« Powrót

Papier firmowy: spójna identyfikacja wizualna buduje zaufanie?

Dodano: 2015-06-11 przez: Andrzej Sitek

System identyfikacji wizualnej jest wieloelementowy. Oczywistą częścią są symbole firmy, czyli logotyp i ewentualnie inne znaki graficzne, a także przyjęta kolorystyka. Następnie typografie, identyfikatory i ubiory pracowników, środki transportu, tabliczki informacyjne oraz opakowania, odpowiednio zaaranżowane wnętrza biur i placówek.

Do tego dochodzi papier firmowy, a dokładniej druki w rodzaju kopert, firmowej papeterii, teczek, wizytówek, innych dokumentów, oraz materiały reklamowe, broszury, ulotki, gadgety (długopisy, kalendarze, notatniki, itp.).

Wspólne elementy

Już na pierwszy rzut oka widać, że niektóre z powyższych kategorii są od siebie dość odległe, np. flota samochodów i firmowe gadgety w rodzaju długopisów. W związku z tym pewne wspólne wzorce są niezbędne, aby osiągnąć element spójności i jasnego przekazu. Odbiorca musi natychmiast identyfikować, dostrzec i zrozumieć, że ten konkretny samochód należy do firmy, podobnie jak długopis, czy koperta. To elementy większej całości.

Adflatus identity / stationery design

Ważny szczegół

Aby to się udało niezbędna jest konsekwencja, dbałość o każdy szczegół, dlatego właśnie papeteria firmowa ma znaczenie. Jest jednym z podstawowych, charakterystycznych fragmentów powiązanych zresztą z logo, typografią, kolorystyką, oznakowaniem wewnętrznym i zewnętrznym. Warto też zwrócić uwagę, że to wizytówka, a także broszury reklamowe i papier firmowy często są pierwszymi elementami, częścią wizerunki firmy, z którymi styka się odbiorca. Należy zadbać o to, aby ten kontakt okazał się jak najlepszy.

Pytania i odpowiedzi

Przygotowanie projektu firmowego papieru powinno uwzględniać te same elementy i etapy, które brane są pod uwagę podczas opracowywania logo. Istotna jest identyfikacja zgodna ze specyfiką i charakterem firmy oraz jej profilem, a także analiza kręgu odbiorców. Kim są? Jakie mają oczekiwania? Na czym im zależy? Na co zwracają uwagę? Ważka jest także oryginalność rozumiana jako odróżnialność od konkurencji. Kolejne kwestie to ekspozycja, łatwa zauważalność i jasny przekaz bez negatywnych konotacji.

Logo na papeterii

Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest umieszczenie na kopertach firmowych, blankietach komunikacji, papeterii tradycyjnej i e-mailowej charakterystycznych symboli firmy. Zazwyczaj jest to logo dopasowane pod względem rozmiaru. Innym sposobem nadania materiałom papierowym cech firmy jest zastosowanie kolorystyki, przyjętą w systemie identyfikacji wizualnej firmy.

Mogą to być też charakterystyczne symbole i znaki, często uproszczone. Rzadziej spotykane są rozwiązania dotyczące zmiany kształtu lub jakości, typu papieru bowiem są to parametry, które ograniczają powszechne standardy.

Identyfikacja = sukces

W trakcie opracowania wyglądu papieru firmowego, projektant uwzględnia estetykę całości, widoczność i czytelność elementów identyfikujących, dobre skojarzenia, łatwość zapamiętania. Ten ostatni element obejmuje takie sytuacje, gdy klientowi pozostaje nie tak jednoznaczny ślad jak np. wizytówka, ale powiedzmy jedynie kartka z bloku firmowego, notatnika albo fiszka. Jeśli można za ich pomocą zidentyfikować firmę, oznacza to, że zostały wykonane poprawie i najczęściej odniosą zamierzony skutek.

Prawidłowe kreowanie wizerunku firmy musi uwzględniać całe spektrum materiałów papierowych. To przynosi wymierną korzyść i przekłada się na czysty zysk.