« Powrót

Etykieta na butelce, która wpada w oko

Dodano: 2015-03-30 przez: Andrzej Sitek

Przede wszystkim należy wyjaśnić, że etykieta to zadrukowany produkt o określonym kształcie, który może być wykonany z wielu rodzajów materiałów, np. papieru, foli z tworzywa sztucznego lub aluminiowej, laminatu. Etykiety używane są przez przemysł farmaceutyczny, chemiczny, kosmetyczny i przede wszystkim – spożywczy. Ważną kategorią rozróżnienia jest też podział na etykiety, owijki, zawieszki, obwoluty i przywieszki. Rozróżnia się także zastosowane podłoże, metodę klejenia oraz wspomniany kształt i uszlachetnienia (np. złocenia).


Powyższe i dalsze definicje skonstruowane dla doprecyzowania znaczenia i funkcji etykiety są oczywiście konieczne, choćby dla potrzeb konkretnych projektów i ich wykonania, ale specjalistyczne nazewnictwo jest bardzo mechaniczne, monotonne i nudne. Opowiedzmy zatem w prostych słowach, jaka powinna być etykieta, która przyciąga wzrok.

Najpierw kolor

Pierwsze oddziaływanie etykiety na odbiorcę wiąże się z jej kolorem i kształtem ponieważ są to najwcześniejsze cechy rejestrowane przez mózg. O znaczeniu kolorów pisaliśmy już w materiale pt. Zielony jak logo. W wypadku etykiet kolorystyka ma równie ważkie znaczenie, decyduje o tym, czy produkt zostanie odróżniony od innych i zapamiętany. Co to oznacza? Ciepłe barwy jak pomarańczowy, żółty, czerwony działają pobudzająco a dodatkowo są lepiej widoczne. Kojarzą się z werwą, wigorem i witalnością. Kolory uważane za zimne, np. fioletowy, niebieski, zielony są barwami spokoju, relaksu, odpoczynku i łącza się z wrażeniem porządku, kompetencji i fachowości. Kolory neutralne, czyli odcienie bieli, szarości, głównie tonują przekaz.

Z powyższych względów etykiety buteleczek z lekami są często białe zaś alkoholi zazwyczaj o żywych barwach, kojarzących się z animuszem i energią (które mają zapewniać). Wspomniane etykiety leków to w ogóle trudna kwestia ze względu na ostre rygory dotyczące czytelności, zawartości, czyli składu leku, a także materiałów wykonania, co powiązane jest z przechowywaniem w laboratoriach, gdzie obowiązuje szereg restrykcji.


Etykieta w kształcie gwiazdy?

Dobór kolorystyki ma niebagatelne znaczenie, tak samo jak kształt etykiety. Ich podział jest bardzo szeroki, ponadto na butelce może znaleźć się ich kilka rodzajów, np. na piwie będzie to etykieta przednia, etykieta tylna (kontra) i krawatka umieszczona na szyjce butelki, która wieńczy wizerunek i go dopełnia. Etykieta owalna, często używana na wyrobach alkoholowych, jest jedną z najbardziej proporcjonalnych i nawiązuje do starożytnych zasad harmonii. Jednocześnie dość łatwo wpisać w środek etykiety dobrze widoczny symbol producenta a na wieńcu umieścić dodatkowy slogan lub inną informację. Z kolei wydłużenie etykiety sprawia, że butelka wydaje się wyższa. Oczywiście występują także inne, często fantazyjne kształty, np. tarczy herbowej. Nieco więcej możliwości oferuje tzw. owijka, czyli etykieta wokół trzonu butelki, która jest najczęściej używana ze względu większą powierzchnię do zadrukowania (dodatkowe informacje, znaki jakości, itd.).

To również ozdoba

Etykieta, poza informacją o wyrobie narzuconą przez przepisy, spełnia również rolę ozdoby. Elementy precyzyjnych złoceń albo srebrzeń, zdobne tłoczenia, dodatkowe artefakty w rodzaju lakowych pieczęci lub innych dodatków przydają butelce splendoru i klasy. To efekt wyjątkowości, na których producentom bardzo zależy. Ciekawym przypadkiem jest także etykieta transparentna, którą znamy z niektórych rodzajów alkoholi. Etykieta ta ma za zadanie nie tyle zachęcać klienta do zakupu poprzez ciekawy wizualnie projekt lecz akcentować zawartość (np. przejrzystość, klarowność) albo umieszczony po przeciwnej stronie butelki (w jej wnętrzu), wygrawerowany motyw.

Cechy dobrej etykiety na butelce są wypadkową powyższych kwestii. Chodzi o widoczność, spójność i jasność przekazu, który wywoła określony stan emocjonalny. Ważna jest także strona informacyjna, rozróżnialność marki i produktu. Dobra etykieta potrafi zdziałać cuda, ale jest z nią jeden problem. Nie jest łatwo zaprojektować udaną, skuteczną etykietę.