Trzech wielkich projektantów logotypów i ich dzieła
Paul Rand
Paul Rand był amerykańskim designerem, znanym przede wszystkim z projektów znaków firmowych. Rand był absolwentem renomowanych uczelni, m.in. The Parson School of Design oraz The Art Students League. Uznawany jest za jednego z inicjatorów szwajcarskiego stylu projektowania graficznego.
W latach 1956 do 1969 Paul Rand był wykładowcą Yale University. Amerykański designer zaprojektował niezliczoną ilość plakatów, logotypów i innych elementów identyfikacji graficznej wielu firm. Najbardziej znane prace twórcy to logo IBM, UPS, czy telewizji ABC.
Logo dla UPS zostało zaprojektowane przez Randa w 1961 roku, w okresie gwałtownego rozwoju firmy i poszukiwań nowej drogi rozwoju. Kilka lat wcześniej, w 1956 roku, amerykański grafik i wizjoner stworzył sławne do dziś logo IBM. Jak stwierdził Mark Fovermann „nie tylko identyfikowało ono firmę, ale wręcz przepełnione było świadomością korporacji, która przeniosła się do świadomości społecznej”.
![logotypy Paula Randa](https://www.designer.pl/upload/images/articles/logo_paul_rand_1.gif)
Logo zostało zmodyfikowane przez twórcę w 1960 roku, a charakterystyczny wariant w paski pojawił się w 1972 roku. Rand projektował także materiały marketingowe, opakowania, itd. Dla IBM pracował aż do roku 1980. Widoczne na ilustracji logo Forda to jeden z nielicznych projektów artysty, który został odrzucony. Podobno był zbyt odważny i futurystyczny.
Projekt dla American Broadcasting Company powstał w roku 1962. Znak ABC jest uosobieniem minimalizmu, bazuje na czerni, której Rand, jako jeden z nielicznych twórców, nie bał się używać. Logo charakteryzuje się prostotą i powściągliwością. Podobno autor dostał wynagrodzenie w wysokości 100 tysięcy dolarów, co wówczas było zawrotną sumą, a nawet dziś to przecież niemało.
W późniejszych latach artysta współpracował m.in. ze Steve Jobsem, dla którego opracował znak NeXT Computer. Kiedy w 1996 roku Rand umierał na raka, Jobs nazwał go „największym żyjącym designerem”.
Projekt logo dla Twojej firmy!
Milton Glaser
Milton Glaser pochodzi z tego samego pokolenia do Paul Rand, urodził się pod koniec lat 30. ubiegłego wieku w Nowym Yorku. Właściwie całe jego życie związane jest z tym miastem, zresztą zaprojektował chyba najbardziej rozpoznawalny symbol miasta, czyli słynne: „I Love New York”. Logo powstało w 1977 roku.
![](https://www.designer.pl/upload/images/articles/logo_milton_glaser_1.jpg)
![](https://www.designer.pl/upload/images/articles/logo_milton_glaser_2.jpg)
![](https://www.designer.pl/upload/images/articles/logo_milton_glaser_3.jpg)
Raymond Loewy
Mimo że urodził się w Paryżu i ukończył tamtejszy uniwersytet, Raymond Loewy uważany jest za amerykańskiego projektanta i designera. Gdyby nie Loewy prawdopodobnie nie powstałby „opływowy” styl projektowania, zapoczątkowanego jeszcze w latach 30. ubiegłego wieku.
Loewy był pionierem tzw. "streamline", który charakteryzował się gładkimi, obłymi kształtami, pozbawionymi wyraźnych granic pomiędzy częściami. Styl ten rozwinął się bardzo szeroko również w architekturze.
Wśród niezwykłych projektów twórcy znalazły się opływowe lodówki, samochody, a nawet potężne lokomotywy.
![Raymond Loewy - logo Lucky Strike](https://www.designer.pl/upload/images/articles/logo_raymod_loewy_2.jpg)
![Logo Shell i Exxon](https://www.designer.pl/upload/images/articles/logo_raymod_loewy_1.jpg)
Loewy dokonał także głębokiego redesignu logo koncernu Shell (cały proces zajął aż cztery lata) i zaprojektował nową, znaną do dziś butelkę dla Coca-Coli. Szacuje się, że w szczytowym okresie swojej kariery z produktami zaprojektowanymi przez Loewy’ego stykało się codziennie ponad 75 % Amerykanów.
Loewy’emu zawdzięczamy także współczesny podejście do designe’u użytkowego, tzn. częstą zmianę wyglądu urządzeń AGD związaną z wymuszonym procesem „starzenia się” urządzeń gospodarstwa domowego (był pierwszym projektantem, który wprowadził roczny model zmiany).
Do dziś cytowane są złote myśli Raymonda Loewy’ego, np.: „Pomiędzy dwoma produktami równymi pod względem ceny, funkcji oraz jakości, to ten znakomicie wyglądający będzie sprzedawał się lepiej”.
Ci trzej panowie nie tylko rozwinęli i wzbogacili dziedzinę projektowania graficznego, ale byli także ojcami nowych prądów w kulturze masowej. Na pewno nie byli jedyni, lecz zapisali się na kartach historii jako projektanci nieszablonowi, niezwykle kreatywni i twórczy. Warto dodać, że Milton Glaser nadal żyje (ma 85 lat) i wciąż tworzy wyjątkowe projekty.