Warto inwestować w ubrania firmowe i koszulki z logo firmy?

Redakcja               02.06.2015              
Identyfikacja wizualna to system, na który składa się wiele elementów, m.in. logotyp, druki firmowe, pieczątki, szyldy, a także wystrój wnętrz firmy, środki transportu oraz ubiory pracowników. Koszulki i ubrania firmowe z logo, to sprawa tyleż ważna, co delikatna.

Standaryzacja ubiorów bywa konieczna w wypadku banków, restauracji, hoteli, sieci sklepów, czyli w przedsiębiorstwach, w których klient najpierw styka się z pracownikiem, będącym niejako wizytówką firmy. Wielu właścicieli biznesów z różnych branż również stosuje firmowe stroje i koszulki z logo firmy dla pracowników. Czy ma to jakieś uzasadnienie i niesie ze sobą inne korzyści?

 

Projekty koszulek firmowych

 

 

Strój firmowy jako element przynależności

Na pewno tak. Zalet masz wiele. Wespół z innymi komponentami identyfikacji wizualnej, ubiór tworzy jednolity system, który oddziałuje zarówno na zewnątrz, w kierunku odbiorców, jak i do wewnątrz. Chodzi o zwiększenie efektywności komunikacji, wzmocnienie poczucia przynależności pracowników, łatwiejszą identyfikację w wypadku przedsiębiorstw wieloosobowych. Dla pracowników strój firmowy to też korzyść, bo nie muszą zużywać własnej odzieży, pracodawca najczęściej przyznaje pracownikom ubiór nieodpłatnie.

ubrania firmowe
Ubrania firmowe, źródło: dickiesworkwear.com

Podstawowym zagadnieniem jest określenie i ustalenie, w jakich sektorach przedsiębiorstwa ubiór firmowy może przynieść firmie korzyści. Inne kryteria są przyjmowane w bankach, a inne na produkcji w dużym zakładzie. Należy również poznać zdanie pracowników, u których zbyt rygorystyczne narzucenie strojów lub ich elementów, może wywołać niezadowolenie lub inne formy oporu.

 

Przykładowe projekty ubrań firmowych

 

Uniform, czyli co?

Kolejna kwestia to określenie, który element lub część ubioru ma stanowić fragment firmowej koncepcji identyfikacji. Najdalej posuniętą formą stroju firmowego są umundurowania pracowników sektora państwowego, np. policjantów, strażników miejskich, więziennictwa. W innych wypadkach, np. z branży medycznej, często wystarczy jedynie fartuch z nieodzowną plakietką informacyjną albo T-shirt z nazwą firmy, spotykany w sektorze IT.

Wybór stroju firmowego może dotyczyć także kwestii  warunków klimatycznych, np. podziału na ubiory zimowe i letnie. Jednocześnie należy rozważyć koszty, jakie oznacza uniformizacja oraz odnieść je do ewentualnych korzyści.

Kolory i znaki firmowe

W aspekcie czysto praktycznym należy pamiętać, że strój, niezależnie od tego, czy mówimy jedynie o koszulce, czy wariancie bardziej rozbudowanym, musi współgrać z pozostałymi komponentami identyfikacji wizualnej. Efekt ten można osiągnąć na wiele sposobów, najłatwiej za pomocą kolorystyki, najczęściej takiej, która nawiązuje do barw logotypu lub innych znaków firmowych. Oczywiście zawsze dobrym pomysłem będzie umieszczenie logo lub choćby plakietki na odzieży.


strój firmowy
Ubiór firmowy, źródło: freeimages

Obecnie istnieje wiele opcji osadzenia znaków na garderobie poczynając od wariantów wyszywanych, przez wtapiane na gorąco, po malowane. Każdorazowo trzeba dbać o to, aby strój wyglądał schludnie, był funkcjonalny, z odpowiedniego rodzaju materiału. Pracownicy muszą czuć komfort w firmowej odzieży, dzięki czemu będą lepiej spełniać swoje obowiązki.

Konkurencja nie śpi

Ostatnia kwestia dotyczy wyróżnienia strojów w odniesieniu do konkurencji. Czy branża, w jakiej działa firma, korzysta z firmowych ubrań? Jeśli tak, to jakich? Jak można podejść kreatywnie do tematu? Być może wystarczy jedynie znaleźć inne miejsce na umieszczenie logotypu lub zmienić tradycyjny krój stroju albo postawić na inną niż zazwyczaj część garderoby. Oczywiście wiele zależy od okoliczności, branży, specyfiki prowadzonego biznesu. Na koniec trzeba też pomyśleć o tym, kto będzie wykonawcą i dostawcą odzieży firmowej. Jaką jakość prezentują jego wyroby i jakie ceny oferuje.

Czy warto stawiać na ubrania firmowe?

Powyższe kwestie nie wyczerpują tematu odzieży firmowej, bo istnieje tyle rozwiązań, co firm korzystających z tego elementu identyfikacji wizualnej. Na pewno warto uwzględnić ubiór pracowników w strategii firmy, bo korzyści jest więcej niż ewentualnych problemów. Ostatecznie chodzi o zysk, a stroje i ubrania pracowników mogą pomóc go zmaksymalizować.

Chcesz wiedzieć, jak zaprojektować koszulki z logo firmy? Zajrzyj do naszych konkursów!


To także może Cię zainteresować

Identyfikacja wizualna jest potrzebna?

Odbiór firmy wiąże się z jej wizerunkiem, którego zasadniczą częścią jest identyfikacja wizualna. Dlaczego właściwie jest tak ważna? I dlaczego jest potrzebna? Założenie firmy jest coraz łatwiejsze, pojawiają się nowe rynki usług i towarów, wzrasta rola Internetu, niebagatelne znaczenie ma stały wzrost gospodarczy, nowe opcje finansowania i dotacji. Te i inne czynniki sprawiają, że rośnie konkurencyjność utrudniając możliwość wyróżnienia się. Wśród spektrum działań marke

Andrzej Sitek
27 marca 2015  

Papeteria firmowa i jej rola w identyfikacji wizualnej firmy

Czy firmowa papeteria ma znaczenie? Jak wpływa na postrzeganie firmy przez klientów? Co powinno znaleźć się na papierze firmowym? To tylko niektóre pytania odnośnie prostej z pozoru kwestii środowiska dokumentacji w przedsiębiorstwie. Papier firmowy to nie tylko kartki z adresem firmy. Papeteria poddawana jest ocenie i kształtuje opinię klienta o firmie. Schludna, estetyczna, dobrej jakości, właściwie zaprojektowana papeteria firmowa wzbudza w odbiorcy pozytywne odczucia, które mogą zos

Andrzej Sitek
27 maja 2015  

Co powinien zawierać papier firmowy? Wzory i wymogi!

Papier firmowy to nie tylko kartki oraz koperty służące do komunikacji wewnątrz i na zewnątrz firmy. To również pewien komunikat, istotna informacja dla odbiorcy. Ważne są szczegóły, ale które? Co powinien zawierać papier firmowy? Gramatura papieru firmowego Papier często jest podstawą oceny firmy przez klienta. Standardowy arkusz formatu A4 stosowany w drukarkach ksero, nie jest najlepszym podłożem dla firmowej papeterii. Najczęściej papier firmowy to produkt o gramaturze 80g lub nawet niż

Andrzej Sitek
1 czerwca 2015