« Powrót

Ulotka. Na czym odbiorca skupia wzrok?

Dodano: 2015-04-20 przez: Andrzej Sitek

W piosence Paktofoniki pt. „Chwile ulotne” pojawia się fragment: „Łapie chwile ulotne jak ulotka”. W tym wersie podkreślono tymczasowość ulotki. Odbiorca bardzo rzadko skupia się na ulotce dłużej niż kilka chwil bo zasadniczo ta forma reklamy to źródło informacji przeznaczone do szybkiego rozpowszechniania. Cechą ulotki jest niewielka objętość.

Używa się jej do krótkich informacji o firmie, działalności jakieś instytucji lub jako formy zapowiedzi wydarzenia natury kulturalnej, politycznej albo turystycznej. To także przekaz odnośnie usług lub asortymentu, produktu albo dowolnej oferty, natomiast nadawca oczekuje, że ulotka przyciągnie uwagę odbiorcy i zachęci go podjęcia wskazanego działania.

Prosta i skuteczna?

Charakterystyczne jest również miejsce, gdzie ulotka trafia. Są to wspomniane już ulice miast i miejscowości, gdzie bywa kolportowana, rozdawana przez zatrudnioną w tym celu młodzież. Na ulotkę natrafimy także w poczekalniach, sklepach, skrzynkach pocztowych lub klatkach schodowych. To najprostsza, co nie znaczy, że nieskuteczna, forma reklamy.

Ulotka składa się zasadniczo z tekstu i grafiki. Największą trudnością dla projektantów ulotek jest optymalne zestawie zawartości, odpowiedni układ ulotki. Chodzi przecież o to, aby odbiorca w jak najkrótszym czasie został poinformowany o tym, na czym zależy nadawcy. Pewne wskazówki odnośnie właściwiej kompozycji ulotki kwantyfikują badania typu eyetracking. Chodzi o ścisłe wyliczenie ile grafiki należy umieścić na ulotce, a jak dużo tekstu.

Badana oparte na technice śledzenia wzroku wskazują, że wzrok odbiorcy przyciąga najpierw grafika i jest ona ważniejsza niż tekst. Najwydajniejsza jest prezentacja wizualna zajmująca 3/4 powierzchni reklamy, ale już całościowa, tzn. zajmującą 100 %, osiąga pięciokrotnie gorszą skuteczność (nieco powyżej grafiki zajmującej 1/4).

Twarz, synonim sukcesu

Duża ilość różnorakich elementów rozprasza uwagę, znaczenie ma także treść grafiki. Ciekawe, iż najbardziej atrakcyjne dla odbiorców są obszary, na których umieszczono ludzkie twarze. Element ten oddziałuje tak mocno, że pozostaje dostrzeżony również wówczas, gdy jest mocno pomniejszony lub zdominowany przez inne części grafiki. Dodatkowo odbiorca najczęściej skupia się na oczach ludzkiej twarzy. Informację tę można skutecznie wykorzystać, aby utrzymać uwagę użytkownika na obszarze, na którym zależy nadawcy.

W wypadku tekstu istotne jest maksymalne jego skrócenie oraz powiększenie czcionki. Krótka, zwięzła informacja odpowiada funkcji ulotki, odbiorca zazwyczaj nie ma czasu na dłuższe badanie, dociekanie, o co nadawcy chodzi. Komunikat, interakcja musi zajść natychmiast. Użytkownik skupia wzrok na nagłówku, co odzwierciedla również zasadę dla reklam w Internecie. Oczywiście umieszczając komunikat w obrębie atrakcyjnych wizualnie elementów graficznych zwiększa się szansa na skuteczne działanie ulotki.

Logotyp a ulotka

Jeżeli nadawcy, poza komunikatem, zależy również na wzmocnieniu świadomości marki, powinien umieścić duży logotyp swojej firmy lub organizacji w górnym lewy lub prawy rogu ulotki, gdzie wzrok użytkownika na pewno spocznie. Z punktu widzenia odbiorcy ważna jest również odpowiednia kolorystyka, bowiem bardziej skłania go do skupienia uwagi kreacja w żywych, intensywnych kolorach, co nie oznacza jednak ferii barw. Komunikat musi pozostać czytelny. Trzeba dodatkowo pamiętać, że wpierw postrzegane są kolory ciepłe a dopiero po nich zimne.


Kolorystyka tekstu też ma znaczenie. Litery inne niż czarne szybciej zostaną zauważane, jednak jeśli wersów będzie więcej niż kilka, uwaga odbiorcy zostanie rozproszona. To generalna zasada, o której już wspomniano. Tekst ma być krotki, grafika duża i wyraźna, przekaz jednoznaczny. To zasadniczo główne punkty, założenia, dobrej ulotki. Wystarczy o nich pamiętać, by była skuteczna i przyniosła zamierzony efekt, co oznacza, że wzrok odbiorcy nie prześliźnie się po ulotce, tylko zatrzyma w miejscach określonych przez nadawcę.