« Powrót

Strona internetowa to twoja wizytówka

Dodano: 2015-05-15 przez: Andrzej Sitek

Podobnie jak w kontaktach interpersonalnych pomiędzy ludźmi, pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Witryna już na wstępie musi budzić dobre skojarzania i właściwe konotacje. Cechy właściwej, skutecznej strony to między innymi czytelność, prostota nawigacji, design i oczywiście szeroka, interesująca oferta. Dopracowana wizualnie strona internetowa podnosi prestiż firmy, poprawia komunikację z klientami, posiada nieocenioną wartość dostępu 24 godziny na dobę i na dodatek ma zasięg globalny. Nie wykorzystać tych możliwości, to jak zrezygnować z pewnego zysku.

Co jest najważniejsze?

Pierwsza rzecz, na którą zwraca uwagę gość strony to jej szata graficzna. Bardzo ważne, aby w tym momencie nie pojawiło się wrażenie dysharmonii, niedopasowania i niedopracowania któregokolwiek elementu. Tekst powinien być w miarę możliwości ograniczony do minimum, aby nie nadwyrężać zdolność koncentracji odbiorcy. Dodatkowe treści można umieścić głębiej. Istotna jest kolorystyka, dopasowania tonacja barw i rozmieszczenie wszystkich detali w takim sposób, aby odpowiadały użytkownikom i uwzględniały ich preferencje. Oczywiście pojawia się w tym miejscu pytanie, jakie są oczekiwania odbiorców?

Znaj swoją branżę

Odpowiedź jest uzależniona od branży, produktu, oferty. Oczywiste jest, ze pizzeria potrzebuje innej gamy informacji i formy prezentacji niż firma zajmująca się sprzedażą rur ocynkowanych, a oba wspomniane przypadki nijak mają się do biura rachunkowego lub kancelarii adwokackiej. Każda branża ma swoją specyfikę, a celem właścicieli przedsięwzięć jest również chęć wyróżnia się od konkurencji. Oznacza to, że każdy przypadek jest nieco inny i wymaga osobnego podejścia, personalizacji.

 
Specjaliści, którzy na dzień zajmują się powyższymi zagadnieniami, podejmą również inne kwestie, jak np. szybkość działania strony i jej wypozycjonowanie – to znaczy umieszczenie na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jakie są funkcje strony WWW?

Nielubiana reklama

Strona internetowa spełnia wiele funkcji, poza informacyjną i czysto użyteczną, to również reklama, na dodatek często skuteczniejsza niż jej tradycyjne odpowiedniki (trafia do większej liczby potencjalnych klientów). Jednym z problemów twórców stron jest takie zaprojektowanie witryny, aby funkcja reklamowa nie przesłaniała lub pomniejszała treści. Odbiorcy świadomie unikają tej formy komunikatów, które napierają w naszej codzienności praktycznie z każdej strony. Co powinno znaleźć się na witrynie firmy?

Pamiętaj o kliencie

Łatwo dostępne i od razu zauważalne powinny być m.in. dane firmy, narzędzia kontaktu (formularze, telefony, adres, itd.), oczywiście oferta firmy, a także cenniki i dodatkowe treści, związane np. ze specyfiką działalności przedsiębiorstwa. Przy tym wszystkie wspominane elementy nie mogą zakłócić czytelności i nadal powinny posiadać pewną spójność wizualną, dostosowanie graficzne do profilu działalności.

Na koniec warto zadbać o funkcję społecznościową. W Polsce już 13 milionów osób korzysta z portali typu Facebook, Google+, Twitter, itd. Integracja z mediami społecznościowymi to zwiększenie zasięgu firmy i bezcenna, darmowa reklama. Z tym aspektem wiąże się również mobilność strony, tzn. wersja WWW na urządzenia przenośne lub przynajmniej responsywność witryny. Ostatnia rzecz to aktualizacje. Unowocześnianie, odświeżanie treści to sygnał dla klienta, że firma nie stoi w miejscu. Jest to element, który bywa pomijany, a jest równie ważki jak pozostałe.

Dobra strona to nie tylko wizytówka firmy. Dziś to nieodłączna część jej działalności umożliwiająca wyjście z ofertą do odbiorców, zdobycie nowych klientów oraz, a może nawet głównie, tworzenie spójnego wizerunku. Po prostu trzeba zadbać, aby firmowa strona była mocnym argumentem przedsięwzięcia. To się zwyczajnie opłaca.