Etykieta to element opakowania, ale w przeciwieństwie do niego ma szerokie znaczenie informacyjne. Przede wszystkim mówimy o nazwaie produktu. To podstawowa informacja, która pozwala zidentyfikować artykuł, ponieważ opakowanie nie zawsze umożliwia rozpoznanie zawartości. Nazwa powinna być wyraźna, widoczna i najlepiej nawiązująca do wyrobu w sposób bezpośredni, co nie zawsze jest możliwe. Jakie jeszcze funkcje spełnia etykieta?
Zaprojektujemy Ci etykiety!
Etykieta lepem na klienta?
W wypadku wielu produktów konieczne jest dodatkowo wskazanie terminu przydatności, informacji o warunkach przechowywania, sposobu użycia lub przygotowania. Poza szczegółową informacją etykieta ma za zadanie przyciągnąć uwagę odbiorcy, podnieść walory estetyczne artykułu (uzupełnienie opakowania), służy też działaniom marketingowym. Kariera etykiety rozpoczęła się od konieczności rozróżnienia specyfików wytwarzanych przez aptekarzy. Niegdyś były to po prostu zapisane ręcznie paski papieru mocowane za pomocą sznurka do szyjki butelki. Dziś etykieta może być sposobem zdobycia przewagi nad konkurencją, nadaje mu charakteru (np. etykiety win), znane marki korzystają z siły swych logotypów, które nieodmiennie umieszczają na etykietach, bo to się zwyczajnie opłaca (np. Coca-Cola).
Dziś konkurencja na każdym polu jest bezwzględna. Wielość produktów w tych samych segmentach powoduje trudność z wyróżnieniem produktu. Każdy element, który pozwoli osiągnąć efekt wyjątkowości, jest bardzo cenny. W związku z tym producenci są zmuszeni skupiać się na najdrobniejszych szczegółach. Ważne jest np. umieszczenie na nalepkach, poza wspomnianymi powyżej informacjami, dodatkowych elementów, specjalnych bodźców. Jakich? Może to być jeden z wielu symboli oznaczających walor prozdrowotny, bliskości z naturą, brak sztucznych składników, opakowanie ekologiczne (biodegradowalne), i wiele innych. Bywają również etykiety wykonywane specjalnie na różnorakie święta i uroczystości. Różnią się od swoich standardowych odpowiedników i dlatego są łatwiej dostrzegalne.
Etykieta symbolem jakości?
Innym, niegdyś mniej ważnym aspektem, jest jakość etykiet i rodzaj materiału, z którego są wykonane. Doskonały druk, wyraźne, soczyste kolory, nietypowe kształty - to środki, którymi producent stara się wyróżnić swój produkt ze spektrum pozostałych. Wysoka jakość etykiety ma też dodatkowe znaczenie psychologiczne. Skoro firma dołożyła tylu starań jeśli chodzi o element opakowania, zapewne zawartość ma równie wysoki standard – taka mniej więcej myśl pojawia się w głowie potencjalnego klienta.
Niezniszczalna i... skuteczna
Etykieta ma rozlicznie zadania, którym musi sprostać, także niewspomnianą dotychczas trwałość i odporność na warunki zewnętrzne. Musi być po prostu mocna, nie tracić kolorów pod wpływem słońca, radzić sobie z wilgocią i zimnem. Etykieta to pierwsza rzecz, na której spoczywa wzrok klienta, dlatego jej przekaz, czyli to, co mówi odbiorcy, ma kapitalne znaczenie. Rolą projektantów oraz specjalistów od reklamy jest uwzględnić wszystkie powyższe okoliczności i zaprojektować etykietę oddziałująca na odbiorcę w jak najszerszym zakresie. Etykieta może wydatnie przyczynić się do sukcesu produktu. I bardzo często to robi.