Trzech wielkich projektantów logotypów i ich dzieła

Redakcja               19.06.2015              
Znaki graficzne IBM, UPC, Shell i innych gigantów nie powstały same. Zostały zaprojektowane przez ludzi, którzy mieli pomysł, wizję i szczyptę czegoś magicznego. Oto trzech mistrzów, którzy stworzyli projekty wyjątkowe i ponadczasowe.

Paul Rand

Paul Rand był amerykańskim designerem, znanym przede wszystkim z projektów znaków firmowych. Rand był absolwentem renomowanych uczelni, m.in. The Parson School of Design oraz The Art Students League. Uznawany jest za jednego z inicjatorów szwajcarskiego stylu projektowania graficznego.

W latach 1956 do 1969 Paul Rand był wykładowcą Yale University. Amerykański designer zaprojektował niezliczoną ilość plakatów, logotypów i innych elementów identyfikacji graficznej wielu firm. Najbardziej znane prace twórcy to logo IBM, UPS, czy telewizji ABC.

Logo dla UPS zostało zaprojektowane przez Randa w 1961 roku, w okresie gwałtownego rozwoju firmy i poszukiwań nowej drogi rozwoju. Kilka lat wcześniej, w 1956 roku, amerykański grafik i wizjoner stworzył sławne do dziś logo IBM. Jak stwierdził Mark Fovermann „nie tylko identyfikowało ono firmę, ale wręcz przepełnione było świadomością korporacji, która przeniosła się do świadomości społecznej”.

logotypy Paula Randalogotypy stworzone przez Paula Randa

Logo zostało zmodyfikowane przez twórcę w 1960 roku, a charakterystyczny wariant w paski pojawił się w 1972 roku. Rand projektował także materiały marketingowe, opakowania, itd. Dla IBM pracował aż do roku 1980. Widoczne na ilustracji logo Forda to jeden z nielicznych projektów artysty, który został odrzucony. Podobno był zbyt odważny i futurystyczny.

Projekt dla American Broadcasting Company powstał w roku 1962. Znak ABC jest uosobieniem minimalizmu, bazuje na czerni, której Rand, jako jeden z nielicznych twórców, nie bał się używać. Logo charakteryzuje się prostotą i powściągliwością. Podobno autor dostał wynagrodzenie w wysokości 100 tysięcy dolarów, co wówczas było zawrotną sumą, a nawet dziś to przecież niemało.

W późniejszych latach artysta współpracował m.in. ze Steve Jobsem, dla którego opracował znak NeXT Computer. Kiedy w 1996 roku Rand umierał na raka, Jobs nazwał go „największym żyjącym designerem”.

Projekt logo dla Twojej firmy!

Milton Glaser

Milton Glaser pochodzi z tego samego pokolenia do Paul Rand, urodził się pod koniec lat 30. ubiegłego wieku w Nowym Yorku. Właściwie całe jego życie związane jest z tym miastem, zresztą zaprojektował chyba najbardziej rozpoznawalny symbol miasta, czyli słynne: „I Love New York”. Logo powstało w 1977 roku.


Logo I love New York autorstwa Miltona Glasera
 
Wśród niezliczonej liczby jego prac jest też legendarny logotyp dziennika News York Magazine (zaprojektowany wraz z Clayem Felkerem w 1968 roku) oraz projekt dla DC Comics. Glaser ma na koncie także słynny dziś plakat dla Boba Dylana, piękne prace dla Minneapolis Institute of Arts Louis Armstrong House Museum, a także subtelne projekty w rodzaju Emerson String Quartet i 666 5TH Avenue.
Milton Glaser - wybrane prace
 
Warto jeszcze dodać kilka słów o „I Love New York”. Logo i towarzysząca mu piosenka stanowiły część kampanii, która miała zachęcać turystów do odwiedzin Wielkiego Jabłka. Znak odniósł tak wielki sukces, że dziś promuje nie tylko miasto, ale cały stan Nowy York. Można go znaleźć na materiałach promocyjnych, ulotkach i broszurach wydawanych przez miasto. Prawa do znaku należą oczywiście do Nowego Yorku.

Milton Glaser - wybrane prace

Przykładowe loga firm

Raymond Loewy

Mimo że urodził się w Paryżu i ukończył tamtejszy uniwersytet, Raymond Loewy uważany jest za amerykańskiego projektanta i designera. Gdyby nie Loewy prawdopodobnie nie powstałby „opływowy” styl projektowania, zapoczątkowanego jeszcze w latach 30. ubiegłego wieku.

Loewy był pionierem tzw. "streamline", który charakteryzował się gładkimi, obłymi kształtami, pozbawionymi wyraźnych granic pomiędzy częściami. Styl ten rozwinął się bardzo szeroko również w architekturze.

Wśród niezwykłych projektów twórcy znalazły się opływowe lodówki, samochody, a nawet potężne lokomotywy.


Raymond Loewy - logo Lucky Strike
Raymond Loewy stworzył logo Lucky Strike i Coca-Coli
 
Wśród zleceń, których podjął się Loewy, są również tak nietypowe jak projekt wnętrza samolotu Air Force One oraz amerykańskiej stacji orbitalnej Skylab. Bardziej tradycyjne prace twórcy to m.in. logo papierosów Lucky Strike oraz logotyp giganta amerykańskiego rynku paliwowego, firmy Exxon.

Logo Shell i Exxon
Logo Shell i Exxon to również dzieło Raymonda Loewy'ego

 

Loewy dokonał także głębokiego redesignu logo koncernu Shell (cały proces zajął aż cztery lata) i zaprojektował nową, znaną do dziś butelkę dla Coca-Coli. Szacuje się, że w szczytowym okresie swojej kariery z produktami zaprojektowanymi przez Loewy’ego stykało się codziennie ponad 75 % Amerykanów.

Loewy’emu zawdzięczamy także współczesny podejście do designe’u użytkowego, tzn. częstą zmianę wyglądu urządzeń AGD związaną z wymuszonym procesem „starzenia się” urządzeń gospodarstwa domowego (był pierwszym projektantem, który wprowadził roczny model zmiany).

Do dziś cytowane są złote myśli Raymonda Loewy’ego, np.: „Pomiędzy dwoma produktami równymi pod względem ceny, funkcji oraz jakości, to ten znakomicie wyglądający będzie sprzedawał się lepiej”.

Ci trzej panowie nie tylko rozwinęli i wzbogacili dziedzinę projektowania graficznego, ale byli także ojcami nowych prądów w kulturze masowej. Na pewno nie byli jedyni, lecz zapisali się na kartach historii jako projektanci nieszablonowi, niezwykle kreatywni i twórczy. Warto dodać, że Milton Glaser nadal żyje (ma 85 lat) i wciąż tworzy wyjątkowe projekty.


To także może Cię zainteresować

Jak zaprojektować logo? Zasady i pomysły!

Jakie logo jesteś w stanie zapamiętać? Jakie zapada Ci w pamięć na tyle, żeby potem od razu kojarzyć je z jedną, konkretną marką? Ludzie zadziwiająco często szukają odpowiedzi na pytanie, jak stworzyć znak graficzny dla siebie albo firmy? Sprawa bywa trudna, bo zaprojektowanie skutecznego emblematu, stawia przed twórcą szereg, często niełatwych, wymagań. Czy do jego stworzenia potrzebujesz profesjonalnego grafika? Z pozoru nie! Czy radzimy, aby jednak skorzystać z jego pomocy? Jak najbardziej ta

Michał Płomiński
3 marca 2021  

Trendy w projektowaniu logo

Trendy w projektowaniu graficznym, podobnie jak w każdej kreatywnej dziedzinie, pojawiają się i znikają. To, co było modne jeszcze klika lat temu, teraz wywołuje co najmniej lekki uśmiech zawstydzenia. To, co podobało się wszystkim, teraz jest na cenzurowanym. Jak wyglądają trendy w projektowaniu logo? O czym pamiętać? Sprawdźmy! Czy warto śledzić trendy w projektowaniu logo? Oczywiście, że warto. Można za nimi podążać, można iść im pod prąd, można się nimi inspirować i można uznać je za zap


20 marca 2015  

Psychologia koloru zielonego, a logo BP

Czy zwróciliście uwagę, że logo Animal Planet jest w kolorze zielonym? Podobnie logo Greenpeace, a nawet drażetek Tic Tac koncernu Ferrero. Nawiązanie do świeżości, zielonych gajów, natury i spokoju nasuwa się samo. Co zatem w tym towarzystwie robi upaćkany ropą koncern BP? Psychologowie przeprowadzili dziesiątki badań dotyczących kolorów. Na Uniwersytecie Harvarda dowiedziono, że czerwień zwiększa ciśnienie krwi u badanych osób i przyspiesza reakcje organizmu o 12% w por&oacu

Andrzej Sitek
26 marca 2015