Jak zrobić nadruk na koszulkę?

Karolina Bis               25.10.2021              
Robienie nadruków na koszulkach od wielu lat cieszy się niesłabnącą popularnością bez względu na wiek. Jak zrobić nadruk na koszulce? Jak robić napisy lub nadruki na koszulkach i tekstyliach? Czy własny nadruk na bluzce lub t-shircie może być trwały? Ten artykuł odpowie na te i wiele innych pytań! Zapraszam!

Ostatnio wspominałam o 11 najpopularniejszych technikach druku. Teraz czas pokazać jak wygląda proces druku na koszulkach i materiałach! Ponadto przedstawię Ci najważniejsze aspekty, które warto brać pod uwagę przy każdym tego typu zleceniu. Odpowiem Ci również na zasadnicze pytanie: Jak zrobić nadruk na koszulkę? Niezależnie, chcesz projektować koszulki na dużą skalę, czy zrobić kilka bluzek z własnym nadrukiem dla siebie i znajomych - warto poznać podstawy! Potrzebujesz dobrać tkaniny do nadruku? Przeczytaj nasz artykuł, jak wygląda nadruk na materiałach i dobierz podłoże do swojego projektu!

Nadruki na odzież rozróżniamy głównie ze względu na technikę i rodzaj podłoża. Sam proces aplikacji zazwyczaj przebiega bardzo szybko, ale zależy od kilku czynników. Dlatego chcąc wejść bezpośrednio na rynek projektowy związany z nadrukami na tkaninie, powinieneś zwrócić uwagę na kilka kwestii. Jakich? Zapraszam do przeczytania artykułu!

 

 

Po co robić nadruk na koszulkach?

nadruk na koszulkach

Przykładowy nadruk na koszulkach, źródło: stacjadruku.pl

 

 

Zapewne niejednokrotnie miałeś sytuację, w której zawiesiłeś wzrok na wzorze nadruku na koszulce obcej Ci osoby, ponieważ zobaczyłeś ciekawą grafikę lub napis, który na niej widniał. Na koszulkach bardzo popularne są nadruki z cytatami ze świata filmu, kultury, polityki, albo zdania kontestujące rzeczywistość, czyli takie, które zostały stworzone dla niezadowolonych.

Coraz więcej osób tworzy własne koszuki z obrazkami, napisami, cytatami, żeby nieco wyjść z tłumu. Jak prosto zrobić t-shirt z nadrukiem? Jak łatwo zaprojektować bluzkę z własnym napisem? Przy okazji przeczytaj nasz artykuł o najpopularniejszych wzorach nadruków na koszulkach!

Czy można wykorzystać nadruki, obrazki i logo na koszulkach w biznesie? Oczywiście, że tak! Dzisiejsze przewodnie marki wykorzystują druk na koszulkach, materiałach, różnego typu tkaninach oraz elementach identyfikacyjnych, aby zwiększyć świadomość istnienia marki, wyróżnić na rynku i zwiększyć sprzedaż. Druki na tekstyliach są wykorzystywane podczas różnego rodzaju wydarzeń np. konferencji czy targów. Mało tego, akcesoria i ubrania z nadrukami, są często wykorzystywane w sektorze B2C.

 

Projektowanie koszulek z nadrukiem!

 

Od czego zacząć, projektując własny nadruk?

Skoro wiesz już, jaką rolę odgrywają nadruki na materiałach tekstylnych, przejdźmy do odpowiedzi na pytanie: jak zrobić nadruk na koszulce i od czego zacząć? Przygotowanie grafiki na tekstylia to niełatwe zadanie, w szczególności dla początkującego projektanta. Podstawowa wiedza na temat programów graficznych nie wystarczy do prawidłowego transferu wzoru na materiał. Podczas kontaktu z drukarnią bądź przygotowany na masę pytań odnośnie technologii nadruku!

Wybór techniki nadruku - wytyczne

Pierwsze pytanie: na jakim typie odzieży będzie drukowany napis lub obrazek? Czy będzie to t-shirt, koszulka polo, long sleeve, bezrękawnik, spodnie. Definiuje to wygląd projektu i przeniesienie go do postaci wektorowej. Odpowiednie ujęcie projektowanego elementu w wektorach, pozwoli go dowolnie skalować na różnych typach ubrań i zawsze będzie wyglądał dobrze. Bez utraty jakości.

Kolejna ważna wytyczna: kolor i materiał odzieży do nadruku. W poszczególnych przypadkach zalecamy korzystanie z konkretnej metody np. najlepszą techniką dla tekstyliów poliestrowych będzie druk sublimacyjny, jednak nie daje on możliwości drukowania białych obrazów lub tekstu. Natomiast w przypadku bawełny można stosować druk pigmentowy, co oznacza, że łatwo poradzisz sobie z drukowaniem białych wzorów na ciemnych wyrobach tekstylnych.

Powinieneś znać orientacyjny nakład zlecenia. Niektóre techniki np. sitodruk będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach, natomiast DTG będzie najlepszy przy zamówieniach liczących kilka sztuk.

Zalecane formaty plików to projekty graficzne o rozdzielczości 300 dpi w formacie cyfrowym, takim jak Tiff, PDF, EPS i PSD. Jeśli zebrałeś już wszystkie istotne informacje, czas na następny kroki zaraz po przygotowaniu projektu - wybór technologii druku!

Rodzaj podłoża drukarskiego ma ogromne znaczenie podczas procesu projektowania wzoru, dlatego oprócz materiału i stosowanej technologii warto zwrócić uwagę na nadruk na materiale. Bez wiedzy o tych zagadnieniach możesz ponieść wysokie koszty, które będą niewspółmierne do uzyskanego efektu. Dlatego teraz zapoznam Cię z poszczególnymi możliwościami nadruków na koszulkach i innych materiałów tekstylnych dostępnych na rynku.

 

Najpopularniejsze techniki druku na koszulkach i materiałach

Na początek, dla ułatwienia, lista najpopularniejszych technik druku na koszulkach:

  1. Sitodruk
  2. Druk DTG
  3. Sublimacja
  4. Termonadruk
  5. Subli-flock
  6. Haft komputerowy

Tradycyjnie opiszę każdy z wariantów, podam jego wady i zalety technik druku na odzieży oraz informacje, do jakiego typu nadruków najlepiej go zastosować.

 

1. Sitodruk

nadruki na odzieży
sitodruk, źródło: www.embsystems.com.pl

 

Sitodruk, czyli najbardziej popularna, tania i najczęściej stosowana technologia drukowania na tkaninach. Cały proces wykonania nadruku przebiega dość prosto, a technika sitodruku oferuje szeroką gamę kolorowych tuszy. Metoda polega na przetłaczaniu farby przez matrycę tzw. sito (najczęściej to aluminiowa rama, pokryta siatką z nylonu, poliestru, a nawet metalu).

Barwnik zostaje umieszczony na tkaninie poprzez przeciskanie w miejscach otworów. Warto, abyś wiedział, że dla każdego koloru w projekcie potrzeba oddzielnej matrycy, to znaczy, że im więcej kolorów, tym większe koszty. Dzięki tej technice możesz uzyskać nawet bardzo skomplikowane wzory.

Wada? Wysoki koszt jednostkowy, a co za tym idzie nieopłacalność przy niewielkich nakładach. Druk na jednej koszulce będzie zwyczajnie nieopłacalny, a i większość drukarni po prostu go nie zrealizuje. W kwestii podłoża sitodruk oferuje uniwersalność, ponieważ umożliwia drukowanie na dowolnym rodzaju materiału, nie tylko tkaninach, ale także plastiku, papierze itd.

O czym pamiętać przy sitodruku?

Formaty plików to wektory, które są łatwe do edycji i skalowania. Każdy kolor należy zapisać jako osobny obiekt/krzywą (do naświetlania odpowiedniej matrycy), barwy powinny być określone w skali PANTONE.

Wytyczne projektu drukowanego techniką sitodruku:

Format pliku:

  • wektorowy, każda barwa na osobnej warstwie,
  • bitmapy (300dpi w skali 1:1). Wielokolorowe bitmapy powinny być przygotowane i opisane w specjalny sposób, ponieważ każda drukarnia może mieć inne wytyczne.

Kolory:

  • maksymalna liczba kolorów jest uzależniona od drukarni, jednak pamiętaj: im więcej kolorów, tym większe koszty,
  • kolory powinny być określone w skali PANTONE (możliwe efekty specjalne przy użyciu farb neonowych czy metalicznych).

Stopień skomplikowania:

  • projekty koszulek mogą być skomplikowane, ponieważ można poddać je separacji kolorystycznej (najlepiej, jeżeli zrobi to profesjonalny grafik).

Minimalna wielkość elementów (dotyczy grubości linii i punktu):

  • minimalna wielkość punktu powinna być w granicach od 0,4mm do 0,7mm - w zależności od tego czy punkt jest drukowany bezpośrednio na materiał czy wychodzi z apli.

UWAGA! Bierz pod uwagę materiał i jego fakturę, aby uniknąć rozmazania punktu np. materiały o wyższej gramaturze.

Wielkość nadruku:

  • w zależności od drukarni - od A4 do A2

 

2. Druk DTG

druk dtg na koszulkach

Nadruk DTG na t-shirtach, źródło: api.pl

 

Druk DTG, cyfrowy lub bezpośredni polega na bezpośrednim naniesieniu grafiki rastrowej na odzież tekstylną. Prościej: wydrukowanie przygotowanego wcześniej pliku graficznego bezpośrednio na tkaninie np. koszulce.

Trwałość druku DTG zależy od wielu czynników – w głównej mierze są to: rodzaje farb, drukarka, parametry druku oraz materiał na którym wykonujemy nadruk.

Cena wiąże się z nakładem, wielkością nadruku na koszulkach oraz kolorem materiału, na który nanosimy projekt. W przypadku tkanin kolorowych, pod całością zawsze ląduje biały poddruk, zapewniający trwałość nadruku oraz doskonałe nasycenie kolorystyczne.

Wytyczne projektu przy wyborze DTG:

Format pliku:

  • bitmapa w rozdzielczości minimum 200 dpi w skali 1:1 (zalecane 300 dpi).

Kolory:

  • full-kolor w przestrzeni CMYK.

Stopień skomplikowania:

  • projekty mogą być skomplikowane, przejścia tonalne i cienie nie stanowią problemu.

Minimalna wielkość elementów (dotyczy grubości linii i punktu):

  • brak ograniczeń, jednak zalecamy branie pod uwagę materiału i jego struktury, która ma wpływ na jakość i ostrość wydruku.

Wielkość nadruku:

  • wielkość nadruku ma wpływ na cenę, najczęściej spotykane formaty to A5 do A2.

 

3. Nadruk sublimacyjny

nadruk sublimacyjny

Nadruk metodą sublimacji, źródło: minidr

 

Sublimacja lub nadruk sublimacyjny polega na połączeniu działania ciepła i ultra trwałych barwników sublimacyjnych. Doskonały wybór w przypadku znakowania odzieży sportowej i personalizowanych projektach, ponieważ umożliwia naniesienie nadruku na dowolne miejsce na tkaninie. Specjalistyczny sprzęt wtapia nadruk w włókna materiału.

Element graficzny trafia na specjalny papier transferowy. Zostaje na nim wydrukowany za pomocą tuszu sublimacyjnego. Nadruk zostaje ułożony na koszulce i za pomocą specjalnej prasy, zgrzany w temperaturze 180 stopni Cejsjusza. Tusz wnika w materiał i trwale z nim łączy.

Nadruk jest elastyczny, trwały i niepękający, a jego kolory pozostają intensywne, nawet po kilkudziesięciu cyklach prania i prasowania. Technika umożliwia nadrukowanie multi-kolorowych i skomplikowanych projektów.

Metoda rekomendowana na poliestrowych i białych tkaninach, natomiast niezalecana do stosowania na czarnym materiale, ponieważ nadruk może być niewidoczny. Kolejna wada druku sublimacyjnego? Nie można używać go na odzieży bawełnianej, ponieważ nadruk nie wiąże się z materiałem. Cena nadruków tą techniką zależy od wielkości znakowania.

Największe zalety powyższej technologii to możliwość uzyskania pełnej palety kolorów CMYK, praktycznie niewyczuwalna wypukłość zadruku, a także bardzo dobry stosunek jakości do ceny.

Wytyczne nadruku sublimacyjnego

Format pliku:

  • najczęściej w formie bitmapy.
  • dokładny forma określony przez drukarnię.

Kolory:

  •  w przestrzeni barwnej CMYK albo Pantone.

Stopień skomplikowania:

  • projekty z ciekawymi efektami, kolorami i cieniami nie są problemem.
  • nadruki najlepiej wychodzą na białym materiale, nie zalecamy stosowania techniki na czarnych tkaninach.

Minimalna wielkość elementów (dotyczy grubości linii i punktu):

  • brak ograniczeń.

Wielkość nadruku:

  • maksymalny format to A3.

 

4. Termonadruk / termotransfer - aksamitny flock, rewelacyjny flex

jak zrobić termonadruk

przykładowy termonadruk, źródło: henki.pl

 

Technika umożliwia drukowanie na materiałach wykonanych z bawełny i poliestru w każdym kolorze elementów wykonanych z aksamitnej folii FLOCK z meszkową strukturą lub gładkiej i rewelacyjnej FLEX.

Metoda umożliwia wykonanie prostych projektów, ponieważ grafiki wycinane są na ploterze, następnie ręcznie wybierane i wygrzewane przez prasę termotransferową. Doskonała w przypadku logotypów, napisów oraz sygnetów graficznych. Im mniej zastosowanych kolorów w projekcie, tym lepiej.

Uwaga! Technika nie umożliwia drukowania cieni, przejść tonalnych, małych linii, punktów czy rastrów.

Termonadruk Flock / Flex - wytyczne

Format pliku:

  • wektorowy. ponieważ każdy element wycinany jest na ploterze tnącym.

Kolory:

  • dobierane na podstawie wzorników folii flex i flock.

Stopień skomplikowania:

  • projekty w pełnych kolorach, bez cieni, przejść tonalnych, rastrów itp.

Minimalna wielkość elementów (dotyczy grubości linii i punktu):

  • w zależności od drukarnii, wielkość punktu może być w granicach od 0,7 do 1,5mm. W przypadku folii flock wartości mogą być nieco większe.

Wielkość nadruku:

  • w zależności od drukarni.

 

5. Subli-flock

nadruk metodą subli-flock

Przykładowy nadruk techniką subli-flock, źródło: abcfoil.com

 

Metoda, będąca połączeniem druku sublimacyjnego i cięcia ploterowego i polega na wykonaniu nadruku specjalną folią, która następnie przycinamy ploterem. Stosowana w przypadku, projektów zbyt skomplikowanych, aby wykonać je folią flex lub gdy nadruk ma być wykonany na bawełnianym materiale. Projekt wykonany tą techniką sprawia wrażenie ciężkiego. Tło grafiki jest częścią stosunkowo grubej folii, przez co całość przypomina swego rodzaju meszek.

Nie zalecamy stosowania tej metody na odzieży sportowej lub ciężkich t-shirtach, ponieważ folia stosowana w nadruku nie przepuszcza powietrza.

Rekomendowana przy znakowaniu niewielkich logotypów, sygnetów lub herbów oraz odzieży polarowej.

Wytyczne do nadruku subli-flock

Format pliku:

  • wektorowy.

Kolory:

  • full-kolor, druk w przestrzeni CMYK.

Stopień skomplikowania:

  • dostępne są projekty z wszelkimi elementami: cieniami i kolorami. Uwaga! Należy dodać obrys oraz linię cięcia ploterowego w projekcie.

Minimalna wielkość elementów (dotyczy grubości linii i punktu):

  • brak ograniczeń

Wielkość nadruku:

  • w zależności od drukarni, najczęściej spotykany format to A3.

 

6. Haft komputerowy

przykładowy haft komputerowy

Przykładowe użycie haftu komputerowego, źródło: koszulki.art

 

Jedna z najbardziej odpornych, eleganckich, ale jednocześnie najdroższych technik. Ograniczona w puli jedynie szesnastu kolorów, cechy charakterystyczne: niezwykła precyzja, trwałość oraz wypukłośc wzoru.

Niezaprzeczalnie jedna z najatrakcyjniejszych wizualnie metod nadruku. Bardzo odporna na ścieranie i spieranie. Stosowana głównie w projektach wysokiej klasy, np. czapki, rękawiczki, torby.

Wytyczne do projektu drukowanego techniką haftu komputerowego

Format pliku:

  • wektorowy oraz pliki hafciarskie DST.

Kolory:

  • ograniczona pula szesnastu kolorów.

Stopień skomplikowania:

  • wysoki, ze względu na ograniczone możliwości i wysoki koszt przy większych nadrukach.

Minimalna wielkość elementów (dotyczy grubości linii i punktu):

  • im mniejsze elementy tym lepiej, jednak w przypadku drukowania liter zalecamy, aby nie były mniejsze niż 1 cm.

Wielkość nadruku:

  • w zależności od drukarni.

 

Co warto wiedzieć o nadrukach na koszulkach?

Na jakiej tkaninie nie należy drukować? Dzięki drukowaniu pigmentowemu można drukować na prawie każdym materiale tekstylnym, o ile nie ma on powłoki wodoodpornej. Jednak podczas drukowania na lekkich materiałach należy zachować ostrożność, jeżeli chodzi o ilość używanego barwnika, ponieważ może to spowodować utratę oryginalnego wzoru.

 

Profesjonalne projektowanie koszulek dla Ciebie!

 

Jak sprawić, by obraz wyglądał dobrze po druku?

W przypadku obrazów takich jak zdjęcia pamiętaj o jednej zasadzie: używaj obrazów o rozdzielczości 300 PPI (pikseli na cal) w ostatecznym rozmiarze. Dwucalowy obraz o przekątnej dwóch cali ustawiony na 300 PPI zostanie wydrukowany prawidłowo, jeśli umieścisz go w programie InDesign i utrzymasz rozmiar na poziomie 100%.

Natomiast jeśli umieścisz obraz i zeskalujesz go do 200%, zmniejszasz jego rozdzielczość do 150 PPI. Jeśli obraz jest przeskalowany powyżej 100%, wydrukowany będzie mniej szczegółowy i może źle wyglądać. W przypadku cyfrowego druku prasowego zwykle wystarcza 250 PPI, ale należy skorzystać z zaleceń dostarczonych przez drukarnię.

 

Podsumowanie

Jak widzisz, drukowanie na tkaninach może przybrać wiele form i zostać wykonane w wielu różnych technikach. Mam nadzieję, że mój artykuł pomoże Ci zdobyć wiedzę potrzebną do samodzielnego działania i wykonywania nadruków. Kto wie, może kiedy następnym razem, gdy zatrzymasz wzrok na koszulce obcej osoby, zrobisz to, bo będzie to Twój projekt!

Jednak zanim sukcesy pamiętaj o wszystkich podstawowych zasadach, o jakich wspomniałam w tym wywodzie. Wybierając drukarnię, szukaj oferty, która będzie najlepiej spełniała oczekiwania Twoje i Twojego klienta. Pamiętaj o dobrym przygotowaniu, aby unikać nieprzyjemnych sytuacji.

Zobacz nasze produkty: projektowanie logo, projektowanie ulotek projektowanie folderów, projektowanie reklamy, projekty opakowań, projektowanie etykiet, nazwa firmy, nazwa produktu, projektowanie koszulek

Chcesz więcej? Przeczytaj:

  1. Co powinna zawierać dobra ulotka reklamowa?
  2. Jak wybrać font?
  3. 7 zasad projektowania graficznego
  4. Jak zrobić folder reklamowy?
  5. Jak zaprojektować portfolio?
  6. Jak zaprojektować logo?

To także może Cię zainteresować

Identyfikacja wizualna jest potrzebna?

Odbiór firmy wiąże się z jej wizerunkiem, którego zasadniczą częścią jest identyfikacja wizualna. Dlaczego właściwie jest tak ważna? I dlaczego jest potrzebna? Założenie firmy jest coraz łatwiejsze, pojawiają się nowe rynki usług i towarów, wzrasta rola Internetu, niebagatelne znaczenie ma stały wzrost gospodarczy, nowe opcje finansowania i dotacji. Te i inne czynniki sprawiają, że rośnie konkurencyjność utrudniając możliwość wyróżnienia się. Wśród spektrum działań marke

Andrzej Sitek
27 marca 2015  

Papeteria firmowa i jej rola w identyfikacji wizualnej firmy

Czy firmowa papeteria ma znaczenie? Jak wpływa na postrzeganie firmy przez klientów? Co powinno znaleźć się na papierze firmowym? To tylko niektóre pytania odnośnie prostej z pozoru kwestii środowiska dokumentacji w przedsiębiorstwie. Papier firmowy to nie tylko kartki z adresem firmy. Papeteria poddawana jest ocenie i kształtuje opinię klienta o firmie. Schludna, estetyczna, dobrej jakości, właściwie zaprojektowana papeteria firmowa wzbudza w odbiorcy pozytywne odczucia, które mogą zos

Andrzej Sitek
27 maja 2015  

Co powinien zawierać papier firmowy? Wzory i wymogi!

Papier firmowy to nie tylko kartki oraz koperty służące do komunikacji wewnątrz i na zewnątrz firmy. To również pewien komunikat, istotna informacja dla odbiorcy. Ważne są szczegóły, ale które? Co powinien zawierać papier firmowy? Gramatura papieru firmowego Papier często jest podstawą oceny firmy przez klienta. Standardowy arkusz formatu A4 stosowany w drukarkach ksero, nie jest najlepszym podłożem dla firmowej papeterii. Najczęściej papier firmowy to produkt o gramaturze 80g lub nawet niż

Andrzej Sitek
1 czerwca 2015