Czy grafika no stronie internetowej jest ważna?

Andrzej Sitek               19.05.2015               0
Czy grafika na stronie www jest istotna? Jaką rolę pełni? Jak wybrać odpowiedni typ i rodzaj grafiki na własną stronę internetową? Dlaczego lekceważenie elementów graficznych nie jest dobrym pomysłem?

Jaką rolę pełni grafika na stronie www?

Klient może trafić na stronę internetową z kilku powodów. Najczęściej odnajduje produkt lub usługę za pomocą którejś z popularnych wyszukiwarek. Ocena treści, zawartości strony zajmuje tylko kilka sekund w trakcie których odbiorca podejmuje decyzje, czy zostaje na portalu, czy przejdzie do kolejnego linku.

W ciągu tak krótkiego czasu użytkownik nie zbada zawartości tekstowej witryny lecz określi atrakcyjność w oparciu o jej szatę graficzną. To pierwszy sygnał dla klienta, że warto w tym miejscu zatrzymać się na dłużej.

Dobre grafiki zwiększają oglądalność

Treści na stronie WWW, które wzbogacono grafikami lub zdjęciami, uzyskują o 90 % większą oglądalność. Aż 70 % konsumentów w sklepach internetowych twierdzi, że dobre zdjęcie jest ważniejsze od informacji o produkcie.

Dane statystyczne są bezdyskusyjne, oprawa graficzna pełni niezwykle ważną rolę w procesie postrzegania i oceny atrakcyjności strony WWW przez odbiorców. Co zrobić, aby uatrakcyjnić wizualnie treści na stronie internetowej?

Podstawowym kryterium jest jakość. W wypadku portalu, poza doborem kolorystyki i przyjaznym, czytelnym układem strony, najistotniejsza jest dobra jakość materiałów graficznych. Zdjęcia zaszumione, w złej rozdzielczości oraz niedopasowane tematycznie, będą odstręczały odbiorców. To nie jest dobra wizytówka firmy. Ale to nie wszystko.


przykładowe grafiki na strony internetowe
Przykładowe grafiki na stronę www

 

Grafiki czytasz jak książki

Wszyscy mamy wyrobiony od wieku szkolnego pewien schemat postrzegania. Strony internetowe „są czytane” od lewej do prawej poczynając od nagłówka. Łatwo zauważyć, że większość firm, niezależnie od branży, korzysta z tej wiedzy i umieszcza swój logotyp w lewym, górnym rogu. To bardzo dobre rozwiązanie, oczywiście warto zadbać o to, aby logo nie zlewało się z podlewem, było kontrastowe, dzięki czemu utkwi w pamięci odbiorcy. Na tym etapie bezdyskusyjne należy mieć na uwadze najważniejsze zasady tworzenia dobrego logo.

Dobrym pomysłem jest umiejscowienie atrakcyjnej grafiki nawiązującej do profilu działalności przedsiębiorstwa w górnej części strony. Można dzięki temu natychmiast poinformować użytkownika o tym, co znajdzie na stronie, pomóc mu w błyskawicznej identyfikacji produktu. To dobra metoda, aby zachęcić odbiorcę i przekonać do dalszej eksploracji treści.

Projekty graficzne

Grafiki i układ na stronie

Odnośniki do zawartości w klasycznym schemacie powinny znajdować się w formie listy, po lewej stronie, ale ten układ jest często modyfikowany i zmieniany. Dobrze jest jednak pamiętać o proporcjach grafiki do tekstu i ostrożnie dawkować elementy ruchome, tzn. animacje.

Zbyt duży natłok obrazów jest równie niekorzystny jak blok czystego tekstu. Z zagadnieniem tym związana jest również spójność, tzn. zastosowanie w miarę możliwości jednego rodzaju fontu, jednego tła – elementów, które będą spajać, stanowić fundament całego portalu. Umiar i prostota pomaga odbiorcom przyswajać treści. Chodzi o to, aby nie przeszkadzać w odbiorze, ale go maksymalnie ułatwiać.


przykład grafki
Grafika na stronę internetową

Zagadnienia z kategorii User Experience, która określa doświadczenie użytkownika, jakie towarzyszy mu podczas korzystania z produktu czy usługi, stanowią temat wielu badań.
 
 
Strona internetowa znajduje się w grupie doświadczeń pasywnych, jest najczęściej pośrednikiem pomiędzy klientem a produktem finalnym firmy. Komunikat, którego rolę spełnia witryna internetowa, musi być jednoznaczny. Profesjonalizm, wysoka jakość, skuteczność, dobra cena.
 
Oczywiście grafika na stronie internetowej nie może być gwarantem tych obietnic, ale na pewno stanowi ich przesłankę. Dopracowane wizualnie WWW, odpowiedni dobór kolorystyki, grafik i zdjęć, to pierwszy krok do sukcesu. Bez niego nie ma kolejnych, dlatego strona graficzna projektu musi być możliwe najlepsza. Trzeba o to zadbać. To po prostu konieczność.

To także może Cię zainteresować

Co to jest infografika? Jakie są rodzaje infografik?

Infografika stała się ostatnio bardzo modna i napływa do nas sporo zapytań o to, jakie są rodzaje i o czym należy pamiętać przy projektowaniu. Czas odświeżyć nieco wiedzę, dlatego zaktualizowałam artykuł z 2015 roku! Sprawdź co to jest infografika, jaka jest jej historia i kiedy stosować każdą z nich! Zapraszam do lektury! Co to jest infografika? Według projektanta Johna Caserta, z Rode Island School of Design definicja brzmi następująco: infografika jest obrazem objaśniającym i przekazując

Karolina Bis
21 maja 2015  
0

Jak zaprojektować logo? Zasady i pomysły!

Jakie logo jesteś w stanie zapamiętać? Jakie zapada Ci w pamięć na tyle, żeby potem od razu kojarzyć je z jedną, konkretną marką? Ludzie zadziwiająco często szukają odpowiedzi na pytanie, jak stworzyć znak graficzny dla siebie albo firmy? Sprawa bywa trudna, bo zaprojektowanie skutecznego emblematu, stawia przed twórcą szereg, często niełatwych, wymagań. Czy do jego stworzenia potrzebujesz profesjonalnego grafika? Z pozoru nie! Czy radzimy, aby jednak skorzystać z jego pomocy? Jak najbardziej ta

Michał Płomiński
3 marca 2021  
0

Najlepsze darmowe stocki fotograficzne - nasze TOP 10

Opowiem Ci trochę o stockach fotograficznych - co to jest? Jakie są rodzaje licencji i jak z nich korzystać. Przygotowałem również subiektywną listę 10 najlepszych darmowych stocków fotograficznych, z których bez obaw możesz pobierać materiały na licencji CC0! Co to są stocki fotograficzne? Stock to swego rodzaju bank zdjęć, w którym wykupisz lub pobierzesz za darmo, interesujące Cię materiały graficzne, fotografie, pliki audiowizualne. Są to więc nie tylko darmowe bazy fotografii, ale

Michał Płomiński
26 marca 2015  
0