną Ci do gustu, przy czym ilość sesji poprawkowych może być niewystarczająca. Dopłacasz kilkukrotnie i z pierwotnej kwoty pozostaje tylko wspomnienie.

Inaczej sprawa wygląda, gdy korzystasz ze sprawdzonego katalogu grafików. Przejrzyste portfolio, tysiące wykonanych prac, od początku do końca wiesz na co liczyć.

Pomoc grafików to doskonała opcja, kiedy wiesz, co otrzymasz w zamian. Korzystanie z katalogów otwiera przed Tobą mnóstwo możliwości wyboru, przez które niekoniecznie masz ochotę przechodzić. Zanim trafisz na grafika i logo w Twoim guście, zwyczajnie stracisz chęć do poszukiwań. Tutaj konkurs graficzny ma przewagę. Graficy sami zgłaszają chęć udziału w konkursie, Ty wybierasz według uznania.
 

Projektowanie logotypów dla każdej firmy!

4 zasady projektowania logo

zasady jak zaprojektować logo

Jak zaprojektować logo? - 4 najważniejsze zasady, źródło własne.

 

Prostota  - bez zbędnych elementów. Mniej znaczy więcej. Postsze i łatwiejsze do zapamiętania logo, lepiej pasuje do identyfikacji wizualnej całości. Prosty, przejrzysty element graficzny sprawia bardziej profesjonalne wrażenie. Usuń wszystkie zbędne elementy. Jakie? Spójrz na Apple, Nike, Coca Cola - nic zbędnego, prosty, przejrzysty przekaz!

Nowoczesność - to podstawa. Wyjdź poza schemat. Strefa komfortu w projektowaniu to zabójstwo dla Twojej kreatywności. Spójrz, ile brandów dziś odświeża swoją identyfikację. Ile z nich stawia na sprawdzone, choć unowocześnione i odnowione wzory. Spróbuj wyjść w stronę nowości, smukłości i lekkości. Lekkie, świeże logo, symbolizuje siłę i nowoczesne podejście do biznesu.

Trzy kolory - i nie mówimy tu o trylogii mistrza Kieślowskiego. Unikaj kolorystycznego bałaganu. Niepotrzebnych barw. Kolor, odcień, nasycenie, saturacja. Kolory muszą wzbudzać pozytywne emocje u odbiorcy.

Maksymalnie dwa kroje pisma - podobnie jak wyżej, unikniesz bałaganu i miszmaszu odwracającego uwagę. Co jeszcze? Mniej dynamiczne marki, brandy slow - miękkie fonty. Marki dynamiczne o szybkim rozwoju, bardziej męskie - ostre fonty!

Dopasowanie - powinno wyglądać perfekcyjnie podczas skalowania do różnych rozmiarów. W bieli, w czerni - zawsze. Zadbaj o indywidualny charakter w wielu rozmiarach i kolorach. Uniwersalność i dopasowanie to klucz do zapamiętania marki.

Inspiracja, nie kradzież - inspiruj się większymi i lepszymi. Stać Cię na coś równie dobrego, a może nawet lepszego. Pewnie, projekt prostego i skutecznego emblematu graficznego to trudne zadanie. Trudne, jednak wykonalne! Zadbaj o indywidualizm i oryginalność. Tylko w ten sposób zbudujesz wiarygodność!

Niezależnie od Twojego wyboru, zawsze dostaniesz naszą pomoc. Służymy radą, pomocą i zastępami grafików, którzy chętnie stworzą dla Ciebie logo Twoich marzeń. Wystarczy do nas zajrzeć i sprawdzić co dla Ciebie mamy!


To także może Cię zainteresować

Trendy w projektowaniu logo

Trendy w projektowaniu graficznym, podobnie jak w każdej kreatywnej dziedzinie, pojawiają się i znikają. To, co było modne jeszcze klika lat temu, teraz wywołuje co najmniej lekki uśmiech zawstydzenia. To, co podobało się wszystkim, teraz jest na cenzurowanym. Jak wyglądają trendy w projektowaniu logo? O czym pamiętać? Sprawdźmy! Czy warto śledzić trendy w projektowaniu logo? Oczywiście, że warto. Można za nimi podążać, można iść im pod prąd, można się nimi inspirować i można uznać je za zap


20 marca 2015  

Psychologia koloru zielonego, a logo BP

Czy zwróciliście uwagę, że logo Animal Planet jest w kolorze zielonym? Podobnie logo Greenpeace, a nawet drażetek Tic Tac koncernu Ferrero. Nawiązanie do świeżości, zielonych gajów, natury i spokoju nasuwa się samo. Co zatem w tym towarzystwie robi upaćkany ropą koncern BP? Psychologowie przeprowadzili dziesiątki badań dotyczących kolorów. Na Uniwersytecie Harvarda dowiedziono, że czerwień zwiększa ciśnienie krwi u badanych osób i przyspiesza reakcje organizmu o 12% w por&oacu

Andrzej Sitek
26 marca 2015  

Kolory placówek. Czy mają znaczenie?

Kolory Ikei to żółty i niebieski. Czy zatem obszerne sklepy szwedzkiego giganta składają się z żółtych płaszczyzn uzupełnionych niebieskimi połaciami? Otóż nie. Wnętrza Ikei są przede wszystkim białe. Dlaczego? Aby to wyjaśnić, trzeba najpierw powiedzieć o czymś, co nazwano identyfikacją wizualną. Najlepszych przykładów nie znajdziemy w czasopiśmie dla panów, jak zasugerował jeden z moich znajomych, chociaż w pewnym sensie miał rację. Identyfikacja wizualna to zestaw wzajemnie uzup

Andrzej Sitek
27 marca 2015