« Powrót

Rola grafiki na stronie internetowej

Dodano: 2015-05-19 przez: Andrzej Sitek

Klient może trafić na stronę internetową z kilku powodów. Najczęściej odnajduje produkt lub usługę za pomocą którejś z popularnych wyszukiwarek. Ocena treści, zawartości strony zajmuje tylko kilka sekund w trakcie których odbiorca podejmuje decyzje, czy zostaje na portalu, czy przejdzie do kolejnego linku. W ciągu tak krótkiego czasu użytkownik nie zbada zawartości tekstowej witryny lecz określi atrakcyjność w oparciu o jej szatę graficzną. To pierwszy sygnał dla klienta, że warto w tym miejscu zatrzymać się na dłużej.



Zwiększ oglądalność

Treści na stronie WWW, które wzbogacono grafikami lub zdjęciami, uzyskują o 90 % większą oglądalność. Aż 70 % konsumentów w sklepach internetowych twierdzi, że dobre zdjęcie jest ważniejsze od informacji o produkcie. Dane statystyczne są bezdyskusyjne, oprawa graficzna pełni niezwykle ważną rolę w procesie postrzegania i oceny atrakcyjności strony WWW przez odbiorców. Co zrobić, aby uatrakcyjnić wizualnie treści na stronie internetowej?

Jakość przede wszystkim

Podstawowym kryterium jest jakość. W wypadku portalu, poza doborem kolorystyki i przyjaznym, czytelnym układem strony, najistotniejsza jest dobra jakość materiałów graficznych. Zdjęcia zaszumione, w złej rozdzielczości oraz niedopasowane tematycznie, będą odstręczały odbiorców. To nie jest dobra wizytówka firmy. Ale to nie wszystko.


Czytasz jak książkę

Wszyscy mamy wyrobiony od wieku szkolnego pewien schemat postrzegania. Strony internetowe „są czytane” od lewej do prawej poczynając od nagłówka. Łatwo zauważyć, że większość firm, niezależnie od branży, korzysta z tej wiedzy i umieszcza swój logotyp w lewym, górnym rogu. To bardzo dobre rozwiązanie, oczywiście warto zadbać o to, aby logo nie zlewało się z podlewem, było kontrastowe, dzięki czemu utkwi w pamięci odbiorcy. Dobrym pomysłem jest umiejscowienie atrakcyjnej grafiki nawiązującej do profilu działalności przedsiębiorstwa w górnej części strony. Można dzięki temu natychmiast poinformować użytkownika o tym, co znajdzie na stronie, pomóc mu w błyskawicznej identyfikacji produktu. To dobra metoda, aby zachęcić odbiorcę i przekonać do dalszej eksploracji treści.

Grafika i układ?

Odnośniki do zawartości w klasycznym schemacie powinny znajdować się w formie listy, po lewej stronie, ale ten układ jest często modyfikowany i zmieniany. Dobrze jest jednak pamiętać o proporcjach grafiki do tekstu i ostrożnie dawkować elementy ruchome, tzn. animacje. Zbyt duży natłok obrazów jest równie niekorzystny jak blok czystego tekstu. Z zagadnieniem tym związana jest również spójność, tzn. zastosowanie w miarę możliwości jednego rodzaju fontu, jednego tła – elementów, które będą spajać, stanowić fundament całego portalu. Umiar i prostota pomaga odbiorcom przyswajać treści. Chodzi o to, aby nie przeszkadzać w odbiorze, ale go maksymalnie ułatwiać.


Zagadnienia z kategorii User Experience, która określa doświadczenie użytkownika, jakie towarzyszy mu podczas korzystania z produktu czy usługi, stanowią temat wielu badań. Strona internetowa znajduje się w grupie doświadczeń pasywnych, jest najczęściej pośrednikiem pomiędzy klientem a produktem finalnym firmy. Komunikat, którego rolę spełnia witryna internetowa, musi być jednoznaczny. Profesjonalizm, wysoka jakość, skuteczność, dobra cena. Oczywiście grafika na stronie internetowej nie może być gwarantem tych obietnic, ale na pewno stanowi ich przesłankę. Dopracowane wizualnie WWW, odpowiedni dobór kolorystyki, grafik i zdjęć, to pierwszy krok do sukcesu. Bez niego nie ma kolejnych, dlatego strona graficzna projektu musi być możliwe najlepsza. Trzeba o to zadbać. To po prostu konieczność.