Projektowanie ubrań i dodatków – co musisz o nim wiedzieć?

Redakcja               14.10.2022              
Projektowanie jest zajęciem, które wymaga nie tylko kreatywności, ale również dobrego wczucia się w potrzeby klienta. W końcu modę tworzy się z myślą o ludziach. Jak wygląda więc ten proces twórczy?

Projekt, czyli wszystko rodzi się w głowie

Na samym początku projektant tworzy rysunek. Wstępny szkic, na bazie którego będzie podejmować późniejsze decyzje lub całkowicie zrezygnuje ze swojej wizji na rzecz innej. Może być to rysunek modelowy, który będzie szkicem na sylwetce lub rysunek techniczny, który ukaże różne detale dotyczące projektu. Już na tym etapie trzeba zastanowić się nad tym, dla kogo zostanie stworzone dane ubranie lub dodatek. W jakich okolicznościach kobieta będzie mogła założyć daną bluzkę lub jakimi funkcjonalnościami będzie charakteryzować się męski portfel. Bardzo istotną kwestią jest tutaj zrozumienie potrzeb konsumenta oraz zainteresowanie go estetyką.

Należy pamiętać o tym, że projekt jest punktem wyjścia, natomiast wraz z czasem może obrać on kierunek, którego na samym początku nie zakładaliśmy. Niegdyś szkice robiło się ręcznie, dziś coraz częściej wykorzystuje się do tego komputery bądź tablety. Ważne jest opisanie palety barw, a także opis materiałów, które miałyby zostać wykorzystane.

Zaprojektujemy grafikę na Twoją koszulkę!

Rozmiarówka – co brać pod uwagę?

Są marki, które swoje ubrania lubią sprzedawać w wielu różnych rozmiarach. Dzięki temu mogą trafić do szerszego grona odbiorców. Podczas tworzenia rozmiarówki, projektant określa, dane wymiary ciała do każdego rozmiaru, jaki będzie oferowany w przypadku danego projektu. Jest to o tyle istotne, że marki mają swoje rozmiarówki. Oznacza to, że XL u jednej może oznaczać wymiary L u drugiej. Dlatego jako konsumenci powinniśmy zawsze sprawdzać tabelkę rozmiarów, dzięki temu kupimy odpowiednią odzież. Jest to szczególnie istotne podczas zakupów w sklepach internetowych, w których nie możemy przymierzyć ubrania, które nas interesuje.

Z perspektywy producenta istotne jest to, że im więcej rozmiarówek, tym większe koszty. Z drugiej strony jest to jednak większa szansa na sprzedanie swoich produktów, ponieważ target powinien być większy. Niektóre marki swoją tożsamość budują na projektowaniu jedynie małej lub dużej odzieży. Mają jasno określoną grupę docelową i to do niej kierują swój przekaz.

 

Na czym polega konstrukcja?

Zacznijmy może od tego, czym „konstrukcja” w zasadzie jest. Za tym pojęciem kryje się szablon danej odzieży. Jest to stworzenie z powycinanych materiałów konstrukcji 3D, dzięki której łatwiejsze będzie wyobrażenie sobie tego, jak wyglądać ma finalny efekt. Nie jest to jednak proste zadanie. Ludzka sylwetka nie jest jednolitą bryłą, dlatego trzeba uwzględnić wszelkie łuki czy skosy. Co istotne, nie jest to jeszcze prototyp, a jedynie konstrukt, który ma pomóc w zrozumieniu ogólnej koncepcji. Wówczas również dużą rolę odgrywa wcześniejszy projekt graficzny. I dlatego też tak istotne jest dokładne opisanie wszystkich detali – długości rękawów, szerokości kołnierzyka czy objętość materiału w konkretnym miejscu. Wszystko to konstruktor będzie musiał przenieść na manekina. Dodajmy, że konstrukcja ma dobrze oddawać bazowy rozmiar, stosuje się skalę 1:1.

 

Prototyp

Na bazie otrzymanej konstrukcji tworzy się prototyp. Nie jest to mimo wszystko finalny etap, więc nie zawsze używa się do jego produkcji materiału właściwego. Czasem stosuje się zastępczy, aby ograniczyć koszty. Głównym celem prototypu jest ustalenie, czy ubranie będzie dobrze leżeć na człowieku o konkretnych gabarytach i spełniać swoje funkcje. W niektórych sytuacjach na takim prototypie rysuje się jeszcze i zaznacza rozmieszczenie dodatków. Dzięki temu można uzyskać ogląd na to, jak będzie prezentować się całość. Bywa i tak, że projektanci dojdą do wniosku, że nie wszystko jest wystarczająco funkcjonalne, więc nanosi się poprawki.

 

Projektowanie dodatków

portfel damski

Oczywiście projektuje się nie tylko odzież. Dodatki są równie istotne. Gdy trzymamy w ręku modny portfel damski w sklepie Answear, możemy nie zdawać sobie sprawy odnośnie tego, ile pracy zostało włożone w jego zaprojektowanie. Na samym początku należało ustalić, czy zależy nam na klasycznym wyglądzie, czy też wolimy postawić na stworzenie modelu, który będzie wyróżniać się na tle innych.

Ciekawie zaprojektowany design sprawia, że portfel staje się czymś znacznie więcej niż tylko przedmiotem na przechowywanie pieniędzy i dokumentów. Stanowi on uzupełnienie stylizacji, może też nawiązywać do naszej osobowości. Czasem parę subtelnych detali zauważalnie wpływa na jego końcowy wygląd. A projektant doskonale zdaje sobie z tego sprawę.

Po raz kolejny istotne jest dobre przemyślenie jego funkcji. Sam rozmiar portfela sprawi, że kobieta zdecyduje się bądź nie włożyć go do swojej torebki. W jednych sytuacjach ważna jest poręczność, w innym pomieszczenie wszystkich ważnych rzeczy. A przecież nie można zapominać o wyglądzie.

Właśnie dlatego projektowanie dodatków potrafi być tak angażujące. W końcu finalny produkt musi odpowiadać na potrzeby konsumentów.

Chcąc uzyskać różne spojrzenia projektantów, na jeden typ produktu, dobrze jest rozważyć własny konkurs graficzny.

Typ urody a projektowanie odzieży

Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale projektanci często porównują typy urody do pór roku. Jak łatwo się domyślić, wyróżniamy w takim razie cztery ich rodzaje:

  1. Wiosna – cechuje ją delikatna karnacja, a także blady odcień skóry, lekko wchodzący w brzoskwiniowy. Osoby o tym typie urody posiadają jasne oczy, które nie są również zbytnio intensywne. Naturalnie włosy również mają jasną barwę, a dodatkowo są stosunkowo cienkie.
  2. Lato – w tym wypadku oczy przybierają różne odcienie szarości lub niebieskich odcieni, czasem zaliczają się również oczy zielone bądź piwne. Jeśli chodzi o włosy, to te są popielate. Ten typ urody przypisuje się szatynkom oraz ciemnobrązowym brunetkom.
  3. Jesień – złocista cera, a także piegi. Włosy? Najczęściej rude. Takie osoby mają oczy zielone bądź brązowe.
  4. Zima – porcelanowa cera, czarne włosy i mocno zarysowane ciemne oczy. Cera natomiast ma oliwkowy odcień.

Projektanci podczas swojej pracy zastanawiają się nad tym, do jakiego typu urody projekt chcą stworzyć. Kolejnym krokiem jest ustalenie docelowej grupy wiekowej danej odzieży czy też dodatku.

Mamy nadzieję, że ten tekst pokazał, jak ciekawa może być to praca. Za każdą bluzką, kurtką, jeansami, portfelem czy torebką, którą nosimy, kryje się czyjś zamysł.

Zobacz nasze usługi projektowanie folderów, projekty reklamy, projekt opakowania, projektowanie etykiet, projektowanie logotypu, nazwa firmy, projektowanie wizytówek

  1. Rastrowe i wektorowe formaty plików graficznych
  2. Logo w krzywych i wektorach
  3. Jak zaprojektować logo i logotyp
  4. Podstawy projektowania graficznego
  5. Co to jest infografika?
  6. Formaty ulotek reklamowych
  7. Kiedy odświeżyć logo?
  8. Standardowe wymiary wizytówki
  9. Co zawiera etykieta produktu?
  10. Od czego zależy cena projektu ulotki?
  11. Co powinna zawierać dobra wizytówka?
  12. Jak przygotować wizytówkę do druku?
  13. Co powinna zawierać ulotka?
  14. Jak zrobić folder reklamowy?
  15. Jak zrobić plakat?

To także może Cię zainteresować

Jak banery zmieniały się na przestrzeni lat?

Dwadzieścia jeden lat. Tyle ma już internetowy baner reklamowy. Dziś mało kto pamięta, że jego historia rozpoczęła się od statycznego, czarnego jak smoła prostokąta z krótkim hasłem zapisanym tęczowymi fontami. Co działo się z banerem przez dwie dekady? Dziś to niezwykle popularna forma reklamy, sami tworzymy projekty banerów reklamowych na strony internetowe, można je spotkać niemal wszędzie! Ale od początku!   Pod koniec października 1994 roku na stronie HotWired.com, popular


14 maja 2015  

Najpopularniejsze nadruki na koszulkach

Maska Lorda Wadera, a może napis: „Jem dżem”? Jakie wzory na koszulkach wybierają klienci? Jakie nadruki na koszulkach są najpopularniejsze? Aby się o tym przekonać, wystarczy rozejrzeć się po ulicy. Różnorodność jest olbrzymia, ale z tego chaosu wyłania się pewien wzór. Jaki? W ścisłej czołówce popularności znajduje się… tekst. Opcji jest bez liku. Zazwyczaj hasła są krótkie, bo o to w tej zabawie chodzi. Na koszulkach popularne są nadruki z cytatami ze świata filmu, kult

Andrzej Sitek
18 maja 2015  

Czy agencja projektowa stworzy dobre logo?

Nie wiesz skąd wziąć logo dla swojej firmy? Czy agencja reklamowa stworzy dobre logo dla Twojego projektu? Jak wygląda praca agencji podczas tworzenia logotypów? Sprawdzam! Dobre logo sercem Twojej marki Logo stanowi serce identyfikacji wizualnej. Od niego zaczynasz budowę całej strategii firmy. To element najważniejszy. Perfekcyjne logo jest ponadczasowe, łatwe do zapamiętania, oddaje ducha i charakter firmy. Jak z pobożnego życzenia uczynić idealny projekt? Agencja musi go opracować wedłu

Andrzej Sitek
9 czerwca 2015