Projekt okładki sprzedaje treść?

Redakcja               17.06.2015              
Przysłowie mówi, żeby nie oceniać książki po okładce, ale większość klientów sięga po publikację, bo spodobała się im oprawa. Dopiero na drugim miejscu znajduje się wybór w oparciu o tytuł, a na trzecim nazwisko autora. Czy okładka sprzedaje treść?

Oddziaływanie i sugestia

Dobra okładka daje odbiorcy przedsmak tego, co odnajdzie w książce. Jeżeli chcesz poznać szczegóły, przeczytaj nasz artykuł o tym, czym jest okładka i obwoluta książki oraz jakie rodzaje okładek wyróżniamy!

Tytuły często bywają abstrakcyjne, niedosłowne, wręcz mylące, dlatego tak ważne jest, aby mimo to udało się odzwierciedlić na okładce książki cząstkę jej zawartości.

Przestrzeń między tytułem i nazwiskiem autora daje szerokie pole do popisu, zresztą tekst bywa przecież wkomponowany w układ graficzny, np. za pomocą czcionki, jej kolorystyki, czy też techniki wykonania. Zarówno w Polsce jak i na świecie znanych jest wiele nazwisk twórców i artystów, którzy potrafili w niezwykły sposób zaprojektować oddziałujące na odbiorców, sugestywne, dające do myślenia oprawy.

Słynne okładki książek

Nazwiska takie jak Daniel Mróz, ilustratora powieści Stanisława Lema, czy Bohdan Butenko, który projektował okładki do powieści Edmunda Niziurskiego, może niekoniecznie rozpoznawane są przez wszystkich, ale za to efekt ich pracy zna każdy, kto odwiedzał niegdyś biblioteki. Swoją drogą na podstawie motywów z projektu okładki Daniela Mroza, powstało nawet rocznicowe Google doodles uświetniające 60 rocznicę pierwszej publikacji Stanisława Lema.

Daniel Mróż projekty okładek
Okładki projektu Daniela Mroza, polskiego grafika, scenografa i rysownika

Podobnie jak wymienieni twórcy, również Jan Młodożeniec, czy Andrzej Heidrich tworzyli głównie w czasach, gdy ważniejszy był pomysł, pewna artystyczna wizja i zbudowanie pomostu pomiędzy obrazem, skojarzeniem a zawartością książki.

 

Okładka książki dziś

Aktualne projekt okładki książki ma nieporównywalnie lepsze parametry technologiczne, zarówno dzięki wysokiej jakości papieru i farb, jak również doskonałej jakości druku. Nadal jednak siła oddziaływania okładki to przede wszystkim wyjątkowy projekt.

 
Projekty okładek książek
 
BuzzFeed Books. Part of 32 Of The Most Beautiful Book Covers Of 2014
 

O tym jak niebagatelna i szeroko komentowana jest to kwestia, świadczą również liczne głosy w Internecie, np. grupy facebookowe w rodzaju Kupiłem tę książkę również dzięki okładce albo jej opozycja, czyli Kupiłbym / Kupiłabym tę książkę, gdyby nie jej okładka. Społeczności liczące po kilka lub nawet kilkanaście tysięcy osób codziennie oglądają nowe przykłady okładek, które umieszczają na grupach jej członkowie. Jest to bezpłatna reklama albo… antyreklama.

Popularny jak... okładka

Dobra okładka książki może trafić nawet dalej, do często publikowanych zestawień typu The best of. Tworzą je zarówno dziennikarze papierowych lub internetowych wydań największych dzienników w rodzaju New York Times, jak również liczne portale poświęcone książkom, czy zjawiskom popkultury, np. BuzzFeed Books i zestawienie 32 Of The Most Beautiful Book Covers Of 2014.

Tego typu zestawienia powstają m.in. dlatego, że są niezwykle popularne wśród odbiorców, czytelników. Do oceny książki po okładce nie trzeba znać jej zawartości, a komentować może każdy. Efektem tych dyskusji jest także wzmożone zainteresowanie, które następne przekłada się na lepszy wynik sprzedaży publikacji.

Popularność nie maleje i maleć nie zamierza, obserwujemy to chociażby po wszystkich konkursach na okładki książek na łamach naszego serwisu. Można tam znaleźć przeróżne projekty, od podręczników, przez autobiografie, aż po prozę.

Zaprojektuj własną okładkę!

Księgarze lubią okładki

Kolejnym efektem, który bazuje na udanym projekcie okładki jest pewna tendencja występująca w punktach sprzedaży, czyli w księgarniach. Otóż sprzedawcy o wiele chętniej prezentują w eksponowanych miejscach okładki, które przyciągają wzrok. Oczywiście głównym magnesem jest znane nazwisko autora ale księgarze doskonale zdają sobie sprawę, że czytelnicy, tak jak wszyscy ludzie, to głównie wzrokowcy i najpierw oddziałuje na nich obraz.


okładki książek
okładki książek, źródło: freepik
 

Zawartość a "opakowanie"

Czy okładka, jej projekt, jest ważniejszy niż zawartość? Oczywiście nie, ale żyjemy w takich a nie innych czasach. Jesteśmy atakowani przez dziesiątki i setki reklam, tysiące obrazów i dźwięków. Również książki są produktem, który podlega prawom rynku. Jeśli można podnieść ich walor wizualny, należy korzystać z tej możliwości. Na szczęście, jak dowodzą powyższe przykłady, okładka książki to wciąż może być dzieło sztuki. Dzieło oddziałujące odbiorców. I bardzo dobrze.


To także może Cię zainteresować

Jak banery zmieniały się na przestrzeni lat?

Dwadzieścia jeden lat. Tyle ma już internetowy baner reklamowy. Dziś mało kto pamięta, że jego historia rozpoczęła się od statycznego, czarnego jak smoła prostokąta z krótkim hasłem zapisanym tęczowymi fontami. Co działo się z banerem przez dwie dekady? Dziś to niezwykle popularna forma reklamy, sami tworzymy projekty banerów reklamowych na strony internetowe, można je spotkać niemal wszędzie! Ale od początku!   Pod koniec października 1994 roku na stronie HotWired.com, popular


14 maja 2015  

Najpopularniejsze nadruki na koszulkach

Maska Lorda Wadera, a może napis: „Jem dżem”? Jakie wzory na koszulkach wybierają klienci? Jakie nadruki na koszulkach są najpopularniejsze? Aby się o tym przekonać, wystarczy rozejrzeć się po ulicy. Różnorodność jest olbrzymia, ale z tego chaosu wyłania się pewien wzór. Jaki? W ścisłej czołówce popularności znajduje się… tekst. Opcji jest bez liku. Zazwyczaj hasła są krótkie, bo o to w tej zabawie chodzi. Na koszulkach popularne są nadruki z cytatami ze świata filmu, kult

Andrzej Sitek
18 maja 2015  

Czy agencja projektowa stworzy dobre logo?

Nie wiesz skąd wziąć logo dla swojej firmy? Czy agencja reklamowa stworzy dobre logo dla Twojego projektu? Jak wygląda praca agencji podczas tworzenia logotypów? Sprawdzam! Dobre logo sercem Twojej marki Logo stanowi serce identyfikacji wizualnej. Od niego zaczynasz budowę całej strategii firmy. To element najważniejszy. Perfekcyjne logo jest ponadczasowe, łatwe do zapamiętania, oddaje ducha i charakter firmy. Jak z pobożnego życzenia uczynić idealny projekt? Agencja musi go opracować wedłu

Andrzej Sitek
9 czerwca 2015