« Powrót

Rola papeteri w identyfikacji wizualnej firmy

Dodano: 2015-05-27 przez: Andrzej Sitek

Papier firmowy to nie tylko kartki z adresem firmy. Papeteria poddawana jest ocenie i kształtuje opinię klienta o firmie. Schludna, estetyczna, dobrej jakości, właściwie zaprojektowana papeteria wzbudza w odbiorcy pozytywne odczucia, które mogą zostać łatwo przetransferowane na ocenę firmy.

Wspólna płaszczyzna?

Papeteria jest też częścią pewnej wizji, elementem w zakresie identyfikacji wizualnej, który może stanowić jej bardzo mocny punkt. Chodzi o spójność przekazu. Papier firmowy powinien pasować do założonego systemu, którego składowe to m.in. logo, kolorystyka, krój pisma, szata materiałów promocyjnych, a nawet charakterystyczny wystrój wnętrz i wygląd produktów. A co z rolą informacyjną?
 
http://www.alibaba.com/product-detail/stationery-design_153228714.html

Informacja na papierze

Koniecznie należy wspomnieć, iż oprócz powyższych zalet i cech dobrej identyfikacji, jedną z najważniejszych jest rola informacyjna. Na papierze firmowym umieszczany jest szereg przydatnych, a niekiedy koniecznych danych. Jeśli profil firmy obejmuje konieczność przygotowywania pism i zamówień handlowych spółki, to zakres informacji jest wymuszony przez prawo handlowe. Oznacza to obowiązek umieszczenia na papeteri takich danych jak nazwa, siedziba, adres firmy, oznaczenie sądu rejestrowego, numer rejestracji, wysokość kapitału zakładowego, numer NIP oraz numer konta bankowego. Nieobowiązkowe pozostaje logo oraz dane kontaktowe.

Papeteria jest różna

Co jest ważne w firmowej papeterii? Oczywiście stylistyka powinna nawiązywać do profilu firmy, inny wygląd będzie miała papeteria firmy budowlanej, a odmienny kancelarii adwokackiej. Skojarzenie z branżą jest wskazane ale jednocześnie należy uważać, aby papieru firmowego nie przeładować zbyt dużą ilością motywów graficznych, czy innych ozdobników. Po pierwsze mogą one zbyt mocno napierać na treść pism, po drugie warto pamiętać, że dokumenty będą wielokrotnie powielane, a niestety jakość druku nie zawsze jest znakomita. Niektóre mogą zostać po skserowaniu zamazane, nieczytelne lub poszatkowane, co nie będzie dobrze wyglądać.

Kolorowo i wesoło

Z tego samego powodu nie warto stosować wielu kolorów i fantazyjnych fontów. Treść zamieszczona na papierze firmowych musi być czytelna. Zagadnienie to wiąże się również z logotypem firmy. Gdzie go umieścić? Jak duży powinien być w stosunku do innych treści? Właściwy dobór jest uzależnionych od wielu czynników, chociaż najbardziej oczywista zasada mówi, że logo powinno znaleźć się w nagłówku. To znak firmowy będący wspólną częścią wielu elementów.

https://www.behance.net/gallery/Liberty-izone-Limited-A4-Oversize-Folder-with-Pocket/1577241

Papier ma znaczenie

A co z fizycznym aspektem papieru? Papeteria powinna być dobra gatunkowo a papier o odpowiedniej jakości, jednak zbyt bogata wersja będzie równie zła jak wariant ubogi. Najlepiej sprawdzić kilka wariantów w praktyce, również ze względu na prezentacje danych umieszczonych na papeteri. W zależności od tego, czy będzie bardziej błyszczący, grubszy lub chropowaty, elementy graficzne i treść będą wyglądać zupełnie inaczej i niestety niekoniecznie dobrze.

Papeteria a treść

Papeteria firmowa to szczegół, na który warto zwrócić baczną uwagę. Dobra kompozycja, dobór informacji i ozdobników ma kapitalne znaczenie, wpływa na postrzeganie firmy przez klientów. Jednocześnie wciąż trzeba pamiętać, że to wiadomość znajduje się na pierwszym miejscu, nie może zostać przez pozostałe elementy przytłoczona. Należy zwrócić na to szczególną uwagę. Jeśli wszystkie powyższe składowe stanowią spójny obraz i są zgrane, papeteria będzie wsparciem identyfikacji wizualnej firmy. Warto się o to postarać.