Jak wybrać nazwę firmy? Abstrakcja czy dosłowność?

Redakcja               27.03.2015              
Aby odnieść sukces potrzeba wielu rzeczy, ale na samym początku drogi znajduje się nazwa firmy. Kwestia pozornie prosta i łatwa dopóki nie przyjdzie z nią się zmierzyć. Jaka powinna być nazwa firmy? Jak wybrać nazwę firmy, która działa?

Jak wybrać nazwę dla firmy?

Podstawowa kwestia to określenie warunków, które powinna spełniać dobra nazwa fimy. Po pierwsze wskazane jest, aby nazwa była nietrudna do zapamiętania, zapisania i wymówienia.

Należy też zwrócić uwagę, aby pisownia nie odbiegała zbytnio od wymowy oraz, aby nazwa nie zwierała polskich znaków diakrytycznych. W wypadku działalności lub produktu, który ma trafić do odbiorcy zagranicznego, trzeba unikać fonemów języka polskiego.

Nazwa firmy powinna być uniwarsalna i chwtyliwa. Dobrze jeśli wybrana nazwa jest krótka (optymalnie 5 liter, chociaż oczywiście to założenie ciężko spełnić), co ułatwi zapamiętanie a także opracowanie znaku graficznego, jeśli nazwa ma w nim występować.

Kolejna sprawa to możliwość zarejestrowania nazwy jako słownego znaku towarowego, a więc jej bezpieczeństwo pod względem prawnym. Nie opłaca się zatem dublowanie innych nazw, czy bazowanie na podobnych pomysłach. Trzeba też uważać na skojarzenia, jakie może nasuwać nazwa. Mówiąc prościej, Abibas to nie jest dobry pomysł dla nowej marki butów sportowych.

 
jak wybrać nazwę firmy
freeimages / svilen001

 

Czego unikać w nazwie firmy?

Oczywiście nazwa powinna być unikalna bowiem podobieństwo jest przeciwieństwem wyjątkowości. Schematyczność obrazują wszelkie Budomexy, Polmosy, Darexy, itd., czyli nazwy z użyciem cząstek „pol”, „”ex”, „ix”, które królowały w Polsce na początku lat 90. ubiegłego wieku.

I jeszcze dobre nastawienie odbiorcy. Osiąga się je poprzez właściwie skojarzenia, konotacje, wrażenia, najlepiej możliwie bliskie sferze działalności firmy. Przekłada się to na skuteczność. Co to oznacza? Wracamy do sedna, czyli pytania o nazwy abstrakcyjne i dosłowne.

 

Pomysł na nazwę Twojej firmy!

Abstrakcyjne nazwy - wady i zalety

Nazwa abstrakcyjna ma wady i zalety: czym bardziej odbiega od profilu działalności firmy, minimalizuje skojarzenia związane z prowadzonym biznesem, tym mniejsza szansa, aby miano pozostało w świadomości klienta. Jednocześnie w nazwie abstrakcyjnej jest siła bowiem pozwala wyróżnić się na tle konkurencji.

Kolejna firma motoryzacyjna z cząstką „moto” w nazwie albo spółka z branży medycznej, która bazuje na przedrostku „med” to pomysł może bezpieczny i sprawdzony ale jednocześnie będący kalką setek podobnych określeń. Aby uniknąć banału konieczna jest zatem unikalność. To punkt dla nazwy abstrakcyjnej lub nieadekwatnej, której skrajnym przypadkiem jest np. "Pożar w burdelu".

Powyższy przykład to autentyczna nazwa warszawskiej grupy teatralnej, zresztą budząca spore kontrowersje i odrzucona (znak towarowy), przez Urząd Patentowy. Wulgaryzmy na pewno nie powinny kojarzyć się z żadną firmą (może poza teatrem), chociaż i od tej reguły są wyjątki.

 
abstrakcja w nazwach firm
freepik

 

Dosłowne nazwy też działają!

Nazwa bywa mocno powiązana z symbolem, znakiem graficznym. Oczywiście zastosowana czcionka, kolory, itp. to także ważne kwestie. Niekiedy projekt logo świetnie sobie radzi bez nazwy, np. w wypadku Nike(powyższe kwestie to temat na osoby artykuł). Aby rozpoznawalności znaków graficznych była wysoka, firm musi pracować na to wiele lat, dlatego dla nowych firm lepszym rozwiązaniem jest nazwa, jako główny motyw przewodni.

Również z tego powodu lepszą opcją dla początkujących podmiotów jest nazwa dosłowna, poprzez denotację nawiązująca do działalności firmy. Aby się odróżnić można zastosować odmienne warianty nazwy, np. Microsoft (dobry przykład ze względu na to, że nazwa stanowi też logo i znak towarowy*) zamiast Micro software. Pewnym zagrożeniem dla nazwy dosłownej jest również możliwość zmiany profilu lub obszaru działania firmy. Nazwa abstrakcyjna okaże się wówczas bezpieczniejsza niż dosłowna.

Nowy pomysł na nazwę Twojego biznesu!

Jaką nazwę firmy wybrać?

Co zatem wybrać i na co się zdecydować? Ostatecznie wybór nazwy zależy od konkretnego przypadku, który trzeba rozpatrzyć przez pryzmat wszystkich wspomnianych powyżej zagadnień oraz kilku kwestii pobocznych, które zostały jedynie zaakcentowane.

Jedno jest pewne. Nazwa firmy ma kapitalne znaczenie i oddziałuje na wielu płaszczyznach, zarówno w sferze działania firmy, odbiorców oraz kontrahentów, a także w spektrum całej branży. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z doświadczenia wyspecjalizowanych podmiotów, które z racji doświadczenia i fachowego zaplecza są w stanie zaproponować optymalne rozwiązanie.

*Rozszerzona definicja logo, która obejmuje też np. kształt lub dźwięk.

Zobacz nasze usługi: projektowanie opakowań, projektowanie etykiet, projektowanie wizytówek, nazwa produktu, projektowanie ulotek


To także może Cię zainteresować

Nazwa firmy – czy ma znaczenie?

Restauracja Kloc, producent naczyń Garnex, delikatesy U Cyca. Wystarczy kilka przykładów, żeby przekonać się o tym, iż zła nazwa firmy oddziałuje na odbiorcę natychmiast i bezlitośnie. Czy zatem nazwa firmy ma znaczenie? Czy nazwa firmy ma znaczenie? Specjaliści od marketingu z energią pokiwaliby głowami. Nazwa jest znakiem rozpoznawczym, oznacza moment, w którym odbiorca styka się z firmą. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze: to banalne, ale prawdziwe stwierdzenie. Na pewno dobra naz

Andrzej Sitek
14 kwietnia 2015  

Skąd się wzięły nazwy polskich marek i firm? Część 1

Polskie marki i nazwy firm zazwyczaj są bardzo… niepolskie w brzmieniu, a ich geneza bywa bardzo różnorodna. Sąd wzięły się nazwy Kruger&Matz, Bakoma lub Alpinus? Wittchen Obco i elegancko brzmiącą nazwę posiada firma Wittchen, która produkuje niezłej klasy galanterię skórzaną. W tym wypadku nazwa wzięła się od nazwiska Jędrzeja Wittchena, który założył firmę w 1990 roku. Wittchen zaczynał swój biznes od 500 dolarów w kieszeni i partii towaru z Malezji, dz

Andrzej Sitek
14 kwietnia 2015  

Skąd się wzięły nazwy polskich marek i firm, część 2

Pochodzenie nazw światowych firm i marek jest zazwyczaj znane, chociaż może niekoniecznie każdy wie, że gdyby Jeff Bezos nie zatrzymał palca na haśle amazon w słowniku, być może firma nie byłaby dziś „amazonką”. Mniej jasne jest pochodzenie wielu nazw polskich firm i marek. Czy ktoś by pomyślał, że Paluszki Lajkonik maja coś wspólnego z biciem? Ten artykuł, to druga część publikacji, o pochodzeniu nazw polskich firm. Kto jeszcze nie czytał, zapraszam - Skąd wzięły się nazwy polskich marek i fi

Andrzej Sitek
15 kwietnia 2015