« Powrót

Nadruki na odzież: jak to jest zrobione?

Dodano: 2015-06-29 przez: Andrzej Sitek

Pierwsza sprawa to sam projekt graficzny, który ma znaleźć się na odzieży, z uwzględnieniem pytania o to, jaka to odzież (np. koszulki typu T-shirt, polo lub bezrękawniki, bluzy, spodnie, kombinezony, itd.) W trakcie prac, grafika opracowana przez projektantów zostaje poddana wektoryzacji, dzięki czemu można ją swobodnie modyfikować, tzn. skalować do dowolnego formatu bez strat jakości.

Następny krok to wybór technologii druku. Ze względu na stosunkowo wysoką jakość wydruku i relatywnie niską cenę najczęściej wybierany jest sitodruk lub druk sublimacyjny. Inne technologie to m.in. druk w oparciu o folię flex lub solwent, tampodruk albo haft komputerowy. Jak konkretnie przebiega proces druku?

Popularny jak sitodruk

W zależności od zastosowanego rozwiązania jest on oczywiście odmienny. Przybliżmy proces najbardziej popularnej metody, czyli sitodruku. Pierwszym etapem jest przygotowanie matrycy. Pod tą nazwą kryje się najczęściej aluminiowa rama z naciągniętą siatką wykonaną z poliestru, nylonu, a nawet metalu.

www.embsystems.com.pl

Tak przygotowana siatka zostaje poddana kolejnemu procesowi, który polega na rozlokowaniu miejsc niedrukujących. Są to obszary, które pozostaną puste. Tworzy się je dość prosto umieszczając w tych miejscach folię lub papierowe szablony albo specjalny rodzaj farby szybkoschnącej, która dokładnie wypełnia otworki w siatce, blokując określony strefy.

Grafika nanoszona jest w procesie przetłaczania farby przez odpowiednio spreparowaną matrycę (za pomocą rakla rozprowadzającego farbę). Miejsca w siatce, które nie zostały zablokowane, służą jako niewielkie kanaliki do aplikacji farby.

Ta stosunkowo prosta metoda umożliwia nakładanie nawet skomplikowanych motywów i wzorów. Dzięki zastosowaniu specjalnych farb można także stworzyć nadruki fluorescencyjne albo przestrzenne, jednak do aplikacji zdjęć lepszy jest druk sublimacyjny. Co to takiego?

Druk sublimacyjny

Podłożem w tym wypadku jest poliester, natomiast technologicznie druk sublimacyjny opiera się na pewnym zjawisku fizycznym, ujętym w nazwie techniki, a oznaczającym przejście ze stanu stałego w stan gazowy, z pominięciem stanu ciekłego.
 
skitterphoto

Element graficzny trafia na specjalny papier transferowy. Zostaje na nim wydrukowany za pomocą tuszu sublimacyjnego. Całość jest następnie układana na koszulce i za pomocą prasy zgrzewana w temperaturze 180 stopni Celsjusza. Tusz wnika w materiał i trwale się z nim łączy.

Największe zalety powyższej technologii to możliwość uzyskania pełnej palety kolorów CMYK, praktycznie niewyczuwalna wypukłość zadruku, a także bardzo dobry stosunek jakości do ceny.

Drogo, ale dobrze

Wśród metod aplikacji wzorów i nadruków wymienionych na wstępnie najdroższy jest haft maszynowy, który charakteryzuje się doskonalą jakością, niezwykłą trwałością i świetnym wyglądem, ale niestety jest kompletnie nieopłacalny w wypadku krótkich serii odzieży.

Aksamitny flock

Innym wariantem, który pozwala uzyskać dość ciekawy efekt, ale znacznie mniejszym kosztem, jest wspomniana technika flock. Polega ona na wtapianiu we włókna tkaniny specjalnych, celulozowych włókien odpowiadających za charakterystyczną „meszkowatą” strukturę.

Taka aksamitna powierzchnia jest wypukła i rozciągliwa, co oznacza, że pracuje razem z tkaniną i przez długi czas nie powinna ulec uszkodzeniu. Długość „włosków” może być różna, maksymalnie sięga 420 mikronów.

Wartościowe nadruki

Dzięki dużej różnorodności technik druku na odzieży możliwie jest osiągnięcie niemal każdego zamierzonego efektu. Nadruki to doskonały sposób na prostą i skuteczną reklamę ale też uniwersalna metoda umożliwiająca dodanie dowolnego elementu graficznego (np. logo) na różnorodnych strojach pracowników. Możliwość wykorzystania tej technologii są zresztą o wiele większe. Warto je przemyśleć i uwzględnić w procesie rozwoju firmy lub innego przedsięwzięcia.