« Powrót

Jak zaprojektować skuteczny szablon?

Dodano: 2015-07-03 przez: Andrzej Sitek

Co to oznacza, iż szablon jest skuteczny? Właściwie skuteczność należy rozumieć jako zbiór cech, które sprawiają, że widok strony jest dla odbiorcy atrakcyjny. Jednocześnie właściwy szablon spełnia szereg funkcji informacyjno-reklamowych i jest swego rodzaju wizytówką firmy. Oto kilka wskazówek, jak zaprojektować właściwy i skuteczny szablon.

Oczekiwania klientów

Najważniejsza sprawa to dostrojenie wyglądu strony w taki sposób, aby odpowiadała oczekiwaniom odbiorców. Podstawowe znaczenie ma reprezentowana branża i dopasowanie graficzne, oczywiście z uwzględnieniem fontów, kolorów i zdjęć. Inna kolorystyka i styl będą odpowiednie dla sprzedawcy pilarek, a inne dla firmy, która oferuje zegarki naręczne.

Darmowe szablony Allegro są niestety ubogie i nieciekawe (źródło: Allegro)

Za dużo grafiki

Częstym błędem, którym obarczonych jest wiele stron sprzedażowych na Allegro, jest przeładowanie szablonu elementami graficznymi. Należy używać ich z umiarem, najważniejszy jest produkt, jego parametry i cena.

Dobierając zdjęcia i obrazy dobrze jest przyjrzeć się im krytycznym okiem. Czy czasem nie są to niemal identyczne fotografie? Czy rzeczywiście ukazują szczegóły, na których zależy kupującemu? I jeszcze jedno, długie ciągli zdjęć wcale nie są dobre. W optymalnym szablonie powinno się ich znaleźć nie więcej niż kilka, najlepiej 5-6.

Informacja w centrum?

Kolejna rzecz to umieszczenie najistotniejszych informacji w centrum uwagi. Nagłówek musi zawierać pełną nazwę produktu, nie wystarczy sam kod, czy sznur literowo-liczbowy, oznaczający model lub symbol urządzenia. Warto spróbować wczuć się w rolę klienta i zastanowić, jakie hasła będzie wpisywał próbując znaleźć określoną rzecz.

Szybki przekaz

Opis akcji należy do obszaru informacyjno-tekstowego, rolą szablonu jest uwypuklenie tych informacji i szybkie przekazanie ich odbiorcy. Oczywiście nie obędzie się bez edycji, dostosowania danych. Opis powinien być zwięzły i spójny, dobrze jest umieścić listę zalet lub najistotniejszych parametrów sprzedawanej rzeczy w formie listy. Częstym błędem jest użycie zbyt dużych i kolorowych fontów oraz wypisywanie ciągów wykrzykników.

Profesjonalne szablony przyciągają wzrok (źródło: Allegro)

Jakie fonty?

Również duże litery w opisie mogą przynieść efekt odwrotny do założonego. Trzeba pamiętać, że w netykiecie duże litery oznaczają krzyk. Nikt nie lubi jak się na niego krzyczy. Inny błąd to tekst zbyt rozstrzelony oraz zbyt frywolne podejście do wielkości liter, tzn. użycie kilku lub więcej rozmiarów. Należy raczej starać się je dopasowywać i wyrównywać fonty.

Dane teleadresowe

Projektując szablon lub zakupując gotowy koniecznie trzeba dopilnować kwestii informacji teleadresowych. Większość stron jest czytana od lewej do prawej i od góry do dołu. Dlatego nazwa firmy, logo lub inny znak umożliwiający natychmiastowe zidentyfikowanie i zapamiętanie sprzedawcy, należy umieścić po lewej stronie u góry. Dane w rodzaju siedziby firmy, następnie info kontaktowe oraz numer kont bankowych, mogą i powinny znaleźć się w bocznych obszarach szablonu (po lewej lub po prawej stronie).

Płatność i reklamacja

Należy również pamiętać, że odbiorca nie powinien szukać informacji o dostępnych formach płatności i wysyłki, terminach wysyłki i dostawy, opcji zwrotu lub wymiany. Dobrze jest umieścić te informacje w widocznym miejscu. Należy tak skonstruować szablon, aby były łatwo dostępne.

Strona firmowa?

Ostatnia rzecz to synergia pomiędzy szablonem na Allegro a stroną WWW firmy. Świetnym pomysłem jest takie skonstruowanie szablonu, aby zawierał charakterystyczne elementy ze strony firmowej. Takie działania pozwalają budować świadomość marki, generują skojarzenia i ułatwiają zapamiętanie firmy lub jej oferty. Umieszczenie na stronie sprzedażowej odnośnika do firmowego WWW jest zawsze dobrym rozwiązaniem.

Zaprojektować dobry szablon wcale nie jest łatwo. Można potknąć się na wielu sprawach i pozornie drugorzędnych kwestiach. Najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie profesjonalnego projektu w wyspecjalizowanej firmie oferującej tego typu usługi. Szkoda byłoby zmarnować potencjał sprzedażowy, jaki drzemie w dobrym szablonie.