Trendy w grafice w roku 2021 - nasze podsumowanie!

Karolina Bis               31.01.2022              
Jak wyglądał rok 2021 w grafice? Jakie panowały trendy i jak pandemia wpłynęła na branżę graficzną? O czym chcemy zapomnieć, kiedy myślimy o minionym roku? Jakich rad udzielają eksperci? Na te i inne pytania, odpowiedzieli nasi rozmówcy - Łukasz Kliś, Aneta Wojtunik oraz Lesław Łukasiewicz. Zapraszamy do zapoznania się z tematem trendów 2021 roku w branży graficznej, przedstawionej z trzech różnych perspektyw!

Jakie trendy w grafice, powtarzały się najczęściej w 2021 roku?

Mija nam pierwszy miesiąc nowego roku, to dobry moment, żeby z dystansem spojrzeć na poprzedni rok. Jakie najczęściej powtarzające się trendy w grafikach w 2021 roku udało się zaobserwować?

 

Łukasz Kliś: W grafice wydawniczej  – klasyka miesza się z flirtem estetycznym w kierunku lat 80-tych. Jednak patrząc bardziej ogólnie na grafikę projektową, można zauważyć natrętny trend vintage – bez refleksji, bez sensu, bez oryginalności. Dobry design opiera się modom! W każdym razie powinien.

 

Aneta Wojtunik: Dosłownie wszędzie spotykamy się z elementami 3D. W reklamach produktowych, animacjach, grafikach umieszczanych na stronach internetowych, mediach społecznościowych i popularnych tam w ostatnim czasie karuzelach. Ponadto trudno przeoczyć misz-masz stylów, które przenikają się w różnego rodzaju połączeniach rysunków z grafiką wektorową, formami geometrycznymi, wspomnianymi wcześniej elementami 3D, czy zdjęciami. Całość tworzy całkiem ciekawe, zaskakujące i kolażowe grafiki.

Inną cenną uwagą naszej rozmówczyni było: mocne skupienie na typografii, która łączona jest z kontrastowymi kolorami. Zastosowanie tego rodzaju zabiegu wysuwa treść na pierwszy plan grafik.

Natomiast tendencje, które według Pani Anety są niekorzystne dla branży to: zdecydowanie zbyt przesadne uproszczenie wszystkiego (bardziej w kontekście projektowania logo). Tak jakby wszystko sprowadza się do tylko i wyłącznie surowych form i mało kontrastowych kolorów. Na pewno na plus dochodzi w tym wszystkim zadbanie o estetykę. Jednak większość zmian sprawia, że coś robi się mdłe, traci charakter i wygląda jak każde inne.

 

Lesław Łukasiewicz: Pomimo tego co myślałem, moda na pop-art, animowane, rysowane i ilustrowane grafiki nie przemija. Wręcz przeciwnie stają się one coraz modniejsze, w dużej mierze może to być spowodowane możliwością wyrażenia ekspresji w projektach. Wraz z rozwojem ZBrush temat ten może czekać osiąganie kolejnych sukcesów.

 

Czy jesteśmy w stanie wyodrębnić najważniejsze kolory i fonty 2021 roku?

Co roku jakiś font lub kolor wychodzi na pierwszy plan, zostaje motywem przewodnim, punktem zaczepienia dla większości projektów graficznych. Jak było z fontami i kolorami w 2021?

Łukasz Kliś: „I prefer living in colors” – powtarzam za Hockneyem. Jeśli jeden kolor się wybija, to mamy do czynienia z monochromatyczną nudą. A font? Helvetica trzyma się dobrze. Widziałem w tym roku masę dokumentów (pliki doc.) – wszystko Timesem…

 

Aneta Wojtunik: Kolorystycznie zwróciłabym uwagę na wszelkie połączenia gradientowe i czarny. Czarny jako mocny, zbity cień, jako kolor tła strony internetowej, jako obrys w grafikach, jako intencję do podbicia i wyróżnienia przekazu. Natomiast 2021 to według mnie rok szeryfów i mocnych, grubych liter. Fikuśność, kontrastowość i różne wielkości. Konkretnie myślę o takich przykładach w stylu Bely, Rotally, Voyage.

 

Lesław Łukasiewicz: Zauważyłem tendencję do nadużywania fontów szeryfowych.

 

Jakie tendencje graficzne pozostaną z nami na dłużej po roku 2021?

Trendy zazwyczaj mają swoje 5 minut. Jednak niekiedy udaje im się pozostać na dłużej. Jak wygląda sytuacja z branżą graficzną? Czy jakieś tendencje pozostaną z nami na dłużej?

Łukasz Kliś skwitował odpowiedź na to pytanie tylko jednym stwierdzeniem: Oby żaden.

 

Aneta Wojtunik uważa, że trend elementów 3D i wszelkie ruchome formy, pozostaną z nami jeszcze na długo.

 

Lesław Łukasiewicz: Komiksowych nawiązań z dnia na dzień jest coraz więcej, przez co uważam, że branża może iść dalej tą drogą. Ponadto uważam, że nadal będziemy odchodzić od podkolorowywania' rzeczywistości. Pewnie zejdziemy z „wygładzania” do naturalizmu i tam na jakiś czas zostaniemy. No ale to wróżenie z fusów, to nie my wytyczamy trendy one same sobie żyją często popychane przez ludzi zaburzających utarte ścieżki.

 

Jak pandemia wpłynęła na branżę graficzną?

W obliczu wybuchu pandemii COVID-19 i konsekwencji wprowadzonych lockdownów wiele branż ucierpiało poprzez wcielenie w życie wielu zmian. Jak wygląda sytuacja z branżą graficzną? Czy pandemia wpłynęła jakoś na ten sektor?

Według Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości rok 2021 był czasem potęgi specjalistów. Osoby z kwalifikacjami w zawodach takich jak, lekarz, informatyk, czy właśnie grafik komputerowy najszybciej znajdowali pracę. Co na to nasi rozmówcy?

Łukasz Kliś: Pojawiło się mnóstwo cząsteczek koronawirusa w projektach – mam na myśli tę kulkę z kolcami. Poza tym – nie wykluczam, że trochę projektantek i projektantów umarło… Ja się na razie czuję dobrze. Cieszymy się i życzymy nadal dużo zdrowia :)

 

Aneta Wojtunik: Według mnie wpłynęła  bardzo na plus. Po pierwsze, pozwoliło to wielu firmom otworzyć się na pracę zdalną, gdzie kiedyś było to nie do pomyślenia, żeby nie pracować u nich na miejscu. I to na całym świecie!

Po drugie, gdy wszystko z offline przeniosło się do sieci, firmy potrzebowały nowych stron internetowych i budowy sklepów, kreatywnych form promocji. I to nie byle jakich. Pojawił się większy nacisk na tworzenie spójnego wizerunku i tym samym budowanie silniejszej więzi z odbiorcami. A więc specjaliści mile widziani.

Dodatkowo większa świadomość o dywersyfikowaniu swoich dochodów sprawiła, że wiele osób z branży graficznej zdecydowało się sprzedawać swoje prace i dzielić wiedzą w e-bookach oraz kursach online, zacząć budować swoją markę osobistą. To samo można powiedzieć w drugą stronę - wysyp wirtualnych produktów sprawia, że do współpracy wypadałoby zaprosić kogoś, kto się na tym zna.

Poza tym, oszczędność czasu w postaci braku dojazdu do biura, to też dobra okazja, aby zainwestować w swój rozwój i nauczyć się nowych rzeczy. Zwłaszcza takich, na które nigdy nie było czasu :)

 

Lesław Łukasiewicz: Początkowo wraz z pierwszym lockdownem widziałem pewne zamieszanie i niepokój wśród grafików ale z tego co widzę sytuacja jest stabilna. Trzeba też wiedzieć, że grafików per capita na terenie Polski jest 2 czy 3-krotnie mniej, a pandemia nie zatrzymała wzrostu tej branży.

 

Na co branża graficzna powinna zwrócić uwagę w roku 2022?

Zapytaliśmy naszych ekspertów o różne spostrzeżenia, rady, przemyślenia  dotyczące branży graficznej. Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę?

Łukasz Kliś: Na ludzi - bo projektuje się dla ludzi!

 

Aneta Wojtunik: Myślę, że to, co pojawiło się w 2021, czeka kontynuacja i wielkie rozwinięcie w 2022, w szczególności elementy 3D i różnego rodzaju ruchome formy.  Ponadto uważa że tworzenie karuzel na Instagramie zostanie wzbogacone o elementy takie jak: naklejki, czy nagrywanie ekranu. Powróci pewna nostalgia za czasami przed-pandemicznymi, czyli jakiś retro-style. Co za tym idzie mocne, kontrastowe kolory, dużo elementów i przepychu, wszelkie geometryczne kształty, obrysy. Liczę też w tym przypadku na większy udział kolażu statycznie i w animacjach.

Uwaga powinna skupić się na niezbyt przesadnym upraszczaniu i amatorskości w pozytywnym znaczeniu.

Po pierwsze: wszelkie ruchome formy, tzw. mikro-content, czyli krótkie nagrania promowane na Instagramie jako reels, na Youtubie - shorts. Nawet na Dribbble masz okazję przedstawić się w formie video, to samo z profilowym na Linkedinie. Warto stosować format pionowy zarówno w nagraniach jak i animacji, a także na dodatki w postaci gifów i naklejek. W tych formatach fajne jest to, że próg wejścia jest maksymalnie niski i długość łatwa do obejrzenia i przyswojenia. Kontrolowana amatorskość nagrań daje autentyczność, angażuje i wszyscy mogą takie rzeczy tworzyć. Prócz video, każda forma ruchu w grafice jest dobra, nawet najprostsze miganie kolorem na literach.

Co do upraszczania, to podoba mi się wschodząca świadomość, że wizualizacja danych jest ważna. Przedstawianie ich w formie infografik - wektorowych i odręcznych - i dorobienie historii sprawdza się całkiem nieźle. W końcu wykresy są czytelne, najważniejsze dane zaznaczone i każdy wie po co i na co powinien patrzeć.

Dalej myślę, że warto też zwrócić uwagę na darmowe programy do tworzenia grafik (Canva) i mnóstwo stron, na których można bezpłatnie pobrać wektorowe grafiki i elementy 3D. To dobra wiadomość dla osób, które nie rysują, a mogą bezpłatnie włączyć do projektu niezwykłe grafiki, a druga wiadomość jest taka, że można kierować do tej “amatorskiej” grupy odbiorców treści, a nawet produkty.

 

Lesław Łukasiewicz rekomenduje, aby nikt nie przeszkadzał grafikom w ich pracy.

 

Kogo powinien obserwować początkujący grafik w 2022 roku?

Początki zawsze są najgorsze, jednak posiadając odpowiedni wzór do naśladowania oraz narzędzia, którymi można pracować, można osiągnąć wiele. Jak wygląda sytuacja w branży graficznej? Kogo lub co polecają nasi eksperci?

Łukasz Kliś: Jeśli ma kredyt, to prezesa NBP. A poza tym – świat.

 

Aneta Wojtunik: W kwestii porad dla początkujących kogo warto obserwować:

  • kanał Adobe na YouTube - bogaty w live’y z artystami i pokazanie ich procesu kreatywnego, co dla początkującego jest bardzo pomocne.
  • kanał It’s Nice That
  • praktyka i teoria w grafice są ważne do sprawnego tworzenia projektów, ale bez nauki sprzedaży, negocjacji i komunikacji będzie bardzo trudno.
  • z zagranicznych twórców kreatywnych pomaga Chris Do (The Futur).
  • czystej sprzedaży z polskiego podwórka uczą panowie Szymon Lach i Szymon Negacz.

I w sumie polecę zaobserwować siebie, zwłaszcza na Linkedinie (Aneta Wojtunik) - dzielę się tam przydatnymi linkami i treściami dla początkujących, tak więc zapraszam!

 

Lesław Łukasiewicz: Nie „kogo” tylko co. Zdecydowanie powinien czytać: Marketing przy kawie, Spiderweb, STGU i Grafmag. Warto, aby sprawdzał, jakie prace są wyżej oceniane przez społeczność chociażby na Behance czy Pinterest. I nie - nie chodzi o uleganiu trendom czy naśladownictwie. Najpierw bądź dobrym rzemieślnikiem robiącym 'chałtury' i miej warsztat - później artystą. Nie odwrotnie.

 

To jakie są w końcu trendy 2021 roku w branży graficznej?

Nawiązując do wypowiedzi naszych rozmówców, możemy wyodrębnić kilka szczególnie powtarzających się trendów w grafikach w 2021 roku.

  • Elementy 3D, które można spotkać na każdym kroku,
  • Minimalizm i próba upraszczania wielu aspektów,
  • Gradienty, które od dwóch-trzech lat utrzymują wysoką, solidną pozycję. Wcześniej zauważono je głównie jako silny element tła lub motyw przeznaczony do kolorowania obrazów. Teraz przechodzą kolejny etap ewolucji i coraz częściej możemy je zauważyć np: w animowanych wykresach, czy przyciskach,
  • Wszechobecny pop-art, ilustrowane, animowane i komiksowe postacie,
  • Zauważa się mocne skupienie na typografii - w głównej mierze szeryfowej, często połączonej z kontrastowymi kolorami,
  • Misz-masz stylów, czyli łączenie niekiedy bardzo odległych kierunków w jeden spójny obraz.

Zaprezentuję całość na infografice:

trendy w grafice 2021

Trendy w grafice w roku 2021 - Infografika. Opracowanie własne

 

Złote myśli naszych ekspertów

Odnośnie dobrych rad mamy dla Was kilka złotych myśli, które osoby działające w branży graficznej rekomendują:

  • Nie ma zmian bez zmian i każda zmiana to progres.
  • Ufaj swojej intuicji.
  • Ucz się sprzedaży i negocjacji!!!
  • Komunikacja w czasach zdalnych jest najważniejsza.
  • Warto stawiać swoje granice.
  • Należy bronić swoich prac.
  • Nic nie jest wieczne.
  • Zaufaj swojemu gustowi!
  • Konkursy graficzne to dalej dobre rozwiązanie dla ludzi

 

Podsumowanie

Ostatnie lata zmieniły wiele aspektów w komunikacji i życiu społecznym. Coraz częściej poddajemy rozważaniom wiele aspektów życia zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. Z tego również powodu powstało podsumowanie 2021 roku w branży graficznej. Zaprezentowane w artykule trendy w naszym sektorze są jedynie namiastką tego, co działo się w 2021 roku. Warto jednak wziąć pod rozwagę różnego rodzaju przemyślenia i sugestie naszych ekspertów. Zwrócić uwagę na aspekty, rady i złote myśli które rekomendowali. Czy 2022 będzie Twoim rokiem?


To także może Cię zainteresować

Co to jest infografika? Jakie są rodzaje infografik?

Infografika stała się ostatnio bardzo modna i napływa do nas sporo zapytań o to, jakie są rodzaje i o czym należy pamiętać przy projektowaniu. Czas odświeżyć nieco wiedzę, dlatego zaktualizowałam artykuł z 2015 roku! Sprawdź co to jest infografika, jaka jest jej historia i kiedy stosować każdą z nich! Zapraszam do lektury! Co to jest infografika? Według projektanta Johna Caserta, z Rode Island School of Design definicja brzmi następująco: infografika jest obrazem objaśniającym i przekazując

Karolina Bis
21 maja 2015  

Jak zaprojektować logo? Zasady i pomysły!

Jakie logo jesteś w stanie zapamiętać? Jakie zapada Ci w pamięć na tyle, żeby potem od razu kojarzyć je z jedną, konkretną marką? Ludzie zadziwiająco często szukają odpowiedzi na pytanie, jak stworzyć znak graficzny dla siebie albo firmy? Sprawa bywa trudna, bo zaprojektowanie skutecznego emblematu, stawia przed twórcą szereg, często niełatwych, wymagań. Czy do jego stworzenia potrzebujesz profesjonalnego grafika? Z pozoru nie! Czy radzimy, aby jednak skorzystać z jego pomocy? Jak najbardziej ta

Michał Płomiński
3 marca 2021  

Najlepsze darmowe stocki fotograficzne - nasze TOP 10

Opowiem Ci trochę o stockach fotograficznych - co to jest? Jakie są rodzaje licencji i jak z nich korzystać. Przygotowałem również subiektywną listę 10 najlepszych darmowych stocków fotograficznych, z których bez obaw możesz pobierać materiały na licencji CC0! Co to są stocki fotograficzne? Stock to swego rodzaju bank zdjęć, w którym wykupisz lub pobierzesz za darmo, interesujące Cię materiały graficzne, fotografie, pliki audiowizualne. Są to więc nie tylko darmowe bazy fotografii, ale

Michał Płomiński
26 marca 2015