« Powrót

Czym jest infografika?

Dodano: 2015-05-21 przez: Andrzej Sitek

Według projektanta Johna Caserta z Rode Island School of Design, mówa po prostu o grafice objaśniającej, której główny aspekt to nie tyle informacja, co raczej graficzne wyjaśnienie informacji, przekazywanie pewnych idei obrazami. Tekst ma w infografice znaczenie drugorzędne, najważniejszy jest jego walor obrazowego przekazu, który można łatwiej zrozumieć. Jeszcze prościej: to wizualizacja danych, ale skąd się wzięła infografika?



Odległe początki

W gruncie rzeczy infografika nie jest niczym nowym. Zgodnie z powyższą definicją, infografiką można nazwać odnalezione w południowej Francji malowidła naskalne z okresu paleolitu górnego. Również wczesne wersje egipskich hieroglifów, które za pomocą symboli graficznych przekazywały konkretne treści, podpadają pod tę kategorię.

W czasach nam bliższych należy wspomnieć o ISOTYPE, czyli modelu komunikacji wizualnej Ottona Neuratha. ”International System of Typographic Picture Education” powstał w 1925 roku, służył do przekazywania wniosków i koncepcji za pomocą ikonek i obrazków. Pod koniec lat 30. zeszłego wieku austriacki socjolog opublikował nawet książkę pt. „Modern Man in the Making”, w której zamieścił rys historyczny na temat człowieka w postaci ISOTYPE.


Pierwsze rozpowszechnienie infografiki w mediach miało miejsce w latach 70. ubiegłego wieku, kiedy to amerykańskie dzienniki w rodzaju „Time Magazine” i „USA Today” zaczęły używać jej do upraszczania skomplikowanych zagadnień. Po co aktualnie używamy infografiki?

Obraz jest wart tysiąca słów

Chodzi o to, aby przekazać odbiorcom złożone informacje w przystępny sposób, by mogli je łatwo pojąć i przyswoić. Nasze biologiczne uwarunkowana sprawiają, że zmysł wzroku pełni rolę wiodącą. Aż połowa obszarów mózgu pośrednio lub bezpośrednio związana jest ze wzrokiem. Mówiąc krótko, mózg znacznie lepiej i łatwiej przetwarza obrazy niż czysty tekst, na przeanalizowanie którego musimy mieć więcej czasu. Cechą naszego postrzegania jest ponadto większa uwaga w wypadku jakiejkolwiek dostrzeżonej odmienności. Infografika jest taką różnicą w standardowym przekazie tekstowym.

To jest fajne?

Nie da się temu zaprzeczyć. Infografika jest ponadto świetna w samej swej istocie i formie. Ba! Są nawet rankingi infografik, a głównym parametrem oceny jest wygląd, projekt. Istnieje również skrajna definicja, która mówi, że nawet bez tekstu infografika nadal powinna być zrozumiała przez odbiorcę. Ponieważ przekaż wizualny ma znaczenie pierwszorzędne, artyści i graficy mogą w tej formie komunikatu wiele osiągnąć zaś najlepsi projektanci zyskują niemałą popularność.
 
Infografika to opowieść

Głównym obszarem ekspansji infografiki jest Internet, dla którego wydaje się niejako stworzona, szczególnie zaś media społecznościowe. Trzeba jednak zaznaczyć, że infografika sprawdza się w każdym medium. Jej podstawą są wykresy, mapy, diagramy, grafy, linie czasu. Pozwala nie tylko przedstawić jakieś dane lub fakty, ale umożliwia również ukazanie, podkreślenie zależności pomiędzy nimi. Jest to w pewnym sensie opowieść, a przecież opowiadanie historii to jeden z najwcześniejszych sposób komunikacji, który poznajemy. Zawsze z chęcią do niego powracamy.  


Infografika jest odpowiedzią na wiele pytań w jeden, spójny sposób. Może za pomocą kilku znaków porównywać odlegle przypadki, w najprostszy sposób ukazać korelację czasową, znaczeniową itd. Infografikę można stosować niemal wszędzie, również w biznesie. Czy powinno się jej używać do komunikacji z klientami? Po odpowiedź zapraszamy do następnego tekstu.