Etykieta na produkcie: dlaczego jest ważna?

Redakcja               01.04.2015              
Etykieta spełnia dwie podstawowe funkcje: informacyjną i reklamową. Obie są istotne w procesie wyboru produktu przez klienta. Zasadnicze pytanie brzmi, czego oczekuje odbiorca?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo ważna, bo stanowi przesłankę dla projektantów, w jakim sposób i co umieścić na etykiecie, jak powinna wyglądać. Inne będą oczekiwania osoby, która kupuje urządzenia z rodziny AGD, gdzie etykieta ma drugorzędne znaczenie, a inne konesera win lub klienta w sklepie spożywczym. Projekty etykiet muszą być dopasowane, do produktu docelowego. Nie ma nic gorszego, niż projekt "z księżyca".
 

Nieistotna etykieta?

W odniesieniu do powyższych przykładów warto dodać, że część etykiet spełnia role wyłączenie informacyjną, np. w wypadku wspomnianych urządzeń AGD (pralek, lodówek, mikserów, itd.), na których umieszczana jest charakterystyczna etykieta energetyczna, zawierająca informację o klasie energetycznej, parametrach urządzenia. Podobny przypadek to szeroko rozumiana elektronika (komputery, telewizory, wieże muzyczne, itd.). Klient skupia się na wyglądzie urządzenia i jego parametrach, ewentualnie sprawdza, czy sprzęt posiada oznaczenie CE (potwierdzający, że urządzenie spełnia normy UE odnośnie bezpieczeństwa używania oraz ochrony zdrowa i środowiska). Analogiczna sytuacja zachodzi w przemyśle odzieżowym, w którym rolę etykiety przejęła metka. W jakich produktach etykieta ma większe znaczenie dla klienta?

Rodzaje etykiet

Przepisy i prawo

Zacznijmy od tego, że wyroby sprzedawane w naszym kraju muszą mieć polską nazwę towaru, co regulowane jest ustawą o warunkach sprzedaży konsumenckiej. Konieczna jest również wyczerpująca informacja o przedmiocie, co należy rozumieć nie tylko jako np. spis składników, ale również instrukcji użytkowania, warunkach przechowywania, czy sposobie stosowania. Etykieta jest niedopuszczalna, jeśli nie znajdują się na niej wymagane informacje o producencie lub eksporterze. W obu wypadkach konieczny jest pełny adres i kontakt.

Oczywiście największą rolę etykieta spełnia w przemyśle spożywczym, a bardziej szczegółowo, w sprzedaży detalicznej, w której etykieta ma kapitalne znaczenie. Według danych Departamentu Informacji Gospodarczej wartość produkcji sprzedanej sektora spożywczego za rok 2012 wyniosła niemal 205 mld zł (18% sprzedaży przemysłu ogółem). W przemyśle spożywczym są więc gigantyczne pieniądze, o które walczą tysiące producentów i sprzedawców żywności.

Etykieta produktów spożywczych musi oczywiście zawierać takie informacje jak data ważności i składniki. Podobne dane zawierają produkty z rodziny kosmetyków. W tych dwóch kategoriach produktów etykieta ma największe znaczenie. O wyborze lub rezygnacji klienta z danego towaru zależy wiele czynników, np. kolorystyka, kształt etykiety, materiał, układ i znaczenie elementów graficznych oraz oczywiście treść.
 

Nie tylko informacja

Dobra etykieta zawiera oczekiwane przez klienta informacje, jest atrakcyjna wizualne i odpowiednia dla rodziny produktów, z której dany towar się wywodzi. Najłatwiej dostrzec wśród produktów spożywczych dla niemowląt: właściwie wszystkie etykiety mają pastelowe kolory, wiele ozdobionych jest symbolami graficznymi nawiązującymi do dzieci i dzieciństwa. To produkty dla niemowląt, ale przekaz kierowany jest do dorosłych, rodziców tychże pociech, którzy mają odnieść wrażenie, że produkt jest zdrowy, bezpieczny i smaczny. Co innego starsze dzieci. Kolorystyka towarów dla nich jest ostrzejsza, motywy graficzne przypominają kreskówki lub gry – te etykiety, poza informacją określoną wymogami prawa, mają przyciągnąć małoletnich odbiorców jak magnes (ze szkodą dla portfeli ich rodziców).
 
Przeczytaj: Co powinna zawierać etykieta produktu?

Oczywiście w każdym przypadku, wszystkich produktów, etykieta w mniejszym lub większym stopniu koreluje z opakowaniem. Opakowanie, jego kształt i kolor angażują postrzeganie odbiorcy w pierwszej kolejności. Rolą dobrej etykiety jest zaburzenie tego procesu a jeśli to się nie uda, skierowanie uwagi odbiorcy na konkretne informacje. Może to być nazwa, logo, może skład w wypadku klientów dociekliwych, którzy lubią dokładnie sprawdzić, co kupują. W każdym z tych przypadków roli etykiety nie można przecenić, bez niej produkt po prostu nie istnieje. Z kolei zła etykieta będzie potencjalnego odbiorcę odstręczać lub nie wywoła żadnej reakcji.

etykiety na wino

Odbiorca pragnie nabyć dobry towar, po dobrej cenie. Takie są jego oczekiwania. Etykieta jest elementem towaru i elementem reklamy. Jej skuteczność przekłada się w wymierny sposób na odbiór przez kupującego, sprzedaż. Ostatecznie na zysk. Etykieta jest nie tylko konieczna i niezbędna. Jest narzędziem ukrytej perswazji i zachętą do wyboru dobrze oznaczonego produktu.
 

To także może Cię zainteresować

Co etykieta mówi o produkcie?

Każdy zna związek frazeologiczny „przykleić komuś etykietę”, który oznacza sytuację, gdy o kimś zaczyna krążyć narzucona przez kogoś opinia. Etykieta na produkcie w pewnym sensie spełnia podobną funkcję ale bez negatywnych konotacji. Jeśli jest dobra mówi o produkcie same pozytywne rzeczy i szeroko go propaguje. Ale jak? Etykieta to element opakowania, ale w przeciwieństwie do niego ma szerokie znaczenie informacyjne. Przede wszystkim mówimy o nazwaie produktu. To podstawowa informacja, k


12 maja 2015  

Kreator etykiet online czy wsparcie fachowca – co wybrać?

Etykieta stanowi nieodłączną część każdego opakowania. Odpowiednio zaprojektowana etykieta zawiera nie tylko wszystkie wymagane i dodatkowe informacje na jego temat, ale również skutecznie zachęca do zakupu. Jeżeli zależy Ci na wszystkich tych aspektach to skorzystaj z naszych usług i zamów wyjątkowy projekt etykiety dla swojego produktu! Czym powinna wyróżniać się dobra etykieta? Starannie zaprojektowana i wydrukowana etykieta pozytywnie wpływa na odbiór produktu przez konsumen

Redakcja
12 stycznia 2023  

Co powinna zawierać etykieta produktu?

Czym właściwie jest etykieta produktu? Co powinna zawierać? Czy etykiety produktów spożywczych powinny zawierać jakieś szczególne informacje? O czym pamiętać podczas tworzenia? Zapraszamy do artykułu! Czym jest etykieta produktu? Etykieta produktu to dokument, który umieszczony jest na opakowaniu produktu i zawiera informacje o nim. Etykieta jest narzędziem, które pomaga konsumentom dokonywać świadomych wyborów, ponieważ umożliwia im zapoznanie się z kluczowymi informacja

Redakcja
13 kwietnia 2023