« Powrót

Jak przebiega produkcja kasetonów?

Dodano: 2015-06-23 przez: Andrzej Sitek

Prostokątne szyldy, które w nocy oświetlają elewacje miejskich budynków, to najczęściej kasetony reklamowe, zwane od swoje dodatkowej funkcji, kasetonami świetlnymi. Pobliska apteka, może sklep spożywczy, albo bar sushi? Z kasetonów korzystają niemal wszyscy. Co sprawia, że są takie popularne?

Przede wszystkim to reklama bardzo uniwersalna ponieważ jest bardzo dobrze widoczna w ciągu dnia, zaś w nocy zyskuje dodatkowo dzięki podświetleniu. Po drugie kasetony pozwalają osiągnąć niemal każdy zamierzony efekt. Technologia wytwarzania tych reklam umożliwia zamieszczenie na powierzchni kasetonu dowolnych znaków, symboli, projektów graficznych, itp.

Trwałość i odporność

Kolejna zaleta to trwałość i odporność na warunki atmosferyczne. Nie bez znaczenia jest także spora rozpiętość cenowa, która uzależniona jest od kilku czynników. Dochodzimy tym samym do kwestii produkcji kasetonów. Proces nie rozpoczyna się jednak u producenta, lecz w biurze projektowym. Dlaczego?

Orange

Oczekiwania klienta

Klient musi wpierw określić swoje oczekiwania. Istnieje bardzo duży wachlarz opcji, np. tradycyjne kasetony z ramą aluminiową lub z Dibondu, albo kasetony z literami na dystansie lub z elementami przestrzennymi (realizowanym poprzez frezowanie, tłoczenie lub podklejenie PMMA).

Do wyboru, do koloru

Występuje również szeroki wachlarz opcji podświetlenia, który jest m.in. uzależniony od sposobu… mocowania kasetonu. Dlaczego to w ogóle ma znaczenie? Otóż kasetony, które są zawieszane bezpośrednio na elewacji i niepoddawane większym obciążeniom mogą być wykonane ze słabszych materiałów. Co za tym idzie mają one mniej usztywnień wewnętrznych ograniczonych do aluminiowych wsporników i grubszej ściany tylnej. Oznacza to z kolei cieńszą płytę przednią, którą potrzebuje mniej punktów świetlnych niż grubsza.

Niezniszczalny jak kaseton?

Inna sytuacja zachodzi wówczas gdy kaseton jest typu semaforowego, czyli zawieszony wyłącznie na jednej, najczęściej krótszej ściance. Z oczywistych względów musi być znacznie mocniejszy, zaś grubszy profil oznacza konieczność zastosowania lepszego doświetlenia. Ten typ kasetonu wymusza umieszczenie wewnątrz bloku konstrukcji nośnej, solidnych, wewnętrznych elementów montażowych połączonych z oramowaniem.
 
freepik

Najdroższym rozwiązaniem jest powyższy wariant, ale dwustronny, czyli reklama z obu stron. Ten typ konstrukcji musi charakteryzować się najwyższymi parametrami wytrzymałościowymi. Rama i wzmocnienie wewnętrzne powinno być bardzo mocne. Nie może przecież dojść do sytuacji, że niekorzystne warunki atmosferyczne, np. wiatr, uszkodzą, połamią lub oderwą kaseton od elewacji.

Dibond i nie tylko

Podstawowym materiałem do produkcji kasetonów jest Dibond. To opatentowana technologia, która polega na połączeniu cienkich blach aluminiowych (od 0,2 do 0,3 mm) z polietylenowym rdzeniem. Taki materiał wielokrotnie przewyższa właściwości zwykłej blachy aluminiowej, jest idealnie gładki, odporny na zginanie, nie występuję w jego wypadku niekorzystne zjawisko pofalowania będące skutkiem różnicy temperatur. Warto nadmienić, że istnieje cała gama tańszych zamienników, materiałów w rodzaju Tubondu, Aludecoru, czy Plabondu.

Wysokie koszty?

Innym zagadnieniem jest zadany kolor obudowy kasetonu i aplikacja samej reklamy. Opcji jest wiele. Kolorową powłokę uzyskuje się poprzez nakładanie termoutwardzalnego lakieru poliestrowego o wysokiej trwałości i odporności na działanie warunków atmosferycznych. Inną, tańszą opcją jest wyklejanie kolorowymi foliami. Zasadnicza reguła odnośnie kosztów jest taka, że grafiki wektorowe, tzn. litery i znaki bez fotografii są tańsze niż wydruk pełnokolorowy. Oczywiście koszty rosną w wypadku aplikacji dwustronnej.

Co się świeci?

Grafika zaprojektowana przez biuro reklamowe zostaje wycięta na sterowanej komputerowo frezarce i np. podklejona pleksi typu Opal. W takim wypadku świeci się wycięty element, ale oczywiście istnieje sporo alternatywnych opcji, łącznie z wariantem liter umieszczonych na dystansie i podświetlonych od spodu, bez świecenia samych znaków ani źródła światła wewnątrz kasetonu.

Okazuje się, że produkcja kasetonów to proces, który musi zostać poprzedzony dokładną analizą warunków, jakie ma spełniać reklama, możliwości jej umieszczenia, aplikacji, otoczenia, w jakim będzie funkcjonować (wewnętrznie, zewnętrznie). Oznacza to również duże różnice w kosztach. Sama produkcja jest tylko finalnym i stosunkowo krótkim procesem.