Jak zaprojektować dobre portfolio?

Karolina Bis               02.06.2021              
Projekty, realizacje, wizualizacje. W pracy grafika i w branży kreatywnej, portfolio jest najważniejsze, to ono pokaże co potrafisz, jakie prace masz na koncie i na czym opierasz swój warsztat. Podpowiem Ci jak je zaprojektować i jakich wpadek unikać!

Kto z nas, szukając pracy, praktyk, stażu, bądź pierwszych zleceń, nie odbił się od mitycznej ściany o nazwie... DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE. Jesteś młody, nie masz jak go zdobyć, ale wszyscy go wymagają i traktują jako najważniejsze, co masz do zaoferowania. Wchodząc na rynek pracy nie masz jak pochwalić się doświadczeniem, bo nie było jak go zdobyć. I tak koło się zamyka. Na szczeście w branży kreatywnej z pomocą przychodzi Ci portfolio.

Oczywiście, najczęściej podstawą otrzymania pracy jest rozesłanie kilku, niekiedy kilkudziesięciu, a czasami nawet kilkuset CV. Dodatkowo niektórzy pracodawcy wymagają listu motywacyjnego. Branża kreatywna ma nieco inne kryteria wyboru i tutaj dobrze zaprojektowane portfolio może mieć dla pracodawcy znacznie większą wartość, niż te dwa dokumenty razem wzięte. Na podstawie wykazu Twoich prac może zobaczyć, czy nadajecie na tych samych falach, i dostanie od Ciebie to, czego szuka.

Często posiadanie dobrego portfolio może być furtką, na którą Pracodawcy zwrócą większą uwagę, aniżeli na posiadane doświadczenie. Atrakcyjne portfolio to cenny plus! Twój pracodawca Cię lepiej pozna, zobaczy warsztat i na jego podstawie oceni Twoją przydatność w projekcie. CV to najczęściej po prostu zlepek danych do kontaktu, a branża kreatywna bywa na tyle dziwna, że po prostu życiorys nie ma nawet najmniejszej przydatności. Projekty to podstawa!

Projektowanie graficzne!

Co to jest portfolio?

Wiem, że mam do czynienia ze zjawiskiem na wskroś kreatywnym, ale gdybym miała pokusić sie o jakiś opis, portfolio z definicji byłoby teczką wypełnioną Twoimi pracami w formie fizycznej bądź online. Teczka jako zbiór Twoich dokonań i osiągnięć w branży kreatywnej. Jak jeszcze można zdefiniować taką teczkę?

Portfolio to Twoja wizytówka! Przyjmuje różnorodne formy, w zależności od charakteru pracy. Zbiór najbardziej atrakcyjnych, najlepszych prac zebranych w jednym miejscu. Materiałem w przysłowiowej teczce mogą być różnorodne formy osiągnięć i praktyk zaprezentowane w wyróżniający się sposób. Niekoniecznie tylko prace graficzne!

Prościej portfolio można nazwać – przedstawieniem na konkretnych przykładach swojego doświadczenia i umiejętności, które może przybierać formę cyfrową lub drukowaną. Bardzo ważne jest, aby pokazywało Twoje najlepsze prace i zakres umiejętności.

PORTFOLIO = CV w formie obrazków.

W CV pokazujesz swoje poprzednie stanowiska i zdobyte doświadczenie, wyuczone umiejętności. Pracując kreatywnie robisz to samo, ale za pomocą wykonanych projektów, zakończonych prac. Spektrum umiejętności zdobytych podczas ich tworzenia wybrzmiewa w formie graficznej, wizualnej, zbiorowej.

Online, czy druk?

Niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od wykonywanego zawodu i odbiorcy, do którego kierowane są nasze prace. Głównym celem tworzenia zbioru osiągnięć jest pozyskanie nowych klientów lub zdobycie nowej pracy / zlecenia.

Niezależnie od celu, w takiej teczce zawsze warto umieścić swoje najlepsze prace.

Portfolio jest niezwykle ważne w większości zawodów kreatywnych, w których o umiejętnościach nie świadczy jedynie wykształcenie, czy ilość ukończonych kursów, ale faktyczne rezultaty, zdolności i umiejętności ukazane przy pomocy prac. Czasami nie warto wiele gadać i opisywać wszystkiego z dokładnością do najmniejszych detali, obraz mówi więcej niż tysiąc słów, właśnie po to masz teczkę!

Kto zagląda do Twojego portfolio? Wszyscy, którzy chcą rozpocząć współpracę z Tobą lub poszukują kogoś, o Twoich umiejętnościach! Od Ciebie zależy w jaki sposób im udowodnisz, że jesteś właściwym wyborem! Nie ma lepszego rozwiązania, niż właśnie zbiór Twoich prac. Najlepszych z najlepszych.

Zanim wybierzesz formę przedstawienia swoich prac, musisz zadać sobie jedno, kluczowe pytanie:

"Kto jest odbiorcą Twoich prac?", a potem dopiero zastanów sie nad jego znaczeniem i wyglądem. Dopiero to zdefiniuje w jaki sposób ma ono wyglądać i co będzie jego najważniejszym punktem.

Agencje kreatywne poszukujące grafików, mają zupełnie inne potrzeby, niż firmy szukające fotografów, copywriterów lub osób od wszystkiego. Duże, międzynarodowe firmy też szukają czegoś innego, niż małe jednoosobowe działalności. Zdefiniuj swoich odbiorców i do nich dobieraj usługi i wygląd swojej teczki z pracami.

Teczka w wersji drukowanej

Wybierasz fizyczne, drukowane portfolio? Zadbaj o jego najwyższą jakość! Wszystkie projekty i wywołane zdjęcia powinny być wydrukowane w odpowiednim formacie na dobrym papierze. W kolorze, zalaminowane i zabezpieczone przed zniszczeniami. Dbałość o detale i najmniejsze szczegóły ma ogromne znaczenie! Poplamione, nieschludne, pogniecione i źle wydrukowane portfolio może zaprzepaścić Twoje szanse na wymarzone stanowisko. Nie ma nic gorszego niż fajne zlecenie sprzątnięte sprzed nosa.

Teczka w wersji online

Posiadanie portfolio w sieci niesie ze sobą wiele zalet. Gdzie najlepiej je umieścić? Serwis, portal? Istnieje wiele serwisów, które pozwalają na przygotowanie swojej wirtualnej teczki, jednak posiadają one niekiedy wiele ograniczeń utrudniających odzwierciedlenie CIEBIE i TWOICH projektów. Dlatego warto rozważyć kwestię przygotowania portfolio na własnej stronie internetowej, chociażby ze względu na wiele zalet, które za sobą niesie:

  • to TY decydujesz o wyglądzie i treściach;
  • własna strona = wizytówka, ułatwiająca kontakt z klientami;
  • możesz pokazywać proces tworzenia Twoich prac;
  • przedstawiasz swoje prace w różnorodny, ale WŁASNY sposób - pamiętaj o spójności i estetyce!

Jednak decydując się na tę opcję, musisz pamiętać, o poszerzeniu swojej wiedzy na temat optymalizowania grafik pod SEO! Dbanie o własną witrynę nie jest proste i wymaga sporych nakładów pracy, na szczeście istnieje szereg serwisów, w których możesz opublikować swoje realizacje, bez konieczności tak dużej ingerencji i ogromnych nakładów pracy.

Przykładowe strony do stworzenia własnego portfolio

W internecie znajdziesz mnóstwo serwisów, oferujących stworzenie własnej wirtualnej teczki z pracami. Zaczynając od naszej strony, aż po najpopularniejsze światowe platformy do tworzenia portfolio online. Pokażę Ci każdą z nich, bo najważniejsze, to mieć z czego wybierać!

Designer.pl

katalog grafików designer

Katalog grafików na designer.pl

Czyli my! Polski serwis stworzony dla projektantów przez projektantów. Kreatywna przestrzeń, dzięki której istnieje możliwość spotkania się wielu twórców, podzielenia się wieloma inspirującymi poradami oraz dobrymi i kreatywnymi pomysłami. Katalog grafików umieszczony w witrynie to profesjonalne miejsce przeznaczone do prezentacji skróconej wersji portfolio.

Behance.net

portfolio na behance

Widok Behance.net

Anglojęzyczny portal mający od niedawna współpracę z Adobe, jest wiodącą witryną internetową przeznaczoną do odkrywania i prezentowania twórczości wielu osób z dziedzin powiązanych z grafiką. Każdy użytkownik mający konto na tej platformie posiada swój osobisty profil, na którym ma możliwość dzielenia się swoją twórczością. Ogromną zaletą serwisu jest bezpłatny udział i brak ograniczeń co do liczby tworzonych projektów.

Humans.fyi

wirtualna teczka z pracami humans.fyi

Humans.fyi

Anglojęzyczny serwis, na którym znajdziesz wiele inspirujących stron internetowych, zaprojektowanych przez osoby z branży kreatywnej. Cała galeria przedstawia osobiste witryny przedstawicieli z różnych branż, grup etnicznych, czy obszarów geograficznych. Bardzo dużą zaletą platformy jest możliwość bezpośredniego skontaktowania się z właścicielem witryny.

Dribbble.com

dribbble portfolio

Niezwykle popularny serwis Dribbble.com

Sam mianuje się “wiodącym na świecie sercem społeczności projektantów -  twórców, którzy mogą się dzielić, rozwijać i zatrudniać”. Zaletą serwisu jest możliwość prezentowania wspólnego portfolio zespołu projektowego oraz indywidualnych prac kreatorów.

Freelancer.com

freelancer.com

Platforma Freelancer.com

Platforma działająca na światowym rynku crowdsourcingu oraz freelancingu, oferująca zatrudnienie dla freelancerów z takich obszarów jak: programowania, copywriting, wprowadzenie danych, projektowanie, sprzedaż, marketing, księgowość, czy usługi prawne.

Komu potrzebne jest dobre portfolio?

Skoro już wiesz co to jest, do czego jest potrzebne i kiedy może się przydać, czas postawić sobie kolejne, równie ważne pytanie. Kto potrzebuje portfolio?

Pierwszą grupą, jaka przychodzi większości na myśl, są oczywiście studenci ASP i malarze, zazwyczaj kojarzeni z posiadaniem fizycznej teczki swoich dzieł. Są jednak zawody, w których posiadanie portfolio, jest równie ważne, jak u wspomnianych artystów. I tak obok malarzy, grafików, projektantów, ilustratorów, fotografów, modelek, czy muzyków, portfolio przyda się również tłumaczom, copywriterom, wizażystom, fryzjerom, programistom, korektorom, redaktorom czy architektom.

Łatwo zauważyć, jak duża jest różnorodność pomiędzy wspomnianymi grupami zawodowymi. W związku z czym portfolio może przybierać różne formy np.:

  • teksty napisane na stronach internetowych,
  • dokumenty pdf z najlepszymi tekstami,
  • pakiet zdjęć,
  • teczka z pracami rysunkowymi, czy malarskimi,
  • prezentacja budynków i wizualizacji,
  • linki odsyłające do projektów graficznych lub programistycznych, bądź do całej platformy z pracami - np. naszej!
  • zdjęcia przed i po – tutaj w szczególności odnoszące się do fryzjerów, czy wizażystek.

Zadbaj o indywidualizm, autentyczność i szczerość. Dlaczego o tym piszę? Wiele razy spotykamy się z sytuacją, kiedy przedstawione w teczce prace, mówiąc delikatnie... Odbiegają od faktycznego poziomu umiejętności. Pokaż co potrafisz, nie wymyślaj, to wyjdzie!

Co umieścić w portfolio?

jak zaprojektować portfolio

Jak zaprojektować portfolio? Infografika własna

W tej części chciałabym pokazać Ci kilka ważnych tipów, na które warto zwrócić uwagę, w trakcie procesu przygotowywania swojej teczki. Oczywiście poszczególne aspekty są uzależnione od miejsca, do którego chcesz aplikować i profesji jaką chcesz się zajmować.

BĄDŹ SOBĄ! Pokaż się po ludzku, z twarzą! Zaprezentuj swoją osobę, w kilku zdaniach, jednocześnie nadając kontekstu swoim pracom. Nie wchodź w szczegóły! Jedynie pisz to, co może być ważne dla Twojego przyszłego pracodawcy, bądź klienta.

USZEREGUJ SWOJE PRACE! Posegreguj swoje prace na spójne kategorie (mogą to być konkretne usługi, typy projektów, czy branże klientów, z którymi współpracowałeś). Wybieraj tylko najlepsze projekty. Nie wrzucaj wszystkich prac. Lepiej, jeśli zaprezentujesz trzy dopracowane projekty, niż trzydzieści średnich. Nie ważne, czy są średnie bo np. nie miałeś wystarczająco czasu na ich dopieszczenie. Klientów to nie obchodzi!

Prezentując swoje prace, wskaż jaką konkretną rolę w nich odegrałeś. Zaznacz wyraźnie jaki był Twój udział w ich realizacji i pokaż te projekty, którymi możesz się popisać. Pracodawcę interesuje, jaki był Twój stopień zaangażowania, a nie z kim konkretnie współpracowałeś.

CHWAL SIĘ! Jeśli posiadasz na swoim koncie jakieś nagrody, wystawy, wyróżnienia. Wymień je. Weź pod uwagę ich znaczenie i rangę. Dodatkowym atutem mogą być rekomendacje Twoich poprzednich pracodawców i klientów.

ZADBAJ O PREZENTACJĘ! Tworząc portfolio, musisz zadbać o jego najwyższą jakość. Wszystkie projekty powinny być w odpowiednim formacie, kolorze, z pełną dbałością o detale. Szczegóły mają bardzo duże znaczenie! Zwróć uwagę na prezentację oraz wizualizację Twoich prac. Przygotowanie dobrego kadru bądź zaprezentowanie go na mockupach to kolejny plus i skrócenie ścieżki zdobycia wymarzonego zlecenia, pożądanego stażu, czy stanowiska.

ODPOWIEDNIO POKIERUJ ODBIORCĘ! Wysyłając swoje portfolio, musisz odpowiednio pokierować odbiorcę. Warto podać dokładne linki do publikacji, galerii czy artykułów. Zdecydowanie nie narażaj odbiorców na marnowanie czasu. Nie wymagaj, że będą Cię szukać, prędzej ich zirytujesz, niż zachęcisz. Tego przecież nie chcesz.

STWÓRZ EFEKT WOW! Odpowiednie posegregowanie projektów ma ogromne znaczenie. Przygotowanie ich rzetelny i staranny sposób prezentuje jaką osobą konkretnie jesteś. Twój najsłabszy projekt wskazuje, na to, jakie umiejętności posiadasz! Dopieść swoje portfolio! Dbałość o efekt WOW, wiąże się z pewnego rodzaju sprzedażą, a konkretniej sprzedaniem swoich umiejętności, prac, a przede wszystkim samego siebie!

Czego nie umieszczać w portfolio?

Wiesz już, co powinno się tam znaleźć, w takim razie czego unikać? Jakie elementy pokazują, że Twoja teczka nie wygląda prawidłowo? Co może zniechęcić potencjalnych klientów?

NIE UMIESZCZAJ W PORTFOLIO WSZYSTKIEGO! Lepiej przedstawić kilka najbardziej dopracowanych projektów, aniżeli trzydzieści naprawdę średnich.

UNIKAJ PROGRAMÓW, KTÓRE ZNA KAŻDY! Nie chwal się znajomością podstawowych programów znanych każdemu. MS Office nie robi na nikim wrażenia. Staraj się wybierać narzędzia przykuwające uwagę.

Pamiętaj - nie kłam! “Każde kłamstwo prędzej czy później wyjdzie na jaw” - w szczególności w trakcie okresu próbnego. Zapoznanie się z interfejsem, czy kojarzenie danego programu nie jest równoznaczne z jego świetną znajomością. Uważaj na tego typu pułapki. Obejrzenie tutorialu na YouTubie nie jest równoznaczne ze świetną znajomością tematu.

PUNKTY, GWIAZDKI, PROCENTY! Wspominając o stopniu znajomości danego oprogramowania, nie określaj jego znajomości na 30%, 5 punktów, 2 gwiazdki, 7 uśmiechów. Nie stosuj bezsensownego stopniowania. Każdy inaczej interpretuje daną skalę. Lepszym rozwiązaniem jest zaproponowanie wykonania próbnego zadania bądź innego testu. Pokażesz praktykę i unikniesz zalewania ogromem bezwartościowych prezentacji.

NIE BĄDŹ NUDNY! Jeśli Twoje projekty są dobre, obronią się same! Zadbaj o wspomniany wcześniej efekt zaskoczenia, myśl nieszablonowo. Zastanów się, co masz, czego nie mają inni. Co jest Twoją tajną bronią? Twoja ścieżka zawodowa dopiero się zaczyna i aplikujesz na posadę, na której bardzo Ci zależy? Wyślij swoje materiały nietypową drogą. Np. pocztą! Najlepiej dostarcz prace samodzielnie. Dziś mało kto to robi, zapadniesz w pamięć i wykonasz krok inny od większości. Zawsze to mały plusik przy odbiorze.

Podsumowanie

Z uwagi na to, że portfolio jest pewnego rodzaju wizytówką prezentującą Twoje umiejętności, powinno być przygotowane w sposób estetyczny, staranny i rzetelny. Może być wykonane w wielu formach - w zależności od odbiorcy, branży, posady o jaką się starasz oraz celu jego prezentowania. Jednak niezmiernie ważne jest, że jeśli zależy Ci aby zostać dostrzeżonym, należy odpowiednio zaprezentować swoje projekty - w maksymalnie dostępny i łatwy sposób dla odbiorcy. Dlatego warto wziąć pod uwagę kilka wskazówek, które Ci przedstawiłam. Powodzenia w przygotowywaniu Waszych teczek, bawcie się przy tym dobrze!


To także może Cię zainteresować

Artykuł sponsorowany

Portfolio internetowe dla grafika: jak stworzyć?

Chcesz wyróżnić się na tle innych grafików i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów? Odkryj tajniki tworzenia efektywnego portfolio internetowego, które pozwoli Ci zaprezentować swój talent, umiejętności i unikalny styl pracy. Portfolio internetowe to nic innego jak profesjonalna wizytówka każdego grafika, która prezentuje jego umiejętności, doświadczenie oraz styl pracy. Właściwie przygotowane portfolio potrafi przyciągnąć potencjalnych klientów i zdecydować o sukcesie za

Artykuł Partnera
24 czerwca 2023  

Jak banery zmieniały się na przestrzeni lat?

Dwadzieścia jeden lat. Tyle ma już internetowy baner reklamowy. Dziś mało kto pamięta, że jego historia rozpoczęła się od statycznego, czarnego jak smoła prostokąta z krótkim hasłem zapisanym tęczowymi fontami. Co działo się z banerem przez dwie dekady? Dziś to niezwykle popularna forma reklamy, sami tworzymy projekty banerów reklamowych na strony internetowe, można je spotkać niemal wszędzie! Ale od początku!   Pod koniec października 1994 roku na stronie HotWired.com, popular


14 maja 2015  

Najpopularniejsze nadruki na koszulkach

Maska Lorda Wadera, a może napis: „Jem dżem”? Jakie wzory na koszulkach wybierają klienci? Jakie nadruki na koszulkach są najpopularniejsze? Aby się o tym przekonać, wystarczy rozejrzeć się po ulicy. Różnorodność jest olbrzymia, ale z tego chaosu wyłania się pewien wzór. Jaki? W ścisłej czołówce popularności znajduje się… tekst. Opcji jest bez liku. Zazwyczaj hasła są krótkie, bo o to w tej zabawie chodzi. Na koszulkach popularne są nadruki z cytatami ze świata filmu, kult

Andrzej Sitek
18 maja 2015