« Powrót

Co powinien zawierać projekt graficzny roll-upa

Dodano: 2015-07-27 przez: Andrzej Sitek

Efektywność reklamy może być różna. Warto pamiętać, że roll-up to, mimo wielu zalet, jedynie pewna konstrukcja. Do jej plusów należą łatwość transportu, bardzo prosta instalacja i deinstalacja, ochrona zawartości przed uszkodzeniem.

Te czysto fizyczne aspekty są jednak drugoplanowe. Najważniejsza jest treść reklamy umieszczona na płaszczyźnie roll-upa. Co powinien zawierać projekt graficzny w wypadku reklamy tego typu?

Roll-up jak prostokąt

Pierwsza kwestia to rozmiar. Reklama typu roll-up ma kształt prostopadłościanu i standardowe wymiary 85 x 200 cm, 100 x 200 cm, 120 x 200 cm lub 150 x 200 cm. Są to najczęściej używane wielkości. Kształt determinuje sposób, w jaki powinno się eksponować konkretne treści. Informacje kluczowe należy zamieścić w górnej części, ponieważ te znajdujące się w dolnej połowie są mniej czytelne.

designer.pl

Aby nieco przeciwdziałać gorszej postrzegalności prezentowanych materiałów, w dolnej części reklamy można zastosować większe obiekty. Chodzi zarówno o wielkość liter lub napisów, grafikę, a także mocniejsze, wyraźniejsze kolory.

Odległość od odbiorcy

Przygotowując tekst należy wziąć pod uwagę odległość, z której obiekt będzie widziany przez potencjalnych odbiorców. Nie może być tak, że zawartość okaże się nieczytelna, klient ma możliwość szczegółowego zapoznania się z ofertą po tym, kiedy znajdzie się już przy stoisku. Najpierw należy go przyciągnąć, a więc nie warto umieszczać na roll-upie zbyt wielu informacji szczegółowych. Na to przyjdzie czas później.

Jak wzbudzić zainteresowanie?

W pierwszej kolejności chodzi raczej, aby wzbudzić zainteresowanie odbiorców i przyciągnąć ich uwagę. Nie uda się to, jeśli treść roll-upa będzie nieczytelna lub niejasna a z powodu przeładowania napisami, zostaną użyte zbyt małe fonty, nastąpi złe rozlokowanie informacji kluczowych, czy też grafika okaże się zbyt monotonna i jednolita.

Prezentacja grafiki

System wystawienniczy typu roll-up jest reklamą pionową, stojącą. To oczywiście wpływa również na prezentację grafiki na nim umieszczonej. Na tego typu instalacji bardzo dobrze wyglądają i prezentują się wszelkie obiekty podłużne, np. puszki z napojami, butelki, ale również postacie ludzkie, obiekty urbanistyczne.

Dwa obszary

Taki a nie inny kształt sprawia, że dobrym pomysłem może być również podzielenie grafiki, aby pojawiły się na niej dwa wyraźne pola, górne i dolne. Trzeba przy tym pamiętać, o wspomnianej już zasadzie, zgodnie z którą, górna część będzie trafiać do szerszego grona odbiorców i widzów.

Kwestia indywidualna

Sama treść grafiki jest kwestią indywidualną. W pierwszej kolejności jest związana z towarem, przedmiotem prezentacji, usługi, itd. Po drugie trzeba odpowiedzieć na pytanie: dla kogo przeznaczona jest treść zamieszczona na roll-upie? Kto ma być odbiorcą? Jaki jest cel reklamy?

Oczekiwania kupujących

Odpowiedzi na te pytania determinują zawartość projektu graficznego. Z oczywistych względów inaczej będą projektowane treści dla seniorów, gdy tematyka dotyczy np. aparatów słuchowych, a zupełnie inaczej, gdy odbiorcami mają być ludzie młodzi, a kampania ma dotyczyć nowego napoju energetycznego. Oznacza to również konieczność przyjrzenia się potencjalnej klienteli, oczekiwań kupujących, ich preferencji, itd. System wystawienniczy typu roll-up powinien być odpowiedzią na te oczekiwania.

Kształtowanie pragnień

Treść reklamy, jej zawartość, może posłużyć do kształtowania, precyzowania pragnień klientów. Nie będzie to jednak możliwe bez udanego projektu graficznego. Prawdopodobnie najlepiej skorzystać w tym wypadku z pomocy profesjonalnych biur projektowych, które przygotują reklamę w uwzględnieniem wszelkich zaakcentowanych powyżej problemów i kwestii.