« Powrót

Jak dobierać kolory dla banerów flash?

Dodano: 2015-07-15 przez: Andrzej Sitek

W pierwszej kolejności warto zastanowić się nad zawartością banera. Często odnosi się ona do pewnych elementów firmowej strony WWW zleceniodawcy, poza tym korzysta z niektórych symboli, np. znaków graficznych.

Takie rozwiązanie tworzy oczywiście pewien pomost pomiędzy reklamą w przestrzeni Internetu, a właściwą stroną, warto jednak zastanowić się, czy użyta paleta barw sprawdzi się w wypadku baneru równie dobrze. W związku z tym lepiej jest zbudować osobną landing page, tzw. stronę docelową, bowiem pozwala to obu elementom; banerowi i stronie celowej, lepiej i efektywniej współdziałać.

Mały jak baner?

Jedną z głównych cech baneru jest jego stosunkowo niewielki rozmiar. W tej ograniczonej przestrzeni musi się znaleźć zarówno treść, wyrazy, jak również niemało innych elementów. W związku z tym bardzo ważne jest, aby nie popełnić błędu w doborze kolorów. Dzięki właściwemu użyciu barw można osiągnąć lepszą dostrzegalność, a w konsekwencji wyższy stopień konwersji. Jak to osiągnąć?

www.zappos.com

Brak kontrastu

Wydawałoby się, że oczywistą sprawą jest taki dobór kolorów, aby się nie zlewały. Często warunek ten nie jest niestety spełniony, choćby w sytuacji, gdy właściciel chce koniecznie użyć kolorów swojej marki lub firmy. Trzeba pamiętać, że to, co świetnie wygląda na wielkiej płachcie strony firmy lub przedsiębiorstwa, w niewielkiej przestrzeni baneru może ulec zatarciu i zagubieniu.

Jakie kolory?

Dobrym wyborem są kolory pastelowe. Barwy żółta i zielona bardzo mocno angażują uwagę odbiorców. Przeciwny efekt odnosi czerń i biel. Warto o tym pamiętać tworząc tekstową zawartość. Litery, szczególnie gdy jest ich za dużo, działają zniechęcająco, dlatego wyrazów powinno być jak najmniej. Badania przeprowadzone w tym zakresie wykazują, iż pierwsze, co efektywnie oddziałuje na odbiorcę, to właśnie kolor, a nie tekst.

Które kolory wybrać? To oczywiście zależy od konkretnego przypadku. Przykładowo, kolor czerwony, który niemal natychmiast absorbuje naszą uwagę, dodatkowo pobudza apetyt. Jest więc dobrym wyborem dla ofert związanych z jedzeniem, np. pizzerii, restauracji, itd.

Kolorowy jak logo

Logo firmy bywa umieszczane na banerze ze względu na efekt budowania świadomości marki. Jest oczywiście ważne i powinno być właściwie wyeksponowane, ale nie może być elementem dominującym. Najważniejsza jest przecież oferta oraz nawołujący do akcji button (call to action).

www.zappos.com

Prostota ma tu kapitalne znaczenie, co oznacza, że wielość kolorów również nie jest zalecana. Zbyt dużo barw, być może nawet dobrze wyglądających na etapie projektu, po umieszczeniu baneru na stronie internetowej, zatraci swój urok. Należy przecież pamiętać o tym, że otoczenie reklamy samo w sobie jest absorbujące i tak skonstruowane, aby użytkownik chciał zapoznać się z prezentowaną treścią. Chodzi o tekst, ruch, grafikę, i w końcu ułożenie wszystkich elementów.

Wybór grafiki

Treścią banera najczęściej jest grafika, a nie jednorodna powierzchnia o danym kolorze. Dobrze jest, aby obrazek był utrzymany w spójnej tonacji, tzn. z przewagą jakiegoś koloru. Sprawdzoną praktyką jest zastosowanie jako tła wyłącznie jednej grafiki. To precyzuje komunikat i po prostu lepiej wygląda. Nie należy zapominać także o wyznaczeniu wyraźnej granicy pomiędzy banerem, a pozostałą zawartością strony. Robi się to w prosty sposób, tzn. wstawiając kontrastową ramkę.

Na koniec jeszcze jedna uwaga. Mimo że należy przestrzegać głównych reguł i zasad, dobrze jest też myśleć nieszablonowo, szukać nowych dróg i rozwiązań. Być może jakiś oryginalny pomysł przyniesie zaskakujący efekt.