« Powrót

Kartki firmowe: mały element wielkiej strategii?

Dodano: 2015-07-01 przez: Andrzej Sitek

Firmowe kartki najczęściej wykorzystywane są w okresach świątecznych, chociaż mogą również podkreślać wydarzenia ważne dla kontrahenta, np. rok założenia firmy. Głównie jednak używane są przedświątecznym, magicznym okresie, najlepszym do przesyłania pozdrowień i składania życzeń.

Jest to część naszej tradycji, wciąż bardzo doceniana i po prostu lubiana, bo kto nie lubi dostawać kartek z życzeniami?  

Symbolika i znaczenie

Firmowe kartki spełniają podobną rolę. Wykorzystują pewną symbolikę i znaczenie osobistych, rodzinnych kart świątecznych, które służą przecież do wyrażania swojej sympatii bliższym lub dalszym członkom rodziny. Są symbolem pamięci, posługujemy się nimi do składania życzeń i bardzo mocno wiążą się z naszymi uczuciami. Firmowe kartki czerpią nieco z tego pozytywnego efektu.  

oferia.pl

Siła tradycji

Pozytywne konotacje i długofalowy efekt oddziaływania jest niezwykle cennym walorem tego typu komunikacji. Dobrze jest praktykować tradycję wysyłania kartek i używać biznesowych, firmowych projektów przesyłanych do kontrahentów i współpracowników firmy, aby w wyjątkowy sposób podkreślić przyjacielskie stosunki.

Pozytywne oddziaływanie

Kartki firmowe doskonale oddziałują na odbiorców, którzy czują się dziki nim wyróżnieni i zapamiętani. Większość odbiorców docenia tego typu gesty i starania firmy, nawet jeśli zdają sobie sprawę, że to działanie w gruncie rzeczy czysto reklamowo-marketingowe.

Karta firmowa rzeczywiście jest elementem niemałej strategii, ale oczywiście musi spełniać szereg wymogów, aby odniosła zamierzony skutek. O jakie warunki chodzi? Aby faktycznie ocieplić wizerunek firmy i podkreślić wyjątkową rodzaj współpracy z kontrahentem, trzeba zadbać o oryginalność kartek. Co to oznacza?

Kartka jak firma

Kartki firmowe powinny odpowiadać charakterowi prowadzonej działalności i odróżniać się od innych. To nie jest łatwe, dlatego warto zlecić tego typu działania wyspecjalizowanej firmie, która przygotuje kilka lub kilkanaście propozycji.

pixabay

Wśród elementów składowych karty powinno znaleźć się logo lub inne, charakterystyczne znaki graficzne firmy, aby od razu było wiadomo, kto jest nadawcą.

Elegancka kartka?

Bardziej eleganckim wariantem są kartki podwójne, składane, umieszczane dodatkowo w kopertach. Trzeba pamiętać też o szczegółach. Jeśli przesyłka jest wysyłana w okresie świątecznym, należy nakleić na nią okolicznościowy znaczek. Oczywiście jakość papieru i wykonania powinna być wysoka a grafika bez zarzutu. A co z treścią życzeń?

Odręczny podpis

Najlepiej gdyby były dopasowane do kontrahenta, spersonalizowane. To akurat rzadko jest możliwe, najczęściej wybierany jest więc wariant uniwersalny życzeń, pod którym należy się podpisać. Jeśli tylko jest to możliwe bardzo dobrze jest dopisać zdanie lub dwa od siebie, natomiast podpis powinien być odręczny. Niedopuszczalna jest faksymilia.

Dla kogo ta kartka?

W wypadku większych firm kooperujących na obcych rynkach lub podmiotach współpracujących z osobami z innych krajów trzeba uwzględnić różnice kulturowe i religijne. Warto o tym pamiętać w okresie zamawiania kartek i wybrać wzory bez konkretnych motywów religijnych. Chodzi przecież o to, aby wzmocnić więzi, a nie o to, aby odbiorcę oburzyć lub zniechęcić.

Nie tylko papierowa?

Powyższe założenia dotyczą sytuacji idealnej, która z wielu powodów bywa nieosiągalna. Jeśli nie jest możliwe przesłanie fizycznych kartek do wszystkich kontrahentów, dopuszczalne są karki elektroniczne, dostarczane via mail. Również one powinny uwzględniać powyższe zasady, oczywiście poza jakością papieru, kopertą i znaczkami. W równej mierze należy zadbać o to, aby były spersonalizowane.
Kartki firmowe są bardzo istotne w podtrzymywaniu i zacieśnianiu kontaktów biznesowych. To olbrzym ładunek ukierunkowanych, dobrych emocji. Trzeba o tym pamiętać.