« Powrót

Identyfikacja wizualna jest potrzebna?

Dodano: 2015-03-27 przez: Andrzej Sitek

Założenie firmy jest coraz łatwiejsze, pojawiają się nowe rynki usług i towarów, wzrasta rola Internetu, niebagatelne znaczenie ma stały wzrost gospodarczy, nowe opcje finansowania i dotacji. Te i inne czynniki sprawiają, że rośnie konkurencyjność utrudniając możliwość wyróżnienia się.

Wśród spektrum działań marketingowych, identyfikacja wizualna staje się najważniejszym narzędziem umożliwiającym skuteczne działanie i lepszą perspektywę na przyszłość.


Skuteczność firmy

Identyfikacja wizualna to zagadnienie, które determinuje skuteczność firmy rozumianą jako efektywność w rozpoznawaniu marki przez odbiorcę i pozytywne skojarzenia łączące się z powyższym procesem. Prościej ujmując, udana identyfikacja oznacza, że klient chce skorzystać z usług lub produktów właśnie tej a nie innej firmy. Jest to ważna kwestia, która przekłada się na wyniki firmy: obroty i zysk.

Główna rola

W podstawowym znaczeniu chodzi więc o jasny przekaz umożliwiający skuteczne wyróżnienie się podmiotu (marki, firmy) spośród konkurencji, ale nie jest to jedyna rola systemu identyfikacji wizualnej.
 
https://www.behance.net/Gallery/altreforme--furniture-company/166876

Rozpoznawalność i oddziaływanie

Również dzięki prostocie, w pewnym sensie łatwości identyfikacji, rośnie rozpoznawalność podmiotu, a także zwiększa się zasięg oddziaływania. Pomiędzy odbiorcami (klientami) również zachodzą interakcje oraz lokomocja, która oznacza rozpowszechnianie wizerunku firmy. Lepsza rozpoznawalność nierozłącznie splata się z efektywnością komunikacji z otoczeniem. Prostota i jednoznaczność charakteryzuje prace najlepszych specjalistów od brandingu, na przykład Wallyego Olinsa.

Zaufanie odbiorców

Obraz firmy powinien być dostosowany do percepcji odbiorcy a jeśli tak się dzieje, firma trafia do targetu, na którym jej zależy. Na czym firmom zależy najbardziej? Najczęściej na zaufaniu odbiorców i przekonaniu ich o profesjonalizmie firmy. Źródło tych przekonań również tkwi w identyfikacji wizualnej, chociaż nie można zapominać o opozycji do tych zagadnień, czyli negatywnych skojarzeniach, które w wypadku niedopracowanej lub błędnej identyfikacji mogą powodować niepowetowane straty.
 
https://www.behance.net/Gallery/Artisan/164651

Trudna oryginalność

Aby system był skuteczny musi być zgodny ze specyfikacją podmiotu, konieczne jest właściwie wyeksponowanie elementów charakteryzujących, nawiązujących do sfery działania firmy. To poprawia zauważalność. Podobnie wskazana jest jednoznaczność i podniesienie trudnej kwesti oryginalności (dla odróżnienia od konkurencji).

Dlaczego logotypy firm działających w tej samej branży są zawsze odmienne i różnorodne? W świetle powyższych kwestii odpowiedź staje się oczywista, natomiast kwestią otwartą pozostaje pytanie, które logotypy oddziałują na odbiorców najlepiej? Otóż nie chodzi tylko o logo, lecz całościowy obraz, wszystkie części składowe identyfikacji wizualnej (logotyp, typografia, kolorystyka, itd.).

Ważna księga

Elementy identyfikacji wizualnej, a właściwie zasady ich stosowania, są umieszczane w tzw. książce identyfikacji wizualnej. Księga zawiera też informacje na temat niewskazanych sposobów używania tych elementów, np. zmiany dotychczasowej czcionki w folderach reklamowych lub kolorów logotypu. Celem księgi identyfikacji jest ochrona wizerunku firmy przez niepotrzebnymi zmianami. To narzędzie ułatwiające zarządzanie i pilnowanie spójności symboliki.
 
Tylko spójne działanie na wielu płaszczyznach przynosi zadowalający efekt. W aktualnych czasach, trudnych ze względu na wysoką konkurencyjność, roli identyfikacji wizualnej nie można przecenić. Właściwie staje się nawet niezbędna i niemal tak ważna jak produkt finalny danej firmy.