Co powinien zawierać papier firmowy? Wzory i wymogi!

Redakcja               01.06.2015              
Papier firmowy to nie tylko kartki oraz koperty służące do komunikacji wewnątrz i na zewnątrz firmy. To również pewien komunikat, istotna informacja dla odbiorcy. Ważne są szczegóły, ale które? Co powinien zawierać papier firmowy?

Gramatura papieru firmowego

Papier często jest podstawą oceny firmy przez klienta. Standardowy arkusz formatu A4 stosowany w drukarkach ksero, nie jest najlepszym podłożem dla firmowej papeterii. Najczęściej papier firmowy to produkt o gramaturze 80g lub nawet niższej. Przypomnijmy że gramatura oznacza po prostu ciężar jednego metra kwadratowego papieru wyrażony w gramach (jedna kartka papieru o gramaturze 80g/m2 waży 5 g, a kartka 100g/m2 = 6,2 g).

Arkusze 80g nie nadają się za bardzo do pisania po nich długopisem, papier jest często kiepskiej jakości, niemal przezroczysty, bardziej szary niż biały. Jego przeciętne parametry mogą sprawiać, że kolory będą oddane niesatysfakcjonująco, a ogólne wrażenie u odbiorcy będzie nienajlepsze. Podstawowym podłożem firmowego papieru powinien być papier offsetowy 90g, najlepiej bielony, czyli o większej bieli i gładszej powierzchni niż papier ksero. Trzeba jednak pamiętać, że wyższe gramatury oznaczają również większą grubość, a arkusze powyżej 120g mogą okazać się nieefektywne, m.in. ze względu na sztywność papieru.

Zaprojektujemy dla Ciebie papier firmowy!

Co powinien zawierać papier firmowy?

Inny szczegółem, który bywa niekiedy pomijany a stanowi ważna element spójnego wizerunku, jest takie rozmieszczenie elementów identyfikujących firmę; logo, danych kontaktowych, hasła reklamowego, aby niezależnie od tego, czy mamy przed sobą kopertę, kartkę papieru, czy wizytówkę, a nawet folder reklamowy, stanowiły one pewną całość.


wzór papieru firmowego
Wzór papieru firmowego, źródło: onecalldesign.com

Należy dążyć do tego, aby powyższe elementy zostały nie tylko powielone na każdym ze wspomnianych nośników, ale też zostały w podobny sposób rozmieszczone, ujednolicone. To ma znaczenie, bo spójność, konsekwencja i przemyślana struktura to cechy, które odbiorca postrzega bardzo łatwo i niemal natychmiast. Nieświadomie przenosi pozytywny odbiór papeterii na firmę, która nią się posługuje. Klient utwierdza się, że dokonał dobrego wyboru, ponieważ ma przed sobą uporządkowaną strukturę, która jest synonimem efektywności i profesjonalizmu. Reasumując, najważniejsze elementy na papierze firmowym:

  1. Dane firmy, nazwa, adres.
  2. Oznaczenie sądu rejestrowego, numer rejestru.
  3. Numer NIP (identyfikacja podatkowa).
  4. Wysokość kapitału zakładowego.
  5. Dane kontaktowe.
  6. Hasło reklamowe.
  7. Schludny, spójny layout.

Wzory i kolory, a treść - na co uważać?

Kolejny szczegółem, który bywa jednocześnie pułapką, jest pewien przerost formy nad treścią. Może on się przejawiać na kilka sposobów, ale najczęściej chodzi o zbyt dużo elementów graficznych, ozdobników, dodatkowych informacji oraz przesadę w doborze kolorów. Problem z pierwszym przypadkiem pojawia się wówczas jeśli elementy takie jak logotyp, dodatkowy podlew, dane kontaktowe i ewentualne ozdoby, wychodzą na pierwszy plan, a treść korespondencji wydaje się przytłoczona i zdominowana przez wspomniane ozdobniki i informacje firmowe.

Chodzi o to, że niekiedy projekt papeterii może wyglądać bardzo dobrze w pliku graficznym, natomiast zupełnie inaczej w codziennej komunikacji. Warto o tym pamiętać i sprawdzić, jak prezentuje się papeteria przedsiębiorstwa w obiegu, w wypadku wypełnionych, standardowych dokumentów firmy. Jeśli treść dokumentu zlewa się z elementami identyfikacji, powodują zamęt i nieczytelność, należy zrezygnować z części ozdób, które wywołują ten niekorzystny efekt.

Zaprojektuj papier firmowy!

Kolorystyka papieru firmowego

Wspomniana kolorystyka, np. intensywne kolory i szeroka paleta barw logotypu, mogą wywoływać efekt odwrotny od zamierzonego. Warto zbadać to zagadnienie na określonym, docelowym rodzaju papieru, który będzie w firmie używany. Papeteria o wyższej gramaturze często powoduje, iż kolory są bardziej blade, mniej intensywne.

 
papier firmowy wzory
Przykładowy papier firmowy, źródło: landscapermarketing.com


Z kolei słabszy papier charakteryzuje się większą intensywnością barw. Zasadniczo kolorów powinno być na papeterii firmowej nie więcej niż trzy, cztery. Oczywiście od tej reguły jest wiele wyjątków, ale dobrą praktyką jest jednak unikanie ekspresji kolorystycznej, która nie wpływa dobrze na odbiór firmy przed klientów.

Papeteria to szczegóły i drobiazgi

Pewien rodzaj drobiazgowości i dokładności ma znaczenie i wpływa na ocenę firmy przez kontrahentów. Warto dbać, aby element identyfikacji wizualnej, jaką jest papier firmowy, był dopracowany pod każdym względem. To fragment komunikacji z odbiorcą, sygnał, iż ma do czynienia z firmą, które nie zaniedbuje żadnej rzeczy.


 


To także może Cię zainteresować

Identyfikacja wizualna jest potrzebna?

Odbiór firmy wiąże się z jej wizerunkiem, którego zasadniczą częścią jest identyfikacja wizualna. Dlaczego właściwie jest tak ważna? I dlaczego jest potrzebna? Założenie firmy jest coraz łatwiejsze, pojawiają się nowe rynki usług i towarów, wzrasta rola Internetu, niebagatelne znaczenie ma stały wzrost gospodarczy, nowe opcje finansowania i dotacji. Te i inne czynniki sprawiają, że rośnie konkurencyjność utrudniając możliwość wyróżnienia się. Wśród spektrum działań marke

Andrzej Sitek
27 marca 2015  

Papeteria firmowa i jej rola w identyfikacji wizualnej firmy

Czy firmowa papeteria ma znaczenie? Jak wpływa na postrzeganie firmy przez klientów? Co powinno znaleźć się na papierze firmowym? To tylko niektóre pytania odnośnie prostej z pozoru kwestii środowiska dokumentacji w przedsiębiorstwie. Papier firmowy to nie tylko kartki z adresem firmy. Papeteria poddawana jest ocenie i kształtuje opinię klienta o firmie. Schludna, estetyczna, dobrej jakości, właściwie zaprojektowana papeteria firmowa wzbudza w odbiorcy pozytywne odczucia, które mogą zos

Andrzej Sitek
27 maja 2015  

Warto inwestować w ubrania firmowe i koszulki z logo firmy?

Identyfikacja wizualna to system, na który składa się wiele elementów, m.in. logotyp, druki firmowe, pieczątki, szyldy, a także wystrój wnętrz firmy, środki transportu oraz ubiory pracowników. Koszulki i ubrania firmowe z logo, to sprawa tyleż ważna, co delikatna. Standaryzacja ubiorów bywa konieczna w wypadku banków, restauracji, hoteli, sieci sklepów, czyli w przedsiębiorstwach, w których klient najpierw styka się z pracownikiem, będącym niejako wizytówką f

Andrzej Sitek
2 czerwca 2015