« Powrót

Kolory na landing page: kontrasty przede wszystkim?

Dodano: 2015-06-08 przez: Andrzej Sitek

Efektywność landing page jest uzależniona od kilku czynników. Wśród najważniejszych znajduje się dostosowanie strony docelowej do odbiorcy oraz kwestia właściwego rozplanowania tekstów i grafik. Jeszcze jednym, równie ważnym zagadnieniem jest właściwy dobór materiałów tekstowych oraz typografia.

Trzeba też pamiętać o wezwaniu do działania (ang. call to action). Strona docelowa powinna zachęcić odbiorcę od podjęcia oczekiwanej akcji. Elementem, który uzupełnia powyższe kwestie, jest kolorystyka. Jak bardzo jest ważna?

Siła oddziaływania

Jedną z cech landing page wynikającą ze specyfiki środowiska, jest konieczność natychmiastowego działania, dalszej reakcji. Odbiorca już kliknął w reklamę, która doprowadziła go do strony docelowej, a więc wykazał już zainteresowanie tematem, sztuka polega jednak na tym, aby użytkownika nie opuścił dotychczasowy zapał i wykonał oczekiwane ruchy.

http://designmodo.com/landing-page-examples/

Szybka decyzja

Badania dowodzą, że klient podejmuje decyzję o pozostaniu lub opuszczeniu strony w kilka sekund. W tak krótkim odcinku czasu trzeba zaproponować mu atrakcyjne treści. Właśnie dlatego tak ważne są szczegóły, które mogą przedłużyć lub skrócić wizytę. Istotne jest nawet z pozoru błahe zagadnienie wielkości fontów. Okazuje się, że to większe, nagłówkowe litery, są częstokroć mniej czytelne niż standardowe fonty, co wykazały m.in. badania Colina Wheildona, autora książki „Type & Layout: Are you communicating or just making pretty shapes?”.

Nieprzypadkowy efekt?

Podobnie jest z kolorystyką, to jedna z istotnych składowych landing page, ale kolory często są dobierane przypadkowo, bez uwzględnienia badań w tym zakresie. Właściwy dobór ma wpływ na reakcję odbiorców. Oddziałuje na ich emocje, samopoczucie, natomiast bazą podświadomej interpretacji są wcześniejsze doświadczenia oraz osobiste preferencje użytkowników. Jakie jest znacznie poszczególnych kolorów?

Magia kolorów

Podstawowe zasady są dotyczące oddziaływania kolorów są uniwersalne. Niebieski to kolor zaufania, pewności i bezpieczeństwa, dlatego często wybierany jest przez instytucji bankowe i służbę zdrowia. Barwa zielona jest kolorem zdrowia, natury i spokoju. Żółty to z kolei optymizm, radość, witalność, często kojarzony z młodzieńczością. Bardziej agresywny jest kolor pomarańczowy, który wyzwala w odbiorcach chęć działania.

Dla kogo różowy?

Czerwony to barwa energii, podwyższonej uwagi. Różowy przeznaczony jest dla kobiet i dziewcząt, zaś fioletowy dla starszych osób, bo jest odcieniem spokoju i równowagi. Czarny to elegancja i szyk, a także synonim luksusu. Biel jest najjaśniejsza, to czystość i światło. Oczywiście znaczeń poszczególnych kolorów jest o wiele więcej, natomiast dokonując wyboru kolorystyki landing page, należy uwzględnić przede wszystkim grupę docelową. Czy chodzi o kobiety, czy mężczyzn? Dzieci, czy osoby starsze? W jakim wieku są klienci?

http://www.impactbnd.com/15-exceptional-landing-page-examples-designed-for-lead-generation

Mężczyźni lubią brąz?

Oferta dla mężczyzn powinna obejmować kolor niebieski, czarny oraz zielony, lepiej zrezygnować z brązów, fioletów i oczywiście odcieni różowego. Kobiety są trudniejszymi odbiorcami, bowiem ich preferencje bywają różne, na pewno jednak kolory powinny być mniej nasycone i chłodniejsze. W tym aspekcie pojawia się jeszcze kwestia psychologicznego oddziaływania barw, czyli dwóch biegunów, od barw ciepłych po zimne.

Energia z koloru

Do pierwszej grupy należą mocne czerwienie, żółcie i pomarańczowy, czyli barwy energetyczne. Po drugiej stronie znajdują się kolory nieba, fiolet i zieleń, czyli spokój i równowaga. Jeśli landing page ma tryskać energią, warto uwzględnić powyższe zasady.

Ostatnia kwestia to kontrasty, których strona docelowa nie może unikać, choćby w odniesieniu do obowiązkowego przycisku „call to action”. Guzik powinien być przede wszystkim zauważalny. Aby to osiągnąć wyróżnia się go rozmiarem i kontrastującym kolorem, odmiennym od tła. Dzięki temu rzeczywiście nawołuje on do działania.

Energia do działania

Kontrasty kolorystyczne oraz intensywności barw, mają duży wpływ na odbiorcę. Mocne kontrasty to energia, siła działania, zachęta do podjęcia decyzji, czyli wszystkie stany i zachowania, jakich oczekujemy. Warto pamiętać o sile kolorów i kontrastów w procesie projektowania landing page.