« Powrót

Projektowanie koszulki: od kocepcji do realizacji

Dodano: 2015-06-15 przez: Andrzej Sitek

Mówiąc „koszulki” najczęściej mamy na myśli T-shirty, które są najchętniej wybieranym fragmentu garderoby, z chęcią wykorzystywanym jak element identyfikacji wizualnej w firmach. Wspólny dla części pracowników ubiór lub jego część spełnia różne funkcje, m.in. identyfikacyjne, reklamowe, korzystnie wpływa na działanie i współpracę zespołów ludzkich.

Aby powyższe funkcje były realizowane bez przeszkód, projekt koszulki musi być dobry. Co to oznacza?

Dobra koszulka?

Pracownicy, którzy czują się w firmowych koszulkach niekomfortowo, będą gorzej wypełniać swoje obowiązki. Dlaczego mieliby czuć niekomfortowo? Może tak się dziać z kilku powodów. Po pierwsze należy zadbać o dobrą jakość koszulek i odpowiedni wachlarz rozmiarów. To fundamentalna kwestia. Po drugie projekt, aplikacja na koszulce, powinna realizować założone funkcje reklamowe i identyfikacyjne, ale jednocześnie być projektem schludnym, eleganckim, przyjemnym dla oka.

freeimages / bizior
 
Gdzie i dla kogo

Oczywiście wiele zależy od tego, w jakim miejscu, środowisku, funkcjonują pracownicy, osoby ubrane w firmowe koszulki. Inny projekt powstaje dla pracownika stacji benzynowej, odmienny dla osoby pracującej na linii montażowej, a jeszcze inny na potrzeby targów branżowych, podczas których przedstawiciele firmy będą stykali się z potencjalnymi kontrahentami. Określenie środowiska, w którym ma funkcjonować koszulka oraz rodzaju odbiorców, do których kierowany jest przekaz informacyjno-reklamowy, ma zasadnicze znaczenie.

Różne techniki

Zdefiniowanie środowiska i informacja o nim pozwoli projektantowi lepiej wykorzystać elementy identyfikacji wizualnej firmy. Jaki elementy? Bazą jest najczęściej logotyp przedsiębiorstwa, być może hasło reklamowe lub slogan, oczywiście również kolorystyka przyjęta przez firmę.

Projektant proponuje zleceniodawcy różne opcje wykonania aplikacji, która może być np. wyszywana kolorowymi nićmi, naprasowywana na gorąco (materiałem jest rodzaj gumy), malowana specjalnymi farbami. Zastosowana technologia różni się jakością, trwałością i oczywiście ceną. Ten ostatni parametr w wypadku dużej ilości egzemplarzy może okazać się bardzo znaczący, dlatego również trzeba go uwzględnić.

Kilkanaście propozycji

Projektant analizuje powyższe kwestie i uwagi zleceniodawcy, a następnie przygotowuje kilka lub kilkanaście wersji konceptów. Ich ilość bywa rożna, uzależniona jest od ceny, wymagań i oczekiwań klienta. Niekiedy potrzeba wykonać kilka różnych wzorów, ponieważ koszulki mają być odmienne dla pracowników kilku działów.
 
dressen / a.waśniewski

Wszystkie projekty są generowane za pomocą specjalnych programów komputerowych a następnie umieszczane na realistycznych modelach (jeżeli jest to konieczne, również 3D). Klient może dobrze przyjrzeć się, jak prezentuje się projekt i wybrać wariant, który najbardziej mu odpowiada. Na tym etapie może powstać kilka gotowych egzemplarzy, aby zweryfikować ich wygląd, jakość.

Po finalnej akceptacji wzoru, materiał trafia do produkcji. Wszelkie dane, czyli informacje, parametry projektu zostają zapisane i przekazane klientowi, aby w przyszłości mógł na ich podstawie, w dowolnej chwili, przygotować więcej egzemplarzy.

Czas to pieniądź

Oczywiście każdy projekt i odbiorca to zupełnie inny przypadek, dlatego powyższe etapy mogą się nieco różnić. W opisie zabrakło jeszcze jednej znaczącej informacji, a mianowicie odpowiedzi na pytanie o czas realizacji projektu. Bywa on różny i uzależniony jest najczęściej od oczekiwań odbiorcy, jednak przygotowanie dobrego projektu w ciągu jednego, czy nawet trzech dni, to raczej za krótko. Jak już było powiedziane, wszystko zależy od okoliczności.