« Powrót

Papier firmowy: szczegóły świadczą o tobie

Dodano: 2015-06-01 przez: Andrzej Sitek

Papier często jest podstawą oceny firmy przez klienta. Standardowy arkusz formatu A4 stosowany w drukarkach ksero, nie jest najlepszym podłożem dla firmowej papeterii. Najczęściej to produkt o gramaturze 80g lub nawet niższej. Przypomnijmy że gramatura oznacza po prostu ciężar jednego metra kwadratowego papieru wyrażony w gramach (jedna kartka papieru o gramaturze 80g/m2 waży 5 g, a kartka 100g/m2 = 6,2 g).

Cienki jak papier

Arkusze 80g nie nadają się za bardzo do pisania po nich długopisem, papier jest często kiepskiej jakości, niemal przezroczysty, bardziej szary niż biały. Jego przeciętne parametry mogą sprawiać, że kolory będą oddane niesatysfakcjonująco, a ogólne wrażenie u odbiorcy będzie nienajlepsze. Podstawowym podłożem powinien być papier offsetowy 90g, najlepiej bielony, czyli o większej bieli i gładszej powierzchni niż papier ksero. Trzeba jednak pamiętać, że wyższe gramatury oznaczają również większą grubość, a arkusze powyżej 120g mogą okazać się nieefektywne, m.in. ze względu na sztywność papieru.

Symetria i czytelność

Inny szczegółem, który bywa niekiedy pomijany a stanowi ważna element spójnego wizerunku, jest takie rozmieszczenie elementów identyfikujących firmę; logo, danych kontaktowych, hasła reklamowego, aby niezależnie od tego, czy mamy przed sobą kopertę, kartkę papieru, czy wizytówkę, a nawet folder reklamowy, stanowiły one pewną całość.

http://onecalldesign.com/wp-content/uploads/2013/08/electrical-company-corporate-brand-identity-stationary-design.jpg

Należy dążyć do tego, aby powyższe elementy zostały nie tylko powielone na każdym ze wspomnianych nośników, ale też zostały w podobny sposób rozmieszczone, ujednolicone. To ma znaczenie, bo spójność, konsekwencja i przemyślana struktura to cechy, które odbiorca postrzega bardzo łatwo i niemal natychmiast. Nieświadomie przenosi pozytywny odbiór papeterii na firmę, która nią się posługuje. Klient utwierdza się, że dokonał dobrego wyboru, ponieważ ma przed sobą uporządkowaną strukturę, która jest synonimem efektywności i profesjonalizmu.

Forma a treść

Kolejny szczegółem, który bywa jednocześnie pułapką, jest pewien przerost formy nad treścią. Może on się przejawiać na kilka sposobów, ale najczęściej chodzi o zbyt dużo elementów graficznych, ozdobników, dodatkowych informacji oraz przesadę w doborze kolorów. Problem z pierwszym przypadkiem pojawia się wówczas jeśli elementy takie jak logotyp, dodatkowy podlew, dane kontaktowe i ewentualne ozdoby, wychodzą na pierwszy plan, a treść korespondencji wydaje się przytłoczona i zdominowana przez wspomniane ozdobniki i informacje firmowe.

Chodzi o to, że niekiedy projekt papeterii może wyglądać bardzo dobrze w pliku graficznym, natomiast zupełnie inaczej w codziennej komunikacji. Warto o tym pamiętać i sprawdzić, jak prezentuje się papeteria przedsiębiorstwa w obiegu, w wypadku wypełnionych, standardowych dokumentów firmy. Jeśli treść dokumentu zlewa się z elementami identyfikacji, powodują zamęt i nieczytelność, należy zrezygnować z części ozdób, które wywołują ten niekorzystny efekt.

Kolory tęczy?

Wspomniana kolorystyka, np. intensywne kolory i szeroka paleta barw logotypu, mogą wywoływać efekt odwrotny od zamierzonego. Warto zbadać to zagadnienie na określonym, docelowym rodzaju papieru, który będzie w firmie używany. Papeteria o wyższej gramaturze często powoduje, iż kolory są bardziej blade, mniej intensywne.
 
http://www.landscapermarketing.com/portfolio/stationery-design/

Z kolei słabszy papier charakteryzuje się większą intensywnością barw. Zasadniczo kolorów powinno być na papeterii firmowej nie więcej niż trzy, cztery. Oczywiście od tej reguły jest wiele wyjątków, ale dobrą praktyką jest jednak unikanie ekspresji kolorystycznej, która nie wpływa dobrze na odbiór firmy przed klientów.

Szczegóły są ważne

Pewien rodzaj drobiazgowości i dokładności ma znaczenie i wpływa na ocenę firmy przez kontrahentów. Warto dbać, aby element identyfikacji wizualnej, jaką jest papier firmowy, był dopracowany pod każdym względem. To fragment komunikacji z odbiorcą, sygnał, iż ma do czynienia z firmą, które nie zaniedbuje żadnej rzeczy.