Nadruk na materiałach i tkaninach - o czym pamiętać?

Redakcja               20.07.2015              
Nadruki na materiałach, druki na tkaninach, koszulkach i elementach identyfikacyjnych, to doskonała strategia wyróżnienia swojej firmy na rynku. Przeczytaj o czym należy pamiętać, wybierając print na materiale!
Jeżeli masz już wybrane projekty na koszulki dla swojej firmy, wypadałoby poznać najlepsze metody naniesienia druku na materiał. Najlepszym rozwiązaniem będzie przebadanie dostępnych technologii i odniesienie ich do podłoża aplikacji, czyli rodzaju materiału.

Najbardziej powszechną, tanią i najczęściej stosowaną technologią jest sitodruk na tkaninie. Proces  jest stosukowo prosty, polega na przenoszeniu wzoru za pomocą matrycy przypominającej siatkę, stąd oczywiście nazwa metody. Farba zostaje umieszczona na materiale poprzez przeciskanie w miejscach otworów.

Wysoki koszt sitodruku?

Metoda ta pozwala uzyskać dość skomplikowane wzory, niestety przy ograniczonej ilości kolorów. Istotny jest również stosunkowo wysoki koszt jednostkowy i nieopłacalność sitodruku dla niewielkich nakładów. W aspekcie podłoża sitodruk jest bardzo dobrym rozwiązaniem, ponieważ umożliwia drukowanie na dowolnym rodzaju materiału, nie tylko tkaninach, ale także plastiku, papierze, itd.  

sitodruk na tkaninie
https://creativemarket.com/blog/2015/01/19/12-sites-that-sell-cool-t-shirts-for-designers

Dodatkowo posiada wysoką wytrzymałość, niezłą rozdzielczość, dokładne krycie oraz nasycone i wyraźne kolory. Sitodruk można zastosować również na odzieży, która będzie używana w trudnych warunkach otoczenia. Sitodruk zapewnia wodoodporność, dużą trwałość mechaniczną i odporność na warunki atmosferyczne.

Wady sitodruku

Minusem sitodruku jest konieczność aplikacji na płaskich powierzchniach, co oznacza, że nierówne podłoże i różnorodne faktury materiału mogą okazać się problematyczne.

Termonadruk

Kolejna technologia, czyli termonadruk lub termotransfer, to rozwiązanie polegające na termicznym wgrzaniu w materiał wskazanej grafiki, dodatkowo wzmocnionej klejem. Jest to metoda tania i możliwa do zastosowania dla krótkich serii, nawet kilku egzemplarzy odzieży, bez ponoszenia dużych kosztów.

Mniejsza odporność termonadruku

Termotransfer zapewnia dobre krycie i nieco mniejszą odporność oraz wytrzymałość. Technologię tę stosuje się głównie na tekstyliach, trzeba jednak pamiętać, że pranie i czynniki atmosferyczne stopniowo niszczą wzór naniesiony tą metodą, dlatego lepiej stosować termonadruk na odzieży lekkiej, w rodzaju t-shirtów, a już np. kombinezony robocze nie są dobrym podłożem. Pewną zaletą termotransferu jest opcja aplikacji na podłożu o niestandardowym kształcie np. czapki lub rękawiczek.

Rewelacyjny flex

Bardzo trwałą metodą, którą można zastosować do odzieży o równie wysokiej odporność jest flex, czyli nadruki z foli pokrytej klejem. Metoda ta również polega na wgrzaniu wzoru w materiał. Dokonuje się tego za pomocą specjalnej termo prasy. Flex można stosować masowo, posiada ciekawe możliwości, np. nadruki odblaskowe lub metalizowane.

Trzeba pamiętać, że metoda ta powoduje dość dużą sztywność podłoża, dlatego nadaje się np. na logo lub inne znaki umieszczane na koszulkach, ale powinny to być symbole stosunkowo niewielkie. Flex nie wymusza opracowania matryc, jest tani i łatwy w użyciu. Warto pamiętać, że materiał w miejscu nałożenia wzoru nie będzie oddychał, dlatego w wypadku odzieży sportowej flex nie jest zalecany.

Haft maszynowy

Najbardziej odporną techniką, jednocześnie elegancką, ale też drogą, jest haft maszynowy. Pula szesnastu kolorów, duża precyzja aplikacji, niezwykła trwałość, wypukły wzór, to zalety haftu. Jest to technika niezaprzeczalnie najatrakcyjniejsza wizualnie, bardzo odporna na spieranie, a nieco mniej na ścieranie. Zastosowanie haftu na odzieży ma sens jedynie w ubiorach, które mają charakteryzować się wyjątkowo wysoką klasą. Haft często stosowany jest też poza częściami garderoby, na torbach, czapkach, rękawiczkach, itd.

Nadruk cyfrowy

Wspomniana wcześniej oddychalność materiału, która musi charakteryzować niektóre ubiory, może zostać osiągnięta za pomocą nadruku cyfrowego, czyli bezpośredniego naniesienia grafiki rastrowej na odzież tekstylną. To rozwiązanie o bardzo dobrym odwzorowaniu kolorów i świetnej trwałości.

 
nadruk cyfrowy na koszulkach
 

Flock

Ostatnia metoda, czyli flock, który przypomina nieco zamsz, jest technologią, obok haftu, najbardziej spektakularną. Wiskozę o różnej długości włosa wgrzewa się w materiał pod ciśnieniem, oczywiście w wysokiej temperaturze. Niestety to technika odpowiednia jedynie dla prostych wzorów. Jest również droga, dlatego, mimo że efektowna, nie jest często używana.

Podłoże dla nadruku ma znaczenie

Rodzaj podłoża ma bardzo dużę znaczenie i podczas procesu projektowania wzoru należy uwzględnić zarówno materiał, jak również przewidywaną, zastosowaną technologię. Bez wiedzy o tych zagadnieniach można ponieść wysokie koszty, niewspółmierne do uzyskanego efektu końcowego. 

To także może Cię zainteresować

Czy grafika no stronie internetowej jest ważna?

Czy grafika na stronie www jest istotna? Jaką rolę pełni? Jak wybrać odpowiedni typ i rodzaj grafiki na własną stronę internetową? Dlaczego lekceważenie elementów graficznych nie jest dobrym pomysłem? Jaką rolę pełni grafika na stronie www? Klient może trafić na stronę internetową z kilku powodów. Najczęściej odnajduje produkt lub usługę za pomocą którejś z popularnych wyszukiwarek. Ocena treści, zawartości strony zajmuje tylko kilka sekund w trakcie których odbiorca po

Andrzej Sitek
19 maja 2015  

Jak dobrze stosować grafikę wielkoformatową?

Grafika wielkoformatowa to specyficzna dziedzina, która wymusza na projektantach nie tylko doskonałą znajomość warsztatu, ale również wiedzę o technologicznych zagadnieniach druku wielkich formatów. Co to dokładnie oznacza? Jak to jest z grafiką wielkoformatową? Aby dobrze stosować grafikę wielkoformatową trzeba przede wszystkim doskonale orientować się w technikach druku. W praktycę oznacza to znajomość wielu dostępnych technologii druku. Na przykład druk solwentowy. Charakteryzuje się

Andrzej Sitek
22 czerwca 2015  

Jak projektować wzory na kasetonach reklamowych?

Aby zrozumieć pracę grafika, który przygotowuje projekt wzoru na kasetonie, warto zdać sobie sprawę, że efekt jego pracy widoczny na monitorze komputera jest częścią większej całości. To proces znacznie bardziej skomplikowany. Jak bardzo? Projektowanie wzoru na kasetonach standardowo rozpoczyna się tak samo jak w wypadku pozostałych zleceń, czyli od rozmowy z klientem i określeniem jego oczekiwań. Często bywa tak, że zleceniodawca posiada już własne materiały, ale niestety nie zawsze są one dość

Andrzej Sitek
7 lipca 2015