« Powrót

Jak wzbudzić zaufanie do strony w Internecie?

Dodano: 2015-05-20 przez: Andrzej Sitek

Zaufanie bierze się z wizerunku, reputacji i bezpośrednio przekłada na wyniki sprzedażowe. Mówiąc krótko, zaufanie się opłaca, ale droga do niego jest szczególnie wyboista. W Internecie nie można skorzystać z atutu jakim bywa siedziba firmy lub jej rzeczowy personel. Klient jest niejako zawieszony w cyberprzestrzeni i czuje wewnętrzną obawę przed podejmowaniem obciążających go finansowo decyzji. Jak wzbudzić w nim zaufanie?

Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę, że nie ma na to wiele czasu. Olbrzymia konkurencja i różnorodność, sprawia że odbiorca poświęca na przejrzenie zawartości witryny średnio zaledwie siedem sekund. W tym krótkim czasie ocenia, czy strona go zainteresowała i czy wzbudza zaufanie. Jeśli ocena wypadnie pozytywne, odbiorca decyduje się na głębsze przeanalizowanie oferty z WWW.

Jak Cię widzą?

W tak krótkim czasie podstawowe znaczenie ma grafika, chociaż od tej reguły istnieją pewne wyjątki, np. kiedy ważniejsza jest funkcjonalność. Wygląd strony internetowej powinien być odpowiedzią na oczekiwania grupy docelowej i najlepszą prezentacją oferty. Głównie chodzi o kolorystykę, przejrzystość, wspominaną funkcjonalność i intuicyjność, spójność. To absolutna podstawa. Co jeszcze?


Buduj społeczność

Bardzo dobrym pomysłem jest wykorzystanie mediów społecznościowych, zarówno jako metodę komunikacji z potencjalnymi odbiorcami, formę prezentacji firmy, jej osiągnięć, działań, wyrobów, jak i narzędzie umożliwiające zbudowanie własnej społeczności, np. poprzez Facebooka lub Google+. Informacja o licznej społeczności, umieszczona w widocznym miejscu na stronie firmowej, budzi zaufanie u ewentualnych kontrahentów. Równie przydatny może być blog lub niekiedy forum, szczególnie z poradami ekspertów. Rozmowa lub dyskusja z kimś kompetentnym przekłada sie na wzrost zaufania do firmy, którą ta osoba reprezentuje.

Dane kontaktowe

Co jeszcze? Pozornie oczywista sprawa, ale bywa często marginalizowana – możliwość kontaktu. Nie wystarczy umieszczony na dole strony link do zakładki z danymi kontaktowymi. Dobrze jeśli adres firmy, a niekiedy infolinia oraz opcja rozmowy przez Skype, lub inny komunikator, jest widoczna na pierwszy rzut oka. Najlepszą receptą jest umieszczenie na głównej stronie, w widocznym miejscu, zestawu wszystkich danych teleadresowych. I jeszcze jedno. Wszystkie numery muszą być aktualne. Złą praktyka jest podłączanie numerów z włączoną automatyczną sekretarką.

Opinia innych

Dobrym i skutecznym środkiem są również referencje, które w Internecie oznaczają np. zrealizowane zlecenia lub sprzedaż dla konkretnych podmiotów. Ich lista powinna być wyeksponowana, podobnie jak informacja o partnerach biznesowych. Sieć powiązań jest dobra, bo dla klienta oznacza, że firma nie funkcjonuje w próżni, jest solidnie osadzona na rynku, na wielu zadowolonych kontrahentów i liczne grono partnerów. Bardzo dobre są też najróżniejsze certyfikaty jakości. Jeśli tylko można, należy się o nie postarać. Podobnie nagrody, np. Laur Konsumenta.

Regulamin to spokój

Pozostałe metody poprawy wiarygodności i poprawy zaufania to głównie kwestie formalne jak np. czytelny regulamin, który reguluje sprawy kosztów wysyłki, reklamacji, zwrotu towaru oraz płatności. Dobrze jeśli na każdym etapie sprzedaży lub współpracy pojawia się odpowiedni komunikat, co się aktualnie dzieje. Klient chce wiedzieć, w jakim stadium jest jego zamówienie, niezależnie czy mówimy o sklepie internetowym, biurze projektowym, czy reklamowym.

Na koniec jedna dygresja. Wzbudzić zaufanie w odbiorcach nie jest łatwo, ale dzięki przemyślanym działaniom można stosunkowo szybko osiągnąć wymierne efekty. Niestety znacznie łatwiej i szybciej można zaufanie utracić, dlatego tak istotna jest wysoka jakość produktów lub usług. Informacja w Internecie rozprzestrzenia się z prędkością pożaru a negatywna informacja potrafi spopielić wypracowaną markę i zaufanie jeszcze szybciej.