Co to jest infografika? Jakie są rodzaje infografik?

Karolina Bis               21.05.2021 | dodano: 21.05.2015              
Infografika stała się ostatnio bardzo modna i napływa do nas sporo zapytań o to, jakie są rodzaje i o czym należy pamiętać przy projektowaniu. Czas odświeżyć nieco wiedzę, dlatego zaktualizowałam artykuł z 2015 roku! Sprawdź co to jest infografika, jaka jest jej historia i kiedy stosować każdą z nich! Zapraszam do lektury!

Co to jest infografika?

Według projektanta Johna Caserta, z Rode Island School of Design definicja brzmi następująco: infografika jest obrazem objaśniającym i przekazującym informacje w sposób graficzny. Jej zadaniem jest przekazanie pewnych idei za pomocą obrazów, zebranie i uporządkowanie części informacji, przy zachowaniu przejrzystości przekazu.

Infografika powinna przekazywać komunikat w sposób przykuwający uwagę i jednocześnie intrygujący. Zastosowanie tego typu grafiki jest doskonałym rozwiązaniem przy natłoku trudnych treści, które często jest trudno przekazać samymi słowami.

Tekst ma w infografice znaczenie drugorzędne, najważniejszy jest jego walor obrazowego przekazu, który można łatwiej zrozumieć. Najprościej mówiąc - infografika to graficzna wizualizacja obrazów i wiedzy. Pytanie, od kiedy zaczęto używać takiej formy przekazywania komunikatów?

 

Powstanie i początki infografiki

Infografika nie jest niczym nowym. Zastosowanie różnego typu obrazów odbywa się wśród nas od zarania dziejów. Pierwsze tego typu  „grafiki” zostały odnalezione w południowej Francji i były to malowidła naskalne z okresu paleolitu górnego. Również wczesne wersje egipskich hieroglifów, które za pomocą symboli graficznych przekazywały konkretne treści, podpadają pod tę kategorię.

W czasach nam bliższych należy wspomnieć o ISOTYPE, czyli modelu komunikacji wizualnej Ottona Neuratha.  „International System of Typographic Picture Education”, który powstał w 1925 roku. Schemat ten służył do przekazywania wniosków i koncepcji za pomocą ikonek i obrazków.

Pod koniec lat 30. zeszłego wieku austriacki socjolog opublikował nawet książkę pt. „Modern Man in the Making”, w której zamieścił rys historyczny na temat człowieka w postaci ISOTYPE.

Pierwsze rozpowszechnienie infografiki w mediach miało miejsce w latach 70. ubiegłego wieku, kiedy to amerykańskie dzienniki w rodzaju „Time Magazine” i „USA Today” zaczęły używać jej do upraszczania skomplikowanych zagadnień.

W dzisiejszych czasach, w których jesteśmy w ciągłym pośpiechu i ogromie napływających informacji, coraz częściej poszukujemy drogi na skróty. Dlatego krótkie, nietekstowe (bądź posiadające niewiele treści), formy komunikatów, potrafią sprawnie i szybko dotrzeć do odbiorcy z konkretnym przekazem. Tutaj warto zacytować klasyków -  „Jeden obraz wyraża więcej niż tysiąc słów” - zdecydowanie wtedy, kiedy przedstawiany temat jest dość trudny i stworzenie odpowiedniej infografiki, może ułatwić jego zrozumienie.

 

Zaprojektujemy infografikę dla Ciebie!

 

Obraz wart więcej, niż tysiąc słów

Infografika ma za zadanie przekazać odbiorcom złożone informacje w przystępny sposób, by mogli je łatwo pojąć i przyswoić. Nasze biologiczne uwarunkowania sprawiają, że zmysł wzroku pełni funkcję przewodnią. Ogromna część obszarów mózgu pośrednio lub bezpośrednio związana jest ze wzrokiem.

Aż 90% informacji absorbowanych przez mózg jest przekazem wizualnym, a jedynie 10% zostaje odebranych przez resztę zmysłów. Ponadto 60 000 razy szybciej nasze ludzkie centrum dowodzenia przetwarza wizualizacje niż tekst! Dlatego wartym uwagi stwierdzeniem jest: „Maksimum treści, minimum słów!”

Mówiąc krótko, mózg znacznie lepiej i łatwiej przetwarza obrazy niż czysty tekst, na przeanalizowanie którego musimy mieć więcej czasu. Cechą naszego postrzegania jest ponadto większa uwaga w wypadku jakiejkolwiek dostrzeżonej odmienności. Infografika jest taką różnicą w standardowym przekazie tekstowym. Poniższa przykładowa grafika jest pewnego rodzaju skrótem, który odzwierciedla całą istotę przekazu wizualnego.

dlaczego infografiki są ważneDlaczego lubimy infografiki? Źródło: blog.welearning.pl

 

Jakie są rodzaje infografik?

Infografiki są wykorzystywane w różnego typu przedsięwzięciach do przekazywania różnorodnych komunikatów. Mogą mieć charakter przekazu komunikacyjnego, informacyjnego, czy wizualnego. Mają nieograniczone możliwości, o ile są odpowiednio przygotowane (jednak o cechach infografik, co konkretnie powinny zawierać i jak je przygotować dowiecie się w oddzielnym artykule).

Infografiki mogą w interesujący sposób prezentować dane liczbowe m.in ankietowe, statystyczne, analizy finansowe, różnego rodzaju porównania, czy dane, które są zmienne w konkretnych okresie. Infografiki mogą być wykorzystywane w celu informowania, uczenia, oddziaływania, a nawet zaskakiwania. Na początek lista, czyli 7 rodzajów infografik:

  • porównawcza,
  • liczbowa,
  • fotograficzna
  • linia czasowa,
  • przynęta,
  • schemat blokowy,
  • artykuł wizualizowany.

Teraz, dla uporządkowania wiedzy, opowiem Ci trochę, o każdym rodzaju:

1. Infografika porównawcza

infografika porównawcza

Przykładowa infografika porównawcza, źródło: mobiletry

Infografika porównawcza to zazwyczaj zestawienie dwóch lub więcej elementów, w celu wizualizacji i porównania ich cech między sobą. Ma za zadanie zaprezentować odbiorcom istniejące podobieństwa i różnice oraz przekazać maksymalnie najbardziej przystępnie, czyli w formie obrazowej.

2. Infografika liczbowa

infografika liczbowa

Infografika liczbowa, źródło: skuteczneraporty.pl

 

Infografika liczbowa, to nic innego, jak różnorodny typ wizualizacji danych statystycznych i liczbowych. Prezentując tego typu grafikę, stosuje się różnorodne wykresy i inne elementy graficzne, ułatwiające przekazanie całej idei. Przekazanie danych liczbowych w taki sposób, aby przekazywana idea była łatwa do zapamiętania i odniesienia.

3. Infografika fotograficzna

infografika fotograficzna

Infografika fotograficzna, źródło: gearaddicts.pl

 

W infografikach fotograficznych możesz zawrzeć swój przekaz w formie fotografii, fragmentów zdjęć i wszystkiego, co ze zdjęciami związane. Ten typ doskonale nadaje się do opisywania i pokazywania zalet produktów, cech technicznych oraz elementów składowych.

4. Linia czasowa

linia czasowa

Linia czasowa, źródło: designcap.com

Prezentacja treści za pomocą linii czasowej odbywa się w porządku chronologicznym, z pełnym uwzględnieniem towarzyszących im faktów w danym czasie. Rodzaj infografiki, który zabiera odbiorcę w pewnego rodzaju podróż w czasie. Doskonała do przedstawiania wydarzeń historycznych, rozwoju i poszczególnych elementów odbywających się po sobie.

5. Infografika - przynęta

infografika przynęta

Infografika przynęta, źródło: e-pasje.pl

 

Przynęta ma w sposób graficzny pokazać problem, przeprowadzić przez niego i pomóc znaleźć rozwiązanie, niekoniecznie w sposób bezpośredni. Ma zadawać konkretne pytania, odnieść się do nich w możliwie najbardziej rzetelny sposób, a następnie udzielić najlepszej odpowiedzi, w celu znalezienia optymalnego rozwiązania. Niekoniecznie ma narzucić rozwiązanie, ale pokazać co jest złe, aby każdy samodzielnie mógł je znaleźć.

6. Schemat blokowy

schemat blokowy jako grafika

Przykład infografiki, jako schematu blokowego, źródło: myloview.pl

 

Użycie grafiki - schematu blokowego, jest wizualizacją konkretnego problemu wraz z zaprezentowaniem możliwych rozwiązań, etapów podążania oraz gotowych odpowiedzi na wszelkie nurtujące pytania. Schemat blokowy krok po kroku prowadzi przez problem i możliwości jego rozwiązania, w przystępnej formie graficznej.

7. Artykuł wizualizowany

przykładowy artykuł wizualizowany

Przykład artykułu wizualizowanego, źródło: klosinski.net

 

Artykuł wizualizowany pomoże Ci w zaprezentowaniu długiej treści tekstowej. Może stanowić skróconą wersję treści, w sposób wizualny pomoże przekazać najważniejsze elementy zawarte w Twoim tekście. Najważniejsze będzie zebranie najważniejszej części przekazu i przerobienie jej na formę graficzną.

 

Skuteczne projekty infografik!

 

Tak jak wspomniałam na wstępie, zaprezentowanie różnorodnych treści za pomocą infografik, czyli wizualizacji informacji jest zdecydowanie bardziej przystępne i łatwiejsze do przyswojenia dla odbiorcy. Wspomniane zalety są tymi podstawowymi, które powinny zachęcać do użytkowania tego narzędzia. Jednak czy istnieją inne czynniki, które zachęcają do tworzenia infografik? Skoro już znasz podstawy i wiesz jakie są rodzaje, poznaj 11 darmowych narzędzi do samodzielnego tworzenia infografik!

 

Po co używamy infografik?

Głównym obszarem ekspansji infografik jest Internet, dla którego wydają się niejako stworzone, w szczególności dla mediów społecznościowych. Trzeba jednak zaznaczyć, że infografika sprawdza się w każdym medium. Jej podstawą są wykresy, mapy, diagramy, grafy, czy linie czasu. Pozwala nie tylko przedstawić jakieś dane lub fakty, ale umożliwia również ukazanie i podkreślenie zależności pomiędzy nimi. Jest to w pewnym sensie opowieść, a przecież opowiadanie historii to jeden z najwcześniejszych sposób komunikacji, który poznajemy. Zawsze z chęcią do niego powracamy.

Ponadto infografiki są bardzo często odpowiedzią na wiele pytań w jeden, spójny sposób. Mogą za pomocą kilku znaków porównywać odległe przypadki, w najprostszy sposób ukazać korelację czasową, znaczeniową itd. Infografikę można stosować niemal wszędzie, ma swoje zastosowania w różnorodnych branżach - poczynając od kultury, historii, fotografii, po medycynę, prawo, czy biznes. Podsumowując, używamy ich, aby:

  • wyjaśnić skomplikowany i złożony proces,
  • szybko zaprezentować konkretny temat,
  • zaprezentować wyniki badań lub danych ankietowych, czy statystycznych,
  • podsumować długi wpis, artykuł lub raport,
  • porównać i/lub zestawić ze sobą wiele opcji,
  • uświadomić odbiorcę o istnieniu danej sprawy, problemu,
  • zaprezentować konkretne zagadnienie w kreatywny sposób.

 

Czy infografiki są fajne? Podsumowanie

Nie da się temu zaprzeczyć. Infografiki są świetne w samej swej istocie i formie. Ba! Są nawet rankingi infografik, a głównym parametrem oceny jest wygląd i projekt. Istnieje również skrajna definicja, która mówi, że nawet bez tekstu infografika nadal powinna być, zrozumiała przez odbiorcę. Przekaż wizualny, ma znaczenie pierwszorzędne, artyści i graficy mogą w tej formie komunikatu wiele osiągnąć, zaś najlepsi projektanci zyskują niemałą popularność. Wiesz co jest równie ważne? Cena dobrej infografiki wcale nie musi być wysoka!

Stanowi świetne rozwiązanie, jeśli chcesz zaprezentować komuś pewne zagadnienie w najbardziej przystępny, szybki i prosty sposób. Doskonałe wyjście z sytuacji przeglądu trudnego tematu, który jest ciężki do wyjaśnienia za pomocą słów. Dlatego stworzenie odpowiedniej kombinacji grafik, danych i tekstów jest w stanie przedstawić każde, nawet najtrudniejsze zagadnienie.

Zagadnienia przedstawione w postaci graficznej przykuwają zdecydowanie większą uwagę, dlatego są doskonałym narzędziem, wartym wykorzystania, jako dodatek do artykułów lub niezależną informację umieszczaną w serwisach społecznościowych. Infografiki są modne i z roku na rok zyskują na popularności.W arto zapoznać się z tym narzędziem i nauczyć się jego tworzenia. Jeśli nie wiesz, jak to robić zapraszam do oddzielnego artykułu opisującego cechy dobrej infografiki.

Zobacz konkursy na projekt infografiki!


To także może Cię zainteresować

Dlaczego minimalizm się podoba?

Minimalizm przejawia się na wielu płaszczyznach, w sztuce, filozofii, muzyce. Można go odnaleźć w wielkich projektach architektonicznych i w szafie modnych blogerów, którzy go opiewają. Minimalizm stał się trendem, który ma magnetyczna siłę przyciągania. Co sprawia, że idea prostoty przemawia do odbiorców? Szalony pęd wszystkiego Otaczający nas świat nieustannie przyspiesza, zalewa morze informacji. Coraz większe tempo życia, niepowstrzymany rozwój technologii sprawia, że jesteśmy bomb


20 kwietnia 2015  

Czy warto stosować infografiki dla klientów?

Infografika jest skuteczna. Informacje prezentowane za jej pośrednictwem generują minimum dziesięcioprocentowy wzrost zainteresowania odbiorców, które ściśle koreluje z większą popularnością, liczbą wejść na stronę internetową. Co jeszcze? Dlaczego warto stosować infografiki? Infografika znajduje się w zakresie kontent marketingu, czyli strategii, której celem jest pozyskiwanie odbiorców za pośrednictwem atrakcyjnych, funkcjonalnych treści. Chodzi głównie o budowanie stab

Andrzej Sitek
22 maja 2015  

Cechy dobrej infografiki

Dobra infografika to obrazowo zaprezentowana informacja. Jeśli strona wizualna i dane nie są ze są wyraziście połączone i jasno zaprezentowane, znika największy walor infografiki. Co to oznacza? Zła wizualizacja po prostu nie zostanie zrozumiana. Może nawet nie zostać dostrzeżona. Cała praca pójdzie na marne. Z innej publikacji dowiesz się co to jest infografika i jakie są rodzaje infografik, tutaj natomiast opowiem Ci jakie są  cechy dobrej, działającej, skutecznej infografiki! W

Andrzej Sitek
25 maja 2015