Psychologia koloru zielonego, a logo BP

Redakcja               26.03.2015              
Czy zwróciliście uwagę, że logo Animal Planet jest w kolorze zielonym? Podobnie logo Greenpeace, a nawet drażetek Tic Tac koncernu Ferrero. Nawiązanie do świeżości, zielonych gajów, natury i spokoju nasuwa się samo. Co zatem w tym towarzystwie robi upaćkany ropą koncern BP?
Psychologowie przeprowadzili dziesiątki badań dotyczących kolorów. Na Uniwersytecie Harvarda dowiedziono, że czerwień zwiększa ciśnienie krwi u badanych osób i przyspiesza reakcje organizmu o 12% w porównaniu do stanu spoczynku. Na blogu znajdziesz z resztą artykuł o tym, co znaczy kolor czerwony w projektowaniu logo. Masz tam nieco więcej ciekawostek o znaczeniu czerwieni w designie. Przejdźmy dalej, jeżeli chodzi o kolor niebieski, to działa odwrotnie i dodatkowo obniża odczuwalna temperaturę o 3 stopnie.

Naukowcy z Uniwersytetu Loyola opublikowali dane, z których wynika, że kolor podwyższa identyfikację marki o 80%, zaś specjaliści z Color Communications, lidera w dziedzinie technologii barw wykazali, iż ocena odbiorców na temat produktu w 90% opiera się na kolorze. Zaprojektowanie logo polega także na odpowiednim dobraniu kolorystyki!

Zieleń jest zdrowa 

Feeria barw towarzyszy nam od pierwszych tygodni życia, czy tego chcemy, czy nie. Jakie to ma znaczenie dla marketingu? Już dawno dokonano analizy danych w populacji ludzkiej, wykreślono trend, który obowiązuje dla każdego z kolorów. Szczególe miejsce zarezerwowano dla zielonego, symboliczne związanego ze zdrowiem, spokojem i równowagą.

zieleń w projektowaniu
pixabay / hans

Zielony, to również kolor bezpieczeństwa, który widzimy niemal codziennie w postaci okręgu lub maszerującego ludzika na skrzyżowaniu lub przejściu dla pieszych. Barwa łąk i lasów to kolejne, najbardziej oczywiste skojarzenie, wywodzące się z atawistycznej cząstki ludzkiej natury, dlatego z odcieni zieleni korzystają firmy, których filozofia ma nawiązywać do działań bliskich naturze, a także prozdrowotnych.
 

Zieleń kolorem chciwości i zazdrości

Co z intensywnością barwy? Ciemniejsza zieleń kojarzona jest natomiast z bogactwem. Nieprzypadkowo przedstawiciele sektora finansowego, np. BZ WBK albo Getin Bank bazują na szczodrej, szmaragdowej barwie w logotypach. W zieleni kryje się także pewne zagrożenie, jej ciemniejszy wariant bywa łączony przez odbiorcę z chciwością, zazdrością i ambicją. Można odnieść wrażenie, że powyższe określenia mogą odzwierciedlać pewne cechy firm i konsorcjów, chociaż to efekt niezamierzony i na pewno niechciany.

Dodajmy jeszcze, że morska zieleń jest najbliższa dobremu zdrowiu, a zieleń oliwkowa (gałązka oliwna) to oczywiście tradycyjna barwa pokoju. Czy kolory zawsze i wszędzie oznaczają to samo? Kolor biały, dobrze odbierany w Europie, w Japonii jest związany ze śmiercią. Z kolei żółć jest smutna w Rosji i Iranie. W Boliwii kolor fioletowy zarezerwowano dla procesji pogrzebowych. To nie koniec kolorowego zawrotu głowy. Takich wyjątków jest o wiele więcej. 
 

Kolor piwa


Poza branżą finansową z zieleni w logotypach korzystają koncerny i firmy medyczne, frakcje prozdrowotne oraz producenci kosmetyków, np. Herbalife albo Ziaja. W wypadku konkretnych marek w pierwszym rzędzie pienią się kompanie piwowarskie, dla których zieleń to symbol natury i bardzo pożądany aspekt prozdrowotny, nawet jeśli lekarze uważają inaczej: kolor logo Carlsberga, Lecha, Żubra i innych marek bazuje na zieleni chmielowych szyszek.
 

Paskudny, czerwony kwadrat

A co z BP? Historia giganta paliwowego jest długa, ciemna i wielka niczm plama z niemal 700 milionów ton ropy, które wyciekło do Zatoki Meksykańskiej pięć lat temu. Logo BP z 1920 roku, czyli początków firmy, to czerwony kwadrat z czarnymi napisami. Aktualnie nadawałby się co najwyżej na tabliczkę ostrzegającą o groźnym psie czyhającym na listonosza. Kolejna próba przypomina klepsydrę lub nagrobną tablicę.

Pierwsze logo BP
Logo BP na przestrzeni lat

Dopiero pod koniec lat czterdziestych BP wykorzystało pozytywny wpływ koloru zielonego łącząc takową tarczę z żółtymi literami. Swoją drogą, to bardzo dobre zestawienie. Żółty jest kolorem słońca, radości, szczęścia, ma wywoływać w odbiorcy przyjemne uczucia. Ikea i McDonald skutecznie wykorzystują siłę żółtej barwy, ale uwaga! Żółta barwa nie jest zalecana dla produktów, które mają być  prestiżowe i wysokiej klasy.

Prestiżowe paliwo?

Czy ktokolwiek oczekuje od paliwa, że będzie prestiżowe? Nie bardzo, dlatego symbol BP mógł rozwijać się dalej. Ostateczna wersja, którą znamy obecnie, pojawiła się piętnaście lat temu, na przełomie wieków. Było to rzeczywiście, jak przedstawia na swojej witrynie BP, dramatyczne zerwanie z tradycją. Ryzyko utraty klientów zminimalizowano pozostawiając na orbicie symbolu dwie, małe, zielone literki: bp.
Nowsze loga BP
Logo BP na przestrzeni lat

Sam symbol miał oznaczać słońce a nawet więcej, greckiego boga Heliosa, co wiąże się z ciepłem, światłem i oczywiście naturą. Kształt logo BP również ma dodatkowe znaczenie. Połączone sfery łączą się i spajają. Są różne ale wspólne, pracują i działają jak jedna. To właśnie filozofia BP.
 
Ta nieco wydumana legenda miała odzwierciedlać szereg zmian w BP, które nastąpiły pod koniec ubiegłego stulecia, tzn. serii fuzji i przejęć w firmie. Czy kryje się w tym coś więcej? Nowa symbolika ukonstytuowała nowe oblicze paliwowego giganta na zewnątrz i do wewnątrz.

To przesłanie dla pracowników korporacji:  „Słuchajcie, tworzymy wspólnie globalną markę”. W ten sposób firma, która od dziesięcioleci jest na celowniku organizacji takich jak Greenpeace i mająca na swoim koncie wiele grzechów przeciwko środowisku naturalnemu, zmieniła swój wizerunek (a przynajmniej próbowała). 

Dlaczego międzynarodowy moloch ma zielono-żółte słońce w miejscu logo? Bo firma nie chce, aby ktoś myślał o plamach ropy na wodach Zatoki Meksykańskiej albo o setkach tysięcy tankujących na stacjach BP samochodów. Zresztą kto by chciał? BP to firma, która pragnie kojarzyć się z zieloną energią, radością i zdrowiem.  A że to nie do końca prawda?  To bez znaczenia. Na tym polega siła dobrego logotypu.
 

To także może Cię zainteresować

Jak zaprojektować logo? Zasady i pomysły!

Jakie logo jesteś w stanie zapamiętać? Jakie zapada Ci w pamięć na tyle, żeby potem od razu kojarzyć je z jedną, konkretną marką? Ludzie zadziwiająco często szukają odpowiedzi na pytanie, jak stworzyć znak graficzny dla siebie albo firmy? Sprawa bywa trudna, bo zaprojektowanie skutecznego emblematu, stawia przed twórcą szereg, często niełatwych, wymagań. Czy do jego stworzenia potrzebujesz profesjonalnego grafika? Z pozoru nie! Czy radzimy, aby jednak skorzystać z jego pomocy? Jak najbardziej ta

Michał Płomiński
3 marca 2021  

Trendy w projektowaniu logo

Trendy w projektowaniu graficznym, podobnie jak w każdej kreatywnej dziedzinie, pojawiają się i znikają. To, co było modne jeszcze klika lat temu, teraz wywołuje co najmniej lekki uśmiech zawstydzenia. To, co podobało się wszystkim, teraz jest na cenzurowanym. Jak wyglądają trendy w projektowaniu logo? O czym pamiętać? Sprawdźmy! Czy warto śledzić trendy w projektowaniu logo? Oczywiście, że warto. Można za nimi podążać, można iść im pod prąd, można się nimi inspirować i można uznać je za zap


20 marca 2015  

Kolory placówek. Czy mają znaczenie?

Kolory Ikei to żółty i niebieski. Czy zatem obszerne sklepy szwedzkiego giganta składają się z żółtych płaszczyzn uzupełnionych niebieskimi połaciami? Otóż nie. Wnętrza Ikei są przede wszystkim białe. Dlaczego? Aby to wyjaśnić, trzeba najpierw powiedzieć o czymś, co nazwano identyfikacją wizualną. Najlepszych przykładów nie znajdziemy w czasopiśmie dla panów, jak zasugerował jeden z moich znajomych, chociaż w pewnym sensie miał rację. Identyfikacja wizualna to zestaw wzajemnie uzup

Andrzej Sitek
27 marca 2015