Kreatywne opakowanie produktu - 7 pomysłów

Michał Płomiński               15.03.2021 | dodano: 14.04.2015              
Opakowanie już dawno przestało spełniać wyłącznie funkcję zabezpieczającą produkt. Teraz ma go sprzedać, ale co oznacza sformułowanie – opakowanie kreatywne?
Szare kartony, nudne projekty opakowań zastępcze i spoglądanie z utęsknieniem w stronę rzadko spotykanych zagranicznych pudełek to już przeszłość. Kiedyś wszystkie opakowania wyglądały u nas niemalże identycznie - nudno, nieciekawie, szaro i bez pomysłu. Nadszedł czas na kreatywne pudełka i opakowania w każdej sferze życia. Dzisiaj każda branża potrafi stworzyć coś niesamowitego i więcej z tych pomysłów trafia do nas. Spoglądając no arsenał pomysłów twórców i agencji kreatywnych z całego świata, mnóstwo firm z Polski także szuka wyróżnienia. Kreatywność trafia dzisiaj do każdego biznesu, od gastronomii, przez elektronikę, aż po zakłady produkujące najróżniejsze gadżety.
 
Zebrałem więc 7 nieoczywistych pomysłów - sam zobacz, jak wiele można zdziałać z kreatywnym opakowaniem w branżach z pozoru.. zwyczajnych! Znajdziesz tu produkty spożywcze, tekstylia i przedmioty codziennego użytku, bo przecież nie ma przedmiotów, których nie da się kreatywnie opakować!

Użyteczne i pomysłowe opakowania żywności

kreatywne opakowanie makaronu

źródło: boredpanda.com

Co powiesz na pudełko makaronu, z wydzielonymi porcjami dla jednej osoby? Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, komu zdarzyło się ugotować za dużo spaghetti. Z pozoru prosty pomysł, a od razu eliminuje odwieczny problem podczas gotowania. Jak widać nawet przy opakowaniach makaronu znajdzie się miejsce na pomysłowe rozwiązania.
 
Zaprojektujemy Twoje opakowanie

Wydawałoby się, że jedzenie jest na tyle powszechnym, potrzebnym dobrem, że nie ma miejsca i potrzeby na kreatywność. Tymczasem twórcy i producenci z całego świata udowadniają, że to nic bardziej mylnego. Przeglądając zdjęcia pudełkek na pintereście i innych portalach z inspiracjami można trafić na prawdziwe perełki. Czasy, gdy każde opakowanie było takie samo i szczytem pomysłu był ciekawy wzór pudełka na pizze odeszły w zapomnienie i Twórcy prześcigają się w pomysłach. W tym artykule pokażę Ci tylko kilka przykładów na to, jak można z wizją opakować nawet najbardziej zwyczajny produkt!

Niezwykłe pudełko, na zwykły strój

pomysłowe pudełko na strój kąpielowy
źródło: wykop.com

Wydawać by się mogło, że strój kąpielowy to coś, co po prostu wybiera się przed sezonem i już. Tymczasem okazuje się, że można ciekawie opowiedzieć historię, pokazać jego przeznaczenie, a przy tym wyjść poza zwyczajowo przyjęte ramy. Wystarczy prosty sugestywny nadruk imitujący wiązanie na plecach i już wiesz, że konsument zwróci na niego uwagę. Czy to podniesie szansę sprzedaży? Na pewno! Czy pokazuje przeznaczenie produktu? Absolutnie. Czy tym samym podchodzi zupełnie inaczej niż konkurencja, do tak banalnego produktu codziennego użytku? Zdecydowanie.

Nie ma potrzeby wymyślać koła na nowo. Opakowanie jest przecież zupełnie prostokątne, nie zawiera żadnych fikuśnych kształtów i niespotykanych technologii. Dobry pomysł czasem tkwi w prostocie! Czy to znacząco zwiększyło koszty produkcji takiego opakowania? Niekoniecznie. Skoro już przy tekstyliach jesteśmy, kolejna znakomita idea na pakowanie, choć tym razem ekologia i użyteczność na pierwszym miejscu...
 

Ekologiczne i użyteczne pudełka na ubranie

źródło: packagingoftheworld.com

Najlepsze pomysły rodzą się z potrzeby. Przykładem nazwijmy to "kreatywnej użyteczności w pakowaniu", jest Hangerpak, czyli pudełko na t-shirt, które może zostać wykorzystane jako wieszak. Twórca tego pomysłu, Steve Haslip, notorycznie narzekał na brak wieszaków w swojej garderobie, jednocześnie zauważył, że opakowania, w których przysyłane są do niego koszulki, są całkowicie nieużyteczne.

Wpadł więc na pomysł kartonowego opakowania, które samodzielnie możesz przerobić na wieszak! Bez potrzeby kupowania dziesiątek drewnianych, czy plastikowych wieszaków. Po prostu otwierasz pudełko z t-shirtem i w kilku prostych ruchach, tworzysz z niego prowizoryczny wieszak. Jasne - to raczej średnio trwałe rozwiązanie, ale czy to ważne, skoro zużyte opakowanie możesz bez obaw poddać recyklingowi? Nie marnujesz nadmiaru materiałów, w pełni wykorzystujesz opakowanie, a kiedy jego użyteczność spadnie do zera - oddajesz do recyklingu! Wysyłasz tym samym komunikat do świata: "Hej, my serio dbamy o środowisko, nasze opakowanie jest nie tylko kreatywne, ale też wykonane z materiałów poddanych recyklingowi!"

Czasem bardziej zadziałasz na ludzkiej wyobraźni, kiedy im coś pokażesz, niż kiedy będziesz chciał im coś powiedzieć. Kreatywnośc nie zna granic, także w dziedzinie pakowania - ogranicza Cię jedynie Twoja wyobraźnia. Reszta przyjdzie sama.Pudełko - wieszak, to pomysł doceniony. Zdobywca pierwszej nagrody w D&AD Student Awards 2007 w kategorii: 'What else do you do?'. Można zrobić coś pożytecznego, ekologicznego i prostego! Sytuacja win-win.

Designerskie i stylowe



źródło: behance.net

Teoria mówi, że opakowanie musi coś obiecywać, informować o czymś i oczywiście chronić od uszkodzeń. Design powinien być składnikiem zawartości opakowania, pomostem, umożliwiającym identyfikację zawartości. Jednocześnie stanowi obietnicę wyjątkowości, jakości i cech, których możesz oczekiwać po danej rodzinie produktów. Co mam na myśli? Sięgając po opakowanie konkretnej firmy, wiesz jakiego produktu możesz się spodziewać w środku. Jaka będzie jego jakość wykonania, trwałość i jakie cechy wspólne będzie miało z resztą przedstawicieli tej konkretnej rodziny rozwiązań. Nazwa produktu też może korelować z jego zawartością i przeznaczeniem.

Jednocześnie czasy gdy opakowania były wyłącznie "przechowalnią" zawartości, minęły bezpowrotnie. 77,7% badanych przyznaje się do tego, że kiedykolwiek sięgnęło po produkt tylko i wyłącznie dlatego, że jego opakowanie skusiło ich wyglądem. Choćby nie znając zawartości, cech i pozycji względem konkurencyjnych produktów o podobnym przeznaczeniu. Po prostu produkt był na tyle kreatywnie opakowany, że wywołał decyzję zakupową.

Doskonałym przykładem, jest przedstawiony powyżej projekt opakowania perfum ZEN. Pełni nie tylko funkcję opakowania, ale również jest obietnicą pewnego stylu, nawiązaniem do określonej stylistyki. Tym samym konsumenci ceniący sobie design, chętniej sięgną po tak opakowany produkt, choćby plasował się podobnie do konkurencyjnych produktów, nawet mając nieco wyższą cenę. To świetny przykład opakowania, który kreatywnie łączy stylistykę, nazwę i kompozycję zapachową, tworząc gotowe doznania. Łącząc w sobie tym samym elementy, które opisałem powyżej. Obietnicę doznań, styl i pewną grupę cech łączących kreatywność opakowania, z jego zawartością.

Prosty produkt, niespodziewane opakowanie

nietypowe opakowania
źródło: Monika Jonkiel, Karolina Bazan, Politechnika Wrocławska

Najbardziej oczywiste produkty, potrafią być celem nieoczywistych rozwiązań. U góry mamy tego najlepszy przykład. Co trudnego jest w popcornie? Zupełnie nic! Czy da się stworzyć kreatywny pomysł na jego pakowanie? Jak najbardziej! Przypuszczalny hit na seanse filmowe gotowy. Bez potrzeby przygotowywania naczyń i całego rytuału robienia prażonej kukurydzy. Nasze rodaczki udowadniają, że wystarczy pomysłowa paczka, która po przygotowaniu zmienia się w gotowy kubełek. Oszczędność czasu, miejsca, środków i najważniejsze - nie trzeba niczego zmywać. Po prostu siadasz i oglądasz film. Banalne i genialne!

Dodatkowo opakowanie zrobione jest z kartonu, który można całkowicie poddać recyklingowi, bez zbędnych elementów i niszczenia środowiska. W dobie ekologicznych opakowań - świetny pomysł. Absolutnie nie ma się co dziwić, że projekt otrzymał nominację do głównej nagrody dla opakowania ECO, w kategorii "debiuty" w konkursie Art of Packaging 2019, czyli najbardziej prestiżowym konkursie o tematyce opakowań w Polsce.

Nieszablonowe pomysły

nieszablonowe opakowania

źródło: Festina.com

Czasem, aby zostać zapamiętanym, trzeba myśleć nieszablonowo, także w temacie opakowań. Doskonale wpasuje się tutaj pomysł marki Festina - producenta zegarków z ponad stuletnim doświadczeniem. Wydawać by się mogło, że w tak "konserwatywnym" biznesie, nie ma miejsca na pomysłowość i kreatywność. Bo jak można kreatywnie opakować zegarek? Tymczasem Festina pokazuje, że to nic bardziej mylnego. Projektanci opakowań stworzyli "wodne torby", które służą zamiast klasycznego pudełka na zegarek.

Sztandarowy przykład wyjścia poza schemat i podejścia do klasycznego produktu, w mało klasyczny sposób. Pomysł połączył w sobie kilka istotnych cech. Kreatywność i pionierskie podejście - bo żadna z konkurencyjnych firm nie wpadła na taki pomysł przed Festiną. Obietnica jakości i uwypuklenie ważnych cech produktu - pomysłowość poszła w parze z prezentacją możliwości. Czasomierze są przecież wodoodporne, a nie ma lepszej możliwości ukazania tego, niż umieszczenie ich... w wodzie! Na koniec trzecia cecha, będąca może odrobinę produktem ubocznym działań - obniżony koszt opakowań! Okazało się, że woreczki z wodą, są pomysłem znacznie tańszym, niż klasyczne i do bólu przewidywalne pudełko na zegarek, jakie stosowano dotychczas. Uwypuklona została nazwa firmy, cecha wiodąca (engineered for water) i ukazanie możliwości w praktyce. Świetne!

Czy jakość zegarków jest nieporównywalnie wyższa od całej reszty? Pewnie mnóstwo firm oferuje podobną jakość. Czy inne firmy nie oferują podobnych cech? Zapewne inne marki również oferują podobne parametry wodoodporności. Natomiast, czy którakolwiek z nich zapakowała swój produkt w sposób tak bardzo... Nowatorski? Nie sądzę. Bo to o Festinie mówiło się na spotkaniach i konferencjach branżowych, to tę linię pokazywano za przykład niezwyczajnego podejścia, do zwyczajnego procesu pakowania powszechnego produktu. Nawet jeśli ten konkretny przykład, to produkt z wyższej półki.
 
Opakowanie produktu i jego funkcje - przeczytaj nasz poradnik!

Kreatywność wiążę się z ryzykiem.

opakowanie tuba

źródło: bakeryandsnacks.com

Co z bardziej codziennych rzeczy? Najlepszy będzie tutaj chyba case dotyczący tuby czipsów Pringles. Podczas, gdy niemalże wszyscy producenci stosują klasyczne opakowanie na czipsy, producent Pringles'ów poszedł o krok dalej. Stworzył tubę, która stała się opakowaniem niemal kultowym. Dlaczego? Widzisz "czipsy w tubce", myślisz - Pringles. Jasne - producenci zaczęli iść tym tropem i pakować swoje produkty bardzo podobnie (na przykład Top Chips), ale to Pringles'y będą pionierskim podmiotem w tej materii - nikt i nic, im tego nie odbierze. Piszę o nich jednak, z jeszcze jednego konkretnego powodu...

Choć pomysł na tubę był nowatorski i zupełnie niespotykany. Był sztandarowym wyjściem poza wszelkie ramy i przykładem wręcz książkowym na to, jak myśleć inaczej niż reszta producentów, to miał swoje ogromne problemy. Ten doskonały pomysł został swego czasu określony "Recyklingowym koszmarem" i producent musiał zupełnie zmienić swoje podejście do produkcji, aby wpasować się w pasujące na rynku trendy w pakowaniu. Dziś materiał, na który składa się to osobliwe pudełko, to w 90% papier i tylko w 10% plastik. Wcześniej zaś był mieszanką materiałów różnego typu, co nastręczało ogromnych trudności, ale problem udało się opanować, a podjęte ryzyko absolutnie się opłaciło. Dziś na świecie tworzy się 3 miliony opakowań Pringelsów dziennie. A pomylić ich z inną marką, po prostu nie sposób.

O ryzyku piszę z jeszcze jednego istotnego powodu, tym razem dotyczy on naszego polskiego rynku. Lody Grycan i ich czarne opakowanie. Jak to się stało? Jak na jednym ze spotkań powiedziała sama autorka tego pomysłu - Elżbieta Grycan, wyszło to zupełnie przypadkiem. Z początku tylko jeden smak, miał znaleźć się na ciemnym tle, reszta smaków miała natomiast mieć tło nawiązujące do smaku. Tymczasem niespodziewanie pojawił się pomysł, aby ujednolicić pomysł i wszystkie smaki umieścić na czarnym tle. Podobnie z jednolitym projektem etykiety.

Jasne, jak sama autorka zauważyła, to dość zobowiązujący kolor i obiecuje pewne doznania i pewną jakość. Czy ryzyko się opłaciło? Grycan jest obecnie liderem w produkcji lodów familijnych i dostawcą lodów do największych sieci hotelowych. A czarne opakowania, nieodzownie kojarzą się właśnie z ich produktami. Ryzykowne? Jak najbardziej. Przyjęło się przecież przez lata, że żywności nie powinno pakować się w pudełka o czarnym kolorze. Tymczasem przez lata czarny stał się symbolem produktów premium - zwłaszcza w połączeniu ze złotymi akcentami. Co potwierdza częste stosowanie tego konceptu przez duże, międzynarodowe marki, także przy pakowaniu żywności.

Czy opakowanie wpływa na odbiorców i sprzedaż?

Nie bez przyczyny podałem dwa ostatnie przykłady. Duże firmy i koncerny ponoszą ogromne koszty związane z liftingiem marki i rebrandingiem, właśnie po to, aby się wyróżnić. Do niedawna na rynkach panowało przeświadczenie, że to przecież "tylko pudełka", ważne jest to, co w środku. Tymczasem przytoczone podmioty pokazują, że właśnie te nietypowe rozwiązania zapamiętuje konsument, i choćby z ciekawości, w którymś momencie po nie sięgnie. Łącząc to z poruszaną tu wielokrotnie obietnicą jakości, biorąc z półki ten, a nie inny produkt jesteśmy gotowi zapłacić więcej mając nadzieję na lepsze doznania, bardziej intensywny smak, czy wyższą jakość kupowanego dobra. Skoro w zamrażarce na 10 opakowań lodów, 9 będzie białych, a jedno czarne, choćby z ciekawości spróbujesz po nie sięgnąć na którymś etapie decyzji zakupowej. A to już sukces danej marki. Choćbyś chciał zrobić to wyłącznie jednorazowo.

Według badań przeprowadzonych przez Perception Research Services International, niemal 40% opakowań nie poprawia wyników sprzedaży a obniża je. Są to przypadki, gdy klient traci łączność z marką lub też zakres oddziaływania dramatycznie spada w wyniku błędów projektu wizualnego lub innych, np. złych działań reklamowych, marketingowych (trzeba pamiętać, że do danej kategorii produktów klient często prowadzony jest przez reklamy telewizyjne, radiowe, plakaty i billboardy).
 

Jak kreatywnie opakować produkt?

Jednoznaczna odpowiedź nie istnieje. Przytoczone pomysły pokazują, że kreatywnością w pakowaniu jest czasem zupełnie inny kształt, czasem grafika, a czasem wystarczy wyłącznie kolor pudełka, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Podjęcie ryzyka może się opłacić, ale nie musi. Jeśli wierzysz w swój pomysł, po prostu go zrealizuj, nawet jeśli nie spotkałeś się z nim wcześniej. Może się przecież okazać, że trafiłeś w dziesiątkę i to właśnie Twój produkt znajdzie się na kolejnych listach tego rodzaju. Ogranicza Cię Twoja wyobraźnia, a jeśli nie spróbujesz, może się okazać, że ktoś zrobi to za Ciebie i już zawsze będziesz pluć sobie w brodę - bo przecież chciałeś zrobić coś podobnego. Wystarczy, abyś pamiętał o kilku niezwykle ważnych elementach, a na pewno się uda:

  1. Materiały wysokiej jakości.
  2. Nie bój się myśleć nieszablonowo.
  3. Jakość i design opakowania musi iść w parze z jakością oferowanego produktu.
  4. Jeśli możesz, pokaż jego funkcjonalność.
  5. Opowiedz swoją historię.

Konsumenci zaakceptują każdy pomysł, jeśli będzie autentyczny, szczery i spójny. Budując swoją markę pamiętaj o rzeczach, które chcesz przekazać, obiecać, pokazać. Opakowanie, zaraz obok komunikacji jest pierwszym pomostem pomiędzy Tobą a konsumentem. Nie ma branży, w której nie można być kreatywnym i mam nadzieję, że przytoczone przykłady przekonały Cię do tego, aby zacząć wcielać swoje pomysły w życie. Nie zastanawiaj się, czy to dobry pomysł. Po prostu działaj. Projektowanie opakowań nie jest sprawą prostą, ale jeśli nie do końca wiesz, jaki efekt chcesz osiągnąć, możesz skorzystać z pomocy naszej platformy i założyć własny konkurs!


To także może Cię zainteresować

Czy opakowanie sprzedaje produkt?

W szarej rzeczywistości PRL każdy produkt sprzedawał się na pniu. Królowały opakowania zastępcze, szarobure pudełka lub równie mdły papier. Dziś przeważają sklepy wielkopowierzchniowe, samoobsługowe, co oznacza tysiące produktów i setki kolorowych artykułów w każdej kategorii. Czy aktualnie, poza funkcją ochronną i zabezpieczającą, opakowanie ma jakieś znaczenie? Zapytam wprost, czy opakowanie sprzedaje produkt? Badania dowodzą, że klienci kupują bardziej to co im się podoba niż rzeczywiście t

Andrzej Sitek
14 kwietnia 2015  

Co etykieta mówi o produkcie?

Każdy zna związek frazeologiczny „przykleić komuś etykietę”, który oznacza sytuację, gdy o kimś zaczyna krążyć narzucona przez kogoś opinia. Etykieta na produkcie w pewnym sensie spełnia podobną funkcję ale bez negatywnych konotacji. Jeśli jest dobra mówi o produkcie same pozytywne rzeczy i szeroko go propaguje. Ale jak? Etykieta to element opakowania, ale w przeciwieństwie do niego ma szerokie znaczenie informacyjne. Przede wszystkim mówimy o nazwaie produktu. To podstawowa informacja, k


12 maja 2015  

Czy opakowanie sprzedaje produkt?

Jak często kupujemy jakiś produkt, bo podoba nam się opakowanie? Może nie tak regularnie jak pragnęliby producenci, ale zdecydowanie częściej, niż byśmy sami chcieli. Dlaczego tak się dzieje? Jedna z reguł marketingu handlowego mówi, że klienci niekoniecznie kupują to, czego rzeczywiście potrzebują, lecz to, co im się podoba. Badania nabywców wykazują, że na 14 zakupionych artykułów, aż 8 zostaje nabytych dzięki zainteresowaniu opakowaniem. Warto również wziąć pod uwa


13 maja 2015