« Powrót

Nadruki na torby to współczesna moda?

Dodano: 2015-06-25 przez: Andrzej Sitek

Historia toreb to również część historii mody, ale nadruki na nich pojawiły się stosunkowo niedawno, w XIX w. Ozdabianie toreb zapoczątkowały szlachetne damy w XVIII wieku. Powstały wówczas małe, podręczne woreczki, tzw. reticules, które służyły do przechowania wszelakich damskich drobiazgów.

Panie szybko zauważyły, że ozdabianie torebek przydaje blasku również ich właścicielkom, dlatego reticules były barwione i malowane, ozdabiane haftami, koralikami, itd. Wiele pięknych egzemplarzy torebek zachowało się do dziś i stanowią ozdoby muzealnych kolekcji.

Torby dla każdego?

W latach 70. XIX wieku do mody wkroczyły duże torby. Ponieważ były poręczne i wygodne, stały się uniwersalne, docenili je również mężczyźni. Projektowanie toreb stało się modne. Takie nazwiska jak Louis Vuitton czy Jean-Louise Dumas (marka Hermes), są znane do dziś, a ich projekty osiągają astronomiczne ceny.

pixabay / Alexas_Fotos

Koszmar jednorazówek

Drogie i eleganckie torby to jedna strona medalu. Po drugiej znajduje się żywioł toreb wszelakich, który rozpoczął się dokładnie w 1912 roku, kiedy to Walter H. Deubner, właściciel sklepu spożywczego w St. Paul, wymyślił pierwszą torbę z papieru przeznaczoną do noszenia zakupów. Już w trzy lata później sprzedawano ich ponad milion rocznie.

Odległe początki

Plastikowa torba jaką znamy dziś została opatentowana w 1965 roku przez Gustawa Thulina Stena, zaś od latach 70. ubiegłego wieku znana jest pod mianem "reklamówki" – wtedy to bowiem stała się też nośnikiem reklamy. Od tego czasu malunki, nadruki i inne aplikacje przestały spełniać rolę czysto ozdobną, a zyskały walor informacyjny oraz reklamowy.

Funkcjonalnie i tanio

Współcześnie istnieją dziesiątki rodzajów toreb, które podzielone są ze względu na funkcję, jak również materiał, z którego są wykonywane. Aplikacje graficzne służą najczęściej jako ozdoba, bywają projekty niestandardowe, jak np. pomysł toruńskiego CSW „Znaki Czasu”. Firma produkuje rokrocznie mnóstwo plakatów i ulotek, które są często bardzo ciekawe ale szybko się dewaluują. Stąd pomysł, aby niewykorzystane plakaty przerabiać na papierowe torby. Dzięki temu powstają niepowtarzalne egzemplarze w limitowanych seriach, które cieszą się wielkim powodzeniem wśród klientów.
 
pixabay / Alexas_Fotos

Firmy i przedsiębiorstwa dawno już dostrzegły walor reklamowy toreb, które są po prostu modne. Działania na tym polu są bardzo szerokie. Mogą to być projekty, które reklamują przedsiębiorstwo lub jego produkty, albo inne pomysły i realizacje, które poprawiają identyfikację wizualną, umożliwiają wyróżnienie z otoczenia.

Dzięki temu, że są również praktyczne i korzystamy z nich codziennie, mogą oddziaływać przez dłuższy czas. Z tego powodu firmy bardzo chętnie umieszczają swoje znaki graficzne i reklamy również na torbach, których żywotność jest wyższa niż toreb marketowych. Chodzi tu na przykład o torby-futerały na laptopy, czy trwałe torby sportowe.

Ekologia w torbie

Czego oczekują odbiorcy? Od toreb marketowych właściwie jedynie trwałości (z czym bywają problemy) i niskiej ceny. Aktualnie liczy się też bardzo zastosowana technologia w znaczeniu wykonania z ekologicznych materiałów. W wypadku trwalszych toreb z nadrukami istotna jest także wytrzymałość ale również, a może głównie, atrakcyjny designe, wysoka jakość nadruku, indywidualność i niepowtarzalność.

Nadruki na torby nadają im charakteru, przyciągają wzrok. Dzięki eksperymentom z kolorystyką i kształtami, są ciekawe i atrakcyjne dla odbiorców. Nadruki to świetny sposób na promocję i reklamę własnej firmy. To także ciekawy fenomen współczesnej mody, którego przejawy zapewne jeszcze nie raz nas zaskoczą i zadziwią.