« Powrót

Projektowanie wzoru na kasetonach

Dodano: 2015-07-07 przez: Andrzej Sitek

Projektowanie wzoru na kasetonach standardowo rozpoczyna się tak samo jak w wypadku pozostałych zleceń, czyli od rozmowy z klientem i określeniem jego oczekiwań. Często bywa tak, że zleceniodawca posiada już własne materiały, ale niestety nie zawsze są one dość dobre.

Wektoryzacja danych

Zazwyczaj motyw graficzny lub logo, którym dysponuje klient, jest zapisane w którymś z popularnych formatów graficznych, co oznacza konieczność wektoryzacji danych.

Dzięki wektoryzacji możliwe jest dowolne skalowanie grafiki bez utraty jakości. Bywa też tak, że materiały wyjściowe są za słabe, np. mają za małą rozdzielczość i nie jest możliwe ich wykorzystanie w projekcie. Oczywiście graficy i projektanci są w stanie zaproponować alternatywne rozwiązania.

designer.pl

Lokalizacja kasetonu

Kolejne etapy uwzględniają wielość opcji dotyczących materiałów i technologii wykonania kasetonu reklamowego. Przesłankami do określenia optymalnej technologii jest wskazanie miejsca, w którym ma się znaleźć kaseton i analiza oczekiwań klienta. Może to być przecież instalacja wewnętrzna lub zewnętrzna, podświetlona lub nie, o różnej wielkości lub grubości użytych materiałów, umieszczona na różnej wysokości.

Dodatkowo należy wziąć pod uwagę czy ma to być instalacja naścienna, czy może wisząca (na łańcuszkach) lub stojąca. W tym miejscu pojawia się oczywiście pytanie, czy będzie to konstrukcja jednostronna, czy dwustronna. To główne zagadnienia konieczne do rozstrzygnięcia w procesie projektowania, ale przecież nie są to wszystkie problemy.

Doświetlenie i trwałość?

Pozostałe to m.in. rodzaj zastosowanego doświetlenia, trwałość (np. odporność na promienie UV) i ostatecznie kwestia ceny, kosztów jakie dopuszcza zleceniodawca. Istnieją warianty tańsze i droższe. Zazwyczaj droższe opcje charakteryzują się większą trwałością, lepszym oddaniem barw, dokładniejszym i precyzyjniejszym wykonaniem.

Podstawowy materiał

Stosowane materiały dla podłoża tablicy kasetonu (ramy są najczęściej wykonane z aluminium malowanego proszkowo) są różnorodne. Podstawowym podłożem jest spienione PCV o grubości od 2 mm. Jest to materiał odporny na warunki atmosferyczne i dość lekki, co oczywiście ma niebagatelne znaczenie.

Dobry jak.. dibond

Aktualnie najpopularniejszym podłożem jest dibond, rodzaj płyty kompozytowej, która z powodzeniem stosowana jest wewnątrz pomieszczeń, a także na zewnątrz. Dzięki użyciu okładzin z cienkiego aluminium, dibond jest sztywny i mocny, do tego ma gładką powierzchnię i bardzo estetyczny wygląd. Jest to elegancki materiał, chociaż stosunkowo drogi.

Popularne plexi

Tańszym rozwiązaniem jest plexi, którego grubość wacha się od 1 do 20 mm. Płyty mogą być bezbarwne lub kolorowe. Aplikacje uzyskuje się najczęściej poprzez wyklejenie folii ploterowej na wewnętrznej stronie płyty. Efekt końcowy zależy m.in. od zastosowanej folii i grubości plexi, rodzaju podświetlenia, odległości od odbiorców.

Nanoszenie wzoru

W zależności od wymienionych materiałów użytych jako podłoża tablicy kasetonu, stosuje się różne techniki nanoszenia wzoru. Dla przykładu dibond świetnie poddaje się wycinaniu. Można oczywiście łączyć go z kolorowym pleksi i w ten sposób uzyskać ciekawe napisy, które możemy dodatkowo podświetlić od wewnątrz.

Kolorowe folie

Największa różnorodność występuję w kwestii używanych folii. Podstawowym materiałem jest folia ploterowa, używana do wycinania dowolnych kształtów na ploterze. Ciekawym, odmiennym rodzajem folii jest tzw. „szkło mrożone”, czyli materiał imitujący piaskowane szkło.

Doświadczenie najważniejsze

Oczywiście powyższe przykłady to tylko część zagadnień związanych z wzorami na kasetonach. Doświadczony projektant potrafi nie tylko wykonać dowolny, oczekiwany przez zleceniodawcę projekt, ale powinien także zaproponować najlepsze, najoptymalniejsze rozwiązanie uwzględniające różnorodność materiałów i technologii. Mają one decydujący wpływ na efekt końcowy i ostatecznie, zadowolenie klienta.