« Powrót

Czerwony w projektowaniu logo

Dodano: 2015-03-24 przez: Krzysztof Gorzkowicz

Po co nam te kolory?

Dlaczego niektóre kolory pobudzają nas do działania, inne uspokajają, a jeszcze inne wzbudzają zaufanie? Wszystko wyjaśnia psychologia kolorów. Kolorami otoczeni jesteśmy przez całe życie. Podobnie jak nasi rodzice, dziadkowie, pradziadkowie i w cokolwiek wierzycie, pierwsi ludzie. Kolory były swoistymi znakami ostrzegawczymi – pokazywały nam, co może być potencjalnie niebezpieczne, a co może być pożywieniem czy schronieniem w czasie wędrówki. Czasy oczywiście się zmieniły, ale nasze mózgi nie aż tak bardzo. Kolory nadal mają na nas ogromny wpływ. Czasem nawet większy, niż się nam wydaje.

Chodź pomaluj mój świat na... czerwono
Kolorem, który według naukowców najintensywniej oddziałuje na nasze mózgi jest kolor czerwony. Według psychologów jest on kolorem ciepłym i pozytywnym. Symbolizuje siłę, energię, pewność siebie i determinację. Jest kolorem miłości, ale raczej nie tej z komedii romantycznych (tutaj działa raczej kolor różowy), tylko tej bardziej seksualnej, niemalże zwierzęcej. Kolor czerwony pobudza do działania i sprawia, że jesteśmy skłonni szybciej podejmować decyzje.

Czerwony na zdrowie!
O ile wpływ koloru czerwonego na nasze samopoczucie jest dosyć subiektywny (chociaż dokładnie zbadany przez psychologów) i zależy od predyspozycji danej osoby, to jego oddziaływanie na fizjologię ludzkiego organizmu nie podlega już żadnym wątpliwościom. Naukowcy udowodnili, że kolor czerwony podnosi ciśnienie, przyspiesza oddech i zwiększa metabolizm. Co więcej, kolor czerwony stymuluje nasz apetyt. Może wydawać się to dziwne, ale tak jest. Patrząc na czerwony stajemy się po prostu głodni. Doskonale wykorzystały to największe marki zajmujące się sprzedażą żywności. Czerwony kolor wykorzystuje m.in. KFC, McDonald's czy Coca-Cola.





Szybciej, mocniej... czerwono
Kolor czerwony oprócz pobudzania naszego apetytu, pobudza również naszą agresję i chęć rywalizacji. Zbadano, iż zespoły sportowe o zbliżonym poziomie, osiągają lepsze wyniki, gdy ubrane były w czerwone stroje. Podobnie jest z kierowcami aut. Ci, którzy wybierają czerwone Ferrari (widzieliście kiedyś różowe?) mają większe skłonności do szybszej i agresywniejszej jazdy. Właśnie dlatego po czerwone motywy sięgają producenci gier komputerowych, samochodów, sprzętów sportowych czy napojów energetycznych.





Czerwony działa
Jak wspomnieliśmy wcześniej, kolor czerwony w dużym stopniu przykuwa naszą uwagę i sprawia, że szybciej podejmujemy decyzje. Doskonale tę wiedzę wykorzystały strony internetowe zajmujące się sprzedażą. Większość buttonów zawierających Call-to-Action i zachęcających do zakupów czy sprawdzenia szczegółów ma właśnie kolor czerwony. Sprawdź to!

Nie przesadzaj z czerwonym!
Oczywiście, co za dużo, to nie zdrowo. Czerwony kolor doskonale mobilizuje do działania, ale na dłuższą metę męczy i powoduje irytację. Właśnie dlatego dobrzy projektanci wykorzystują kolor czerwony, ale tylko Ci najlepsi stosują go w ograniczonej ilości.