« Powrót

Projektowanie logo: jak wygląda praca w agencji?

Dodano: 2015-06-09 przez: Andrzej Sitek

Logo stanowi serce identyfikacji wizualnej. To od niego zaczyna się budowa całej strategii firmy, i w związku tym, jest elementem najważniejszym. Perfekcyjne logo jest ponadczasowe, łatwe do zapamiętania, oddaje ducha i charakter firmy, lecz aby nie było to tylko pobożne życzenie, musi zostać opracowane według pewnych zasad i procedur. Jakich?

Oczekiwania klienta

Pierwszym etapem jest zawsze rozmowa z klientem, która jest niezbędna, aby poznać jego wizję i oczekiwania, być może pomysły albo idee dla zleceniodawcy najważniejsze. Konieczne jest również poznanie odpowiedzi na wiele dodatkowych pytań, np. o rodzaj i charakter przedsięwzięcia, politykę firmy i jej cele.

Nie można pominąć kwestii odbiorców firmy, i to zarówno aktualnych, jak i oczekiwanych. Równie ważne jest zbadanie otoczenia, czyli konkurencji, także w aspekcie dotychczasowej pozycji przedsiębiorstwa na rynku.

freeimages / zchizzerz

Pytań bywa więcej, wręcz musi być ich niemało, i to z prostego powodu. Szczegółowe określenie okoliczności daje szansę na lepsze zrozumienie i wyznaczenie drogi jaką należy obrać. I jeszcze jedno, z praktycznych względów odpowiedzi na powyższe pytania warto uzyskać również w formie pisemnej.

Zbieranie myśli

Kolejnym etapem jest analiza danych uzyskanych od zleceniodawcy i pierwsze przymiarki do tematu w oparciu np. o mapę myśli, czyli zbiór luźnych skojarzeń. Przejście od ogółu do etapu bardziej szczegółowego, czyli wyznaczenie kilku ścieżek, które przydadzą się, aby można było zrobić kolejny krok, tj. wykonać pierwsze szkice.

Pierwsze rysunki

Na tym etapie powstaje zazwyczaj mnóstwo konceptów, ścierają się różne pomysły. Zazwyczaj jest to praca bez kolorów, ponieważ logotyp musi dobrze wyglądać w wersji podstawowej, jednobarwnej. Jeśli w znaku graficznym przewidziane jest również napis, na tym etapie jest czas, aby użyć różnych fontów albo wymyślić własne. Przydatna okazuje się wiedza zdobyta o firmie, bo font może odzwierciedlać jej charakter, np. nowoczesność, elegancję, element rozrywkowy albo sportowy.

Szkiców bywa bardzo wiele, ostatecznie zaś zostają zeskanowane do komputera lub przeniesione za pomocą myszki albo specjalnego tabletu graficznego. Środowiskiem cyfrowym najczęściej jest program Adobe Illustrator.

Projekt cyfrowy

Po umieszczeniu projektu w komputerze, można dalej dopracowywać szczegóły. Zazwyczaj na tym etapie pojawia się kilka wersji. O tym, która będzie rozwijana dalej, wiadomo dopiero po jakimś czasie. W tym momencie konieczne są dalsze konsultacje z klientem. Oczywiście wszystko to dzieje się w środowisku komputera, logo jest wykonane na wektorach, co oznacza, że można swobodnie jej skalować i dopasować. Pojawiają się także wersje kolorystyczne z uwzględnieniem znaczenia barw oraz głównej zasady, iż kolorów nie powinno być więcej niż trzy.

Logo nie może być wyrwane z kontekstu. Zazwyczaj trafia np. na elewację budynku lub tablicę z nazwą firmy, na samochody floty, stronę internetową i papeterię firmową. Jak będzie się prezentować i wyglądać? Czy odpowiada oczekiwaniom klienta? To jest czas, aby zbadać wszystkie te przypadki. Po akceptacji danego wzoru i dalszych poprawkach zostaje wybrany wariant ostateczny.

Prezentacja

To ostatni etap ukazujący możliwości logo. Finalna wersja w profilach kolorowych, czaro-białych, na różnych tłach (kontrasty), a niekiedy kilku konfiguracjach (pionowa, pozioma). Dla lepszego ukazania funkcjonalności logo umieszczane jest na przykładowych materiałach reklamowych. Zostają również przygotowane i przekazane zleceniodawcy wszelkie dane i dokumentacja, czyli księga znaku do logotypu. Praca jest zakończona.

Oczywiście ten schemat ulega często różnym zmianom, pojawią się dodatkowe punkty i etapy. Każdy projekt jest odmienny, podobnie zleceniodawcy. Ostatecznie chodzi o sukces logo, którego agencja projektowa jest głównym twórcą, a zyskują na tym wszyscy.