Nadruki na torby to współczesna moda?

Redakcja               25.06.2015              
Aktualna moda nie mogłaby obyć się bez toreb, które stanowią uzupełnienie eleganckich, kobiecych strojów, ale na co dzień są po prostu praktycznym i niezbędnym przedmiotem użytkowym. Nadruki na torby podkreślają indywidualizm od zawsze. Skąd się wzięła ta moda?
Historia toreb to również część historii mody, ale nadruki na nich pojawiły się stosunkowo niedawno, w XIX w. Ozdabianie toreb zapoczątkowały szlachetne damy w XVIII wieku. Powstały wówczas małe, podręczne woreczki, tzw. reticules, które służyły do przechowania wszelakich damskich drobiazgów.

Panie szybko zauważyły, że ozdabianie torebek przydaje blasku również ich właścicielkom, dlatego reticules były barwione i malowane, ozdabiane haftami, koralikami, itd. Wiele pięknych egzemplarzy torebek zachowało się do dziś i stanowią ozdoby muzealnych kolekcji.

Torby z nadrukiem dla każdego?

W latach 70. XIX wieku do mody wkroczyły duże torby. Ponieważ były poręczne i wygodne, stały się uniwersalne, docenili je również mężczyźni. Projektowanie toreb stało się modne. Takie marki jak Louis Vuitton czy Hermès, są znane do dziś, a ich projekty osiągają astronomiczne ceny.

nadruki na torbach
pixabay / Alexas_Fotos
 

Nadruki na papierowych torbach

Drogie i eleganckie torby to jedna strona medalu. Po drugiej znajduje się żywioł toreb wszelakich, który rozpoczął się dokładnie w 1912 roku, kiedy to Walter H. Deubner, właściciel sklepu spożywczego w St. Paul, wymyślił pierwszą torbę z papieru przeznaczoną do noszenia zakupów. Już w trzy lata później sprzedawano ich ponad milion rocznie.

Nadruk nośnikiem reklamy

Plastikowa torba jaką znamy dziś została opatentowana w 1965 roku przez Gustawa Thulina Stena, zaś od latach 70. ubiegłego wieku znana jest pod mianem "reklamówki" – wtedy to bowiem stała się też nośnikiem reklamy. Od tego czasu malunki, nadruki i inne aplikacje przestały spełniać rolę czysto ozdobną, a zyskały walor informacyjny oraz reklamowy.
 
Współcześnie istnieją dziesiątki rodzajów toreb, które podzielone są ze względu na funkcję, jak również materiał, z którego są wykonywane. Aplikacje graficzne służą najczęściej jako ozdoba, bywają projekty niestandardowe, jak np. pomysł toruńskiego CSW „Znaki Czasu”. Firma produkuje rokrocznie mnóstwo plakatów i ulotek, które są często bardzo ciekawe ale szybko się dewaluują. Stąd pomysł, aby niewykorzystane plakaty przerabiać na papierowe torby. Dzięki temu powstają niepowtarzalne egzemplarze w limitowanych seriach, które cieszą się wielkim powodzeniem wśród klientów.
 
nadruk na torbie
pixabay / Alexas_Fotos

Firmy i przedsiębiorstwa dawno już dostrzegły walor reklamowy toreb, które są po prostu modne. Działania na tym polu są bardzo szerokie. Mogą to być projekty, które reklamują przedsiębiorstwo lub jego produkty, albo inne pomysły i realizacje, które poprawiają identyfikację wizualną, umożliwiają wyróżnienie z otoczenia.

Dzięki temu, że są również praktyczne i korzystamy z nich codziennie, mogą oddziaływać przez dłuższy czas. Z tego powodu firmy bardzo chętnie umieszczają swoje znaki graficzne i reklamy również na torbach, których żywotność jest wyższa niż toreb marketowych. Chodzi tu na przykład o torby-futerały na laptopy, czy trwałe torby sportowe, na wszystkich rodzajach toreb możesz zobaczyć dzisiaj nadrukowane elementy.

Nadruk musi spełniać oczekiwania?

Czego oczekują odbiorcy? Od toreb marketowych właściwie jedynie trwałości (z czym bywają problemy) i niskiej ceny. Aktualnie liczy się też bardzo zastosowana technologia w znaczeniu wykonania z ekologicznych materiałów. W wypadku trwalszych toreb z nadrukami istotna jest także wytrzymałość ale również, a może głównie, atrakcyjny design, wysoka jakość nadruku, indywidualność i niepowtarzalność.

Nadruki na torby nadają im charakteru, przyciągają wzrok. Dzięki eksperymentom z kolorystyką i kształtami, są ciekawe i atrakcyjne dla odbiorców. Nadruki to świetny sposób na promocję i reklamę własnej firmy. To także ciekawy fenomen współczesnej mody, którego przejawy zapewne jeszcze nie raz nas zaskoczą i zadziwią. 


 


To także może Cię zainteresować

Co to jest infografika? Jakie są rodzaje infografik?

Infografika stała się ostatnio bardzo modna i napływa do nas sporo zapytań o to, jakie są rodzaje i o czym należy pamiętać przy projektowaniu. Czas odświeżyć nieco wiedzę, dlatego zaktualizowałam artykuł z 2015 roku! Sprawdź co to jest infografika, jaka jest jej historia i kiedy stosować każdą z nich! Zapraszam do lektury! Co to jest infografika? Według projektanta Johna Caserta, z Rode Island School of Design definicja brzmi następująco: infografika jest obrazem objaśniającym i przekazując

Karolina Bis
21 maja 2015  

Trzech wielkich projektantów logotypów i ich dzieła

Znaki graficzne IBM, UPC, Shell i innych gigantów nie powstały same. Zostały zaprojektowane przez ludzi, którzy mieli pomysł, wizję i szczyptę czegoś magicznego. Oto trzech mistrzów, którzy stworzyli projekty wyjątkowe i ponadczasowe. Paul Rand Paul Rand był amerykańskim designerem, znanym przede wszystkim z projektów znaków firmowych. Rand był absolwentem renomowanych uczelni, m.in. The Parson School of Design oraz The Art Students League. Uznawany jest za jednego z inicjator

Andrzej Sitek
19 czerwca 2015  

Kolory placówek. Czy mają znaczenie?

Kolory Ikei to żółty i niebieski. Czy zatem obszerne sklepy szwedzkiego giganta składają się z żółtych płaszczyzn uzupełnionych niebieskimi połaciami? Otóż nie. Wnętrza Ikei są przede wszystkim białe. Dlaczego? Aby to wyjaśnić, trzeba najpierw powiedzieć o czymś, co nazwano identyfikacją wizualną. Najlepszych przykładów nie znajdziemy w czasopiśmie dla panów, jak zasugerował jeden z moich znajomych, chociaż w pewnym sensie miał rację. Identyfikacja wizualna to zestaw wzajemnie uzup

Andrzej Sitek
27 marca 2015