Jak projektować wzory na kasetonach reklamowych?

Redakcja               07.07.2015              
Aby zrozumieć pracę grafika, który przygotowuje projekt wzoru na kasetonie, warto zdać sobie sprawę, że efekt jego pracy widoczny na monitorze komputera jest częścią większej całości. To proces znacznie bardziej skomplikowany. Jak bardzo?
Projektowanie wzoru na kasetonach standardowo rozpoczyna się tak samo jak w wypadku pozostałych zleceń, czyli od rozmowy z klientem i określeniem jego oczekiwań. Często bywa tak, że zleceniodawca posiada już własne materiały, ale niestety nie zawsze są one dość dobre. Dobry projekt kasetonu reklamowego wymaga sporo uwagi i zaangażowania.

Wektoryzacja danych na projekcie kasetonu

Zazwyczaj motyw graficzny lub logo, którym dysponuje klient, jest zapisane w którymś z popularnych formatów graficznych, co oznacza konieczność wektoryzacji danych.

Dzięki wektoryzacji możliwe jest dowolne skalowanie grafiki bez utraty jakości. Bywa też tak, że materiały wyjściowe są za słabe, np. mają za małą rozdzielczość i nie jest możliwe ich wykorzystanie w projekcie. Oczywiście graficy i projektanci są w stanie zaproponować alternatywne rozwiązania.

Lokalizacja kasetonu reklamowego

Kolejne etapy uwzględniają wielość opcji dotyczących materiałów i technologii wykonania kasetonu reklamowego. Przesłankami do określenia optymalnej technologii jest wskazanie miejsca, w którym ma się znaleźć kaseton i analiza oczekiwań klienta. Może to być przecież instalacja wewnętrzna lub zewnętrzna, podświetlona lub nie, o różnej wielkości lub grubości użytych materiałów, umieszczona na różnej wysokości.

Dodatkowo należy wziąć pod uwagę czy ma to być instalacja naścienna, czy może wisząca (na łańcuszkach) lub stojąca. W tym miejscu pojawia się oczywiście pytanie, czy będzie to konstrukcja jednostronna, czy dwustronna. To główne zagadnienia konieczne do rozstrzygnięcia w procesie projektowania, ale przecież nie są to wszystkie problemy.

Doświetlenie i trwałość?

Pozostałe to m.in. rodzaj zastosowanego doświetlenia, trwałość (np. odporność na promienie UV) i ostatecznie kwestia ceny kasetonu reklamowego, kosztów jakie dopuszcza zleceniodawca. Istnieją warianty tańsze i droższe. Zazwyczaj droższe opcje charakteryzują się większą trwałością, lepszym oddaniem barw, dokładniejszym i precyzyjniejszym wykonaniem.

Podstawowy materiał

Stosowane materiały dla podłoża tablicy (ramy są najczęściej wykonane z aluminium malowanego proszkowo) są różnorodne. Podstawowym podłożem kasetonu, jest spienione PCV o grubości od 2 mm. Materiał odporny na warunki atmosferyczne i dość lekki, co oczywiście ma niebagatelne znaczenie.

Dobry jak.. dibond

Aktualnie najpopularniejszym podłożem jest dibond, rodzaj płyty kompozytowej, z powodzeniem stosowanej wewnątrz i na zewnątrz. Dzięki użyciu okładzin z cienkiego aluminium, dibond jest sztywny i mocny, do tego ma gładką powierzchnię i bardzo estetyczny wygląd. Jest to elegancki materiał, chociaż stosunkowo drogi.

Plexi

Tańszym rozwiązaniem jest plexi, którego grubość wacha się od 1 do 20 mm. Płyty mogą być bezbarwne lub kolorowe. Aplikacje uzyskuje się najczęściej poprzez wyklejenie folii ploterowej na wewnętrznej stronie płyty. Efekt końcowy zależy m.in. od zastosowanej folii i grubości plexi, rodzaju podświetlenia, odległości od odbiorców.

Nanoszenie wzoru na kaseton

W zależności od wymienionych materiałów użytych jako podłoża tablicy kasetonu, stosuje się różne techniki nanoszenia wzoru. Dla przykładu dibond świetnie poddaje się wycinaniu. Można oczywiście łączyć go z kolorowym pleksi i w ten sposób uzyskać ciekawe napisy, które możemy dodatkowo podświetlić od wewnątrz.

Kolorowe folie

Największa różnorodność występuję w kwestii używanych folii. Podstawowym materiałem jest folia ploterowa, używana do wycinania dowolnych kształtów na ploterze. Ciekawym, odmiennym rodzajem folii jest tzw. „szkło mrożone”, czyli materiał imitujący piaskowane szkło.

Doświadczenie projektanta

Oczywiście powyższe przykłady to tylko część zagadnień związanych z wzorami na kasetonach. Doświadczony projektant potrafi nie tylko wykonać dowolny, oczekiwany przez zleceniodawcę projekt, ale powinien także zaproponować najlepsze, najoptymalniejsze rozwiązanie uwzględniające różnorodność materiałów i technologii. Mają one decydujący wpływ na efekt końcowy i ostatecznie, zadowolenie klienta.

Projekt kasetonu z konkursu graficznego

Całość związaną z projektowaniem wizerunku firmy, włacznie z jego prezentacją na kasetonach możecie także zlecić w ramach coraz modniejszych konkursów graficznych. Dzięki temu otrzymacie kilkadziesiąt różnych propozycji od doświadczonych grafików, którzy, wykorzystując swoje doświadczenie, zwizualizują Wasze oczekiwania. Wybieracie ten projekt, który najbardziej przypadł Wam do gustu.

Wystarczy wybrać pakiet i samodzielnie założyć konkurs na projekt kasetonu reklamowego.

Przykładowe prezentacje prac nadesłanych na konkursy graficzne na designer.pl przedstawione na kasetonach:
 
kaseton słowianka  projekt kasetonu zawekowani
 
kaseton reklamowy przykrywka  reklama na kasetonie
 
kaseton reklamowy pasarti 
 
Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź na: https://www.designer.pl/konkursy-graficzne

To także może Cię zainteresować

Czy grafika no stronie internetowej jest ważna?

Czy grafika na stronie www jest istotna? Jaką rolę pełni? Jak wybrać odpowiedni typ i rodzaj grafiki na własną stronę internetową? Dlaczego lekceważenie elementów graficznych nie jest dobrym pomysłem? Jaką rolę pełni grafika na stronie www? Klient może trafić na stronę internetową z kilku powodów. Najczęściej odnajduje produkt lub usługę za pomocą którejś z popularnych wyszukiwarek. Ocena treści, zawartości strony zajmuje tylko kilka sekund w trakcie których odbiorca po

Andrzej Sitek
19 maja 2015  

Jak dobrze stosować grafikę wielkoformatową?

Grafika wielkoformatowa to specyficzna dziedzina, która wymusza na projektantach nie tylko doskonałą znajomość warsztatu, ale również wiedzę o technologicznych zagadnieniach druku wielkich formatów. Co to dokładnie oznacza? Jak to jest z grafiką wielkoformatową? Aby dobrze stosować grafikę wielkoformatową trzeba przede wszystkim doskonale orientować się w technikach druku. W praktycę oznacza to znajomość wielu dostępnych technologii druku. Na przykład druk solwentowy. Charakteryzuje się

Andrzej Sitek
22 czerwca 2015  

Nadruk na materiałach i tkaninach - o czym pamiętać?

Nadruki na materiałach, druki na tkaninach, koszulkach i elementach identyfikacyjnych, to doskonała strategia wyróżnienia swojej firmy na rynku. Przeczytaj o czym należy pamiętać, wybierając print na materiale! Jeżeli masz już wybrane projekty na koszulki dla swojej firmy, wypadałoby poznać najlepsze metody naniesienia druku na materiał. Najlepszym rozwiązaniem będzie przebadanie dostępnych technologii i odniesienie ich do podłoża aplikacji, czyli rodzaju materiału. Najbardziej powszechną, ta

Andrzej Sitek
20 lipca 2015