« Powrót

Nazwa firmy. Abstrakcyjna czy dosłowna?

Dodano: 2015-03-27 przez: Andrzej Sitek

Podstawowa kwestia to określenie warunków, które powinna spełniać dobra nazwa. Po pierwsze wskazane jest, aby nazwa była nietrudna do zapamiętania, zapisania i wymówienia.

Należy też zwrócić uwagę, aby pisownia nie odbiegała zbytnio od wymowy oraz, aby nazwa nie zwierała polskich znaków diakrytycznych. W wypadku działalności lub produktu, który ma trafić do odbiorcy zagranicznego, trzeba unikać fonemów języka polskiego.

Uwaga na skojarzenia

Dobrze jeśli wybrana nazwa jest krótka (optymalnie 5 liter, chociaż oczywiści to założenie ciężko spełnić), co ułatwi zapamiętanie a także opracowanie znaku graficznego, jeśli nazwa ma w nim występować.

Kolejna sprawa to możliwość zarejestrowania nazwy jako słownego znaku towarowego, a więc jej bezpieczeństwo pod względem prawnym. Nie opłaca się zatem dublowanie innych nazw, czy bazowanie na podobnych pomysłach. Trzeba też uważać na skojarzenia, jakie może nasuwać nazwa. Mówiąc prościej, Abibas to nie jest dobry pomysł dla nowej marki butów sportowych.
 
freeimages / svilen001

Oczywiście nazwa powinna być unikalna bowiem podobieństwo jest przeciwieństwem wyjątkowości. Schematyczność obrazują wszelkie Budomexy, Polmosy, Darexy, itd., czyli nazwy z użyciem cząstek „pol”, „”ex”, „ix”, które królowały w Polsce na początku lat 90. ubiegłego wieku.

I jeszcze dobre nastawienie odbiorcy. Osiąga się je poprzez właściwie skojarzenia, konotacje, wrażenia, najlepiej możliwie bliskie sferze działalności firmy. Przekłada się to na skuteczność. Co to oznacza? Wracamy do sedna, czyli pytania o nazwy abstrakcyjne i dosłowne.

Abstrakcyjne wady

Nazwa abstrakcyjna ma wady i zalety: czym bardziej odbiega od profilu działalności firmy, minimalizuje skojarzenia związane z prowadzonym biznesem, tym mniejsza szansa, aby miano pozostało w świadomości klienta. Jednocześnie w nazwie abstrakcyjnej jest siła bowiem pozwala wyróżnić się na tle konkurencji.

Kolejna firma motoryzacyjna z cząstką „moto” w nazwie albo spółka z branży medycznej, która bazuje na przedrostku „med” to pomysł może bezpieczny i sprawdzony ale jednocześnie będący kalką setek podobnych określeń. Aby uniknąć banału konieczna jest zatem unikalność. To punkt dla nazwy abstrakcyjnej lub nieadekwatnej, której skrajnym przypadkiem jest np. "Pożar w burdelu".

Powyższy przykład to autentyczna nazwa warszawskiej grupy teatralnej, zresztą budząca spore kontrowersje i odrzucona (znak towarowy), przez Urząd Patentowy. Wulgaryzmy na pewno nie powinny kojarzyć się z żadną firmą (może poza teatrem), chociaż i od tej reguły są wyjątki.
 

freepik
 
Dosłowność jest cenna

Nazwa bywa mocno powiązana z symbolem, znakiem graficznym. Oczywiście zastosowana czcionka, kolory, itp. to także ważne kwestie. Niekiedy logo świetnie sobie radzi bez nazwy, np. w wypadku Nike(powyższe kwestie to temat na osoby artykuł). Aby rozpoznawalności znaków graficznych była wysoka, firm musi pracować na to wiele lat, dlatego dla nowych firm lepszym rozwiązaniem jest nazwa, jako główny motyw przewodni.

Również z tego powodu lepszą opcją dla początkujących podmiotów jest nazwa dosłowna, poprzez denotację nawiązująca do działalności firmy. Aby się odróżnić można zastosować odmienne warianty nazwy, np. Microsoft (dobry przykład ze względu na to, że nazwa stanowi też logo i znak towarowy*) zamiast Micro software. Pewnym zagrożeniem dla nazwy dosłownej jest również możliwość zmiany profilu lub obszaru działania firmy. Nazwa abstrakcyjna okaże się wówczas bezpieczniejsza niż dosłowna.

Co wybrać?

Co zatem wybrać i na co się zdecydować? Ostatecznie wybór nazwy zależy od konkretnego przypadku, który trzeba rozpatrzyć przez pryzmat wszystkich wspomnianych powyżej zagadnień oraz kilku kwestii pobocznych, które zostały jedynie zaakcentowane.

Jedno jest pewne. Nazwa firmy ma kapitalne znaczenie i oddziałuje na wielu płaszczyznach, zarówno w sferze działania firmy, odbiorców oraz kontrahentów, a także w spektrum całej branży. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z doświadczenia wyspecjalizowanych podmiotów, które z racji doświadczenia i fachowego zaplecza są w stanie zaproponować optymalne rozwiązanie.

*Rozszerzona definicja logo, która obejmuje też np. kształt lub dźwięk.