Dlaczego kartki firmowe powinny być wysokiej jakości?

Redakcja               06.07.2015              
Odpowiedź jest w gruncie rzeczy dość prosta, chodzi o pozytywny odbiór kartki przez adresata. Przesyłka ma wzbudzić w nim same dobre odczucia, ale to problematyczna kwestia. W tej delikatnej materii łatwo popełnić duży błąd. Co to oznacza?

Karki firmowe wysokiej jakości

Wysoka jakość kartek firmowych jest istotna, ale co to w gruncie rzeczy oznacza? Czy życzenia wydrukowane na zwykłej kartce, zapakowaną w najtańszą, białą kopertę dadzą zamierzony efekt?

Raczej nie, nawet jeśli treść będzie stosowna i adekwatna do sytuacji. Taka kartka prawdopodobnie wzbudzi negatywne emocje, niechęć, rozczarowanie i zażenowanie. Dlaczego tak się dzieje?
 
Po pierwsze jesteśmy przyzwyczajeni do kartek wysokiej jakości. Sami, w prywatnej korespondencji, wybieramy przecież najładniejsze, często drogie modele. Nie liczymy się w tej kwestii z pieniędzmi, bo chcemy, aby taka kartka wyglądała najpiękniej, była wyrazem naszej sympatii, uczucia, pamięci.

Powyższe skojarzenia są bardzo sile i trwałe. Trudno się zatem dziwić, że ta emocjonalna sfera promieniuje również w kontraktach biznesowych. Najlepsze projekty kartek firmowych, są wynikiem dużego doświadczenia, tylko takie realizacje zapadają w pamięci odbiorcy.

Przykładowe kartki dla firm

Kartka firmowa to element komunikacji przedsiębiorstwa z odbiorcą, dlatego musi być dopasowany do okoliczności, wizerunki firmy i grupy docelowej. Poniżej kilka przykładów dobrych projektów kartek firmowych:

przykładowe kartki firmowe
Kartki firmowe, źródło: Freepik

Dobierz kartkę do okoliczności

Nie bez znaczenia jest również fakt, że kartki firmowe są wysyłane najczęściej z okazji Świąt, czy to Wielkanocnych, czy Bożonarodzeniowych. To przecież wyjątkowy okres i czas, kiedy nieco inaczej spoglądamy na otaczający nas świat. Mamy więcej serdeczności, empatii. Kartka firmowa, świąteczna, która zostanie doręczona w tym okresie potencjalnym kontrahentom (i dotychczasowym), ma wyjątkową siłę oddziaływania. Nie stanie się tak jednak jeśli będzie to sztampowy, byle jaki egzemplarz, okraszony pospolitą, banalną grafiką umieszczoną na pośledniej jakości papierze.

Emocje adresata

Taka kartka będzie się zapewne wyróżniać, ale negatywnie. Pośród eleganckich, dopracowanych wizualnie egzemplarzy będzie stanowić dysonans i zgrzyt. Co pomyśli sobie wówczas odbiorca? Nic dobrego. Zapewne poczuje się zdegustowany i rozczarowany. Zastanowi się także, czy czasem byle jaka, niechlujna kartka, nie jest częścią filozofii działania firmy w ogóle. Oczywiście przykład jest nieco przerysowany, ale bez wątpienia jakość kartki ma niebagatelne znaczenie i właściwie lepiej nie wysyłać żadnych kartek, niż gdyby to miałby być kiepskie egzemplarze.

Jakość kartek to połowa sukcesu

Co decyduje o tym, że karta jest wysokiej jakości? Przede wszystkim dobry jakościowo papier, najlepiej o wysokiej gramaturze i jasności. Warto wiedzieć, że np. papier 250g/m2 jest wystarczająco sztywny, aby nie uległ uszkodzeniu podczas transportu przez pocztę. Dodatkowo trwała i mocniejsza karta może zostać postawiona na biurku.

kartka firmowa
Kartka firmowa, źródło: Freepik

Oczywiście, aby ktoś w ogóle chciał postawić kartkę na swoim biurku, powinna być to ozdoba. Konieczny jest atrakcyjny wygląd, interesujący projekt graficzny. Możliwości w tym względzie są ogromne. Graficy nie tylko starają się zaprojektować świetny wzór, ale też korzystają z nietypowych materiałów, np. kart pokrytych farbą brokatową, z dodatkiem satyny, itd.

Zdobienia i ornamenty

Wielkie możliwość kryją też techniki zdobienia i wykonania, np. tłoczenia, złocenia, srebrzenia. Możliwe są kombinacje, np. specjalny papier z włókna bambusowego albo kartki z dodatkowymi ozdobami w postaci wycinanej, drewnianej ozdoby. Podobna różnorodność występuje w kolorystyce papieru i jego fakturze.

To bogactwo sprawia również, iż łatwo jest przesadzić. Zbyt dużo ornamentów, ozdobników, drogich dodatków, jest równie niekorzystne jak ich brak w ogóle. Dlatego też najlepiej skorzystać z pomocy zawodowców, którzy potrafią zaprojektować właściwy wzór, z użyciem odpowiednich materiałów i uwzględnieniem okoliczności, okazji, na jaką karty mają być przygotowane. Kartki firmowe budują silną i mocną więź z kontrahentami. To element strategii firmy, który nie powinien być pomijany. Po prostu trzeba o niego zadbać.

To także może Cię zainteresować

Co to jest infografika? Jakie są rodzaje infografik?

Infografika stała się ostatnio bardzo modna i napływa do nas sporo zapytań o to, jakie są rodzaje i o czym należy pamiętać przy projektowaniu. Czas odświeżyć nieco wiedzę, dlatego zaktualizowałam artykuł z 2015 roku! Sprawdź co to jest infografika, jaka jest jej historia i kiedy stosować każdą z nich! Zapraszam do lektury! Co to jest infografika? Według projektanta Johna Caserta, z Rode Island School of Design definicja brzmi następująco: infografika jest obrazem objaśniającym i przekazując

Karolina Bis
21 maja 2015  

Kolory placówek. Czy mają znaczenie?

Kolory Ikei to żółty i niebieski. Czy zatem obszerne sklepy szwedzkiego giganta składają się z żółtych płaszczyzn uzupełnionych niebieskimi połaciami? Otóż nie. Wnętrza Ikei są przede wszystkim białe. Dlaczego? Aby to wyjaśnić, trzeba najpierw powiedzieć o czymś, co nazwano identyfikacją wizualną. Najlepszych przykładów nie znajdziemy w czasopiśmie dla panów, jak zasugerował jeden z moich znajomych, chociaż w pewnym sensie miał rację. Identyfikacja wizualna to zestaw wzajemnie uzup

Andrzej Sitek
27 marca 2015  

Identyfikacja wizualna jest potrzebna?

Odbiór firmy wiąże się z jej wizerunkiem, którego zasadniczą częścią jest identyfikacja wizualna. Dlaczego właściwie jest tak ważna? I dlaczego jest potrzebna? Założenie firmy jest coraz łatwiejsze, pojawiają się nowe rynki usług i towarów, wzrasta rola Internetu, niebagatelne znaczenie ma stały wzrost gospodarczy, nowe opcje finansowania i dotacji. Te i inne czynniki sprawiają, że rośnie konkurencyjność utrudniając możliwość wyróżnienia się. Wśród spektrum działań marke

Andrzej Sitek
27 marca 2015